Je moet zelf de laadpaal installeren of dit laten doen door een installateur.
Als particulier mag u zonder enige restrictie een laadpaal plaatsen op eigen terrein. Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken.
Wie een beroep wil doen op het belastingvoordeel, is verplicht de laadpaal te laten installeren door een erkend installateur. Zelf installeren brengt je uiteindelijk weinig op. Het laadpunt moet op een apart circuit en een aparte zekering worden aangesloten. Een nieuwe keuring achteraf is daarom verplicht.
Voorwaarden. U kunt alleen een verzoek indienen voor een oplaadpunt in de openbare ruimte dat iedereen kan gebruiken. U kunt dus geen verzoek indienen voor een eigen laad- of parkeerplek. Uitgezonderd hiervan zijn mensen met een belanghebbendenparkeerplaats.
Jazeker, je kunt geld verdienen aan een laadpaal door je stroom te verkopen aan anderen die hun elektrische auto willen opladen. De voorwaarde is wel dat je van je eigen laadpaal een openbare laadpaal maakt, die vindbaar is in apps en dat je laadstation op eigen terrein op een gemakkelijk bereikbare plaats staat.
Laadpalen worden beschouwd als een onroerende zaak. Wie juridisch eigenaar is van de grond, wordt ook eigenaar van de onroerende zaak. De gemeente is dus automatisch formeel eigenaar van de laadpaal.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.
U hebt geen vergunning nodig voor het plaatsen van een eigen laadpaal bij een woning of bedrijf. Ligt er gemeentegrond tussen uw eigen parkeerplaats en uw woning? Dan hebt u een opbreekvergunning nodig. Er zijn verschillende laadpaalleveranciers en installateurs bij wie u advies of een offerte kunt vragen.
Wil je een laadpaal installeren in een appartementsgebouw, dan moet je eerst toestemming vragen aan de mede-eigenaars. Hiervoor richt je een aangetekend schrijven aan de andere mede-eigenaars (in gebouwen zonder VME) of naar de syndicus (gebouwen mét VME).
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW). Wel staan er in de publieke ruimte ook laadpalen die maximaal tot wel 17,2 kW of zelfs 22 kW kunnen leveren.
Wat kost een laadpaal thuis? Over het algemeen geldt dat de aanschafkosten voor een laadpaal thuis variëren tussen de 500 en 2500 euro. De totale kosten van een laadpaal hangen af van verschillende factoren zoals de toepassing, locatie (afstand van de meterkast), installatiekosten en het type laadpaal.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
De gemiddelde kostprijs van een meterkast vervangen wordt onder ander bepaald door het soort meterkast dat moet worden geïnstalleerd. Gemiddeld kun je rekenen op kosten van €360 tot €850 voor een 1-fase groepenkast tot €540 tot €880 voor een 3-fase meterkast.
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
Als je auto geschikt is om op te laden met een 3-fase laadpaal, dan is het wellicht verstandig om daar ook gebruik van te maken. Hiervoor heb je wel een 3-fase aansluiting nodig in de meterkast. In tegenstelling tot een 1-fase laadpaal, die 230V gebruikt, maakt een 3-fase laadpaal gebruik van krachtstroom (400V).
Als u bij u thuis een laadstation voor elektrische wagens installeert, kunt u een belastingvermindering genieten voor de uitgaven die u daarvoor betaalt van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024.
In 2018 is door het Europees Parlement besloten om elektrisch rijden nog meer te stimuleren. Dit deden zij met de goedkeuring van het 'Schone energie voor alle Europeanen' pakket. Door deze maatregel moeten vanaf begin 2020 alle bedrijven verplicht 1 laadpaal installeren per 10 parkeerplaatsen.
U kijkt welke gemeente is aangesloten. Via de gemeentepagina doet u een aanvraag voor een laadpaal om uw elektrische auto op te laden in de openbare ruimte. U ontvangt van ons een bevestiging van de aanvraag per e-mail. Uw aanvraag wordt door Allego beoordeeld.