Ja, dat mag. De sociale dienst mag uw bankafschriften controleren. Dat is om na te gaan of u niet te veel vermogen of inkomsten heeft. De sociale dienst mag kopieën maken van uw bankafschriften voor zover dat nodig is om aan te tonen dat de controle is uitgevoerd.
Openbaar Ministerie, de politie en bijzondere opsporingsdiensten geautomatiseerd bankgegevens bij Nederlandse banken kunnen opvragen.
In de wet is een mogelijkheid geschapen voor de legitimaris om informatie op te vragen bij de overige erfgenamen of bij de executeur. De onterfde erfgenamen, de legitimaris, heeft recht op inzage in en afschrift van alle bescheiden die hij of zij voor de berekening van zijn legitieme portie nodig heeft.
De dienst Bankresearch kan gebruikt worden in verschillende situaties: In geval van een overlijden: je kan als notaris, curator (bij een onbeheerde nalatenschap) of advocaat het bankonderzoek aanvragen in naam van de erfgenaam/erfgenamen.
Als particulier heb je geen wettelijke bewaartermijn voor bankafschriften. Je bent niet verplicht om ze te bewaren. Toch is het wel verstandig om je bankafschriften minimaal 5 jaar te bewaren. De Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen.
Klanten kunnen met andere woorden rekeningafschriften van maximaal tien jaar oud opvragen bij de bank. Online een duplicaat opvragen is meestal gratis. Wie dat in een kantoor doet, zal in de meeste gevallen moeten betalen. Banken mogen rekeningafschriften overigens langer bijhouden dan tien jaar.
De executeur is bevoegd om de goederen van de nalatenschap te gelde te maken, maar alleen voor zover dit nodig is om de schulden van de nalatenschap te kunnen voldoen. Kortom, indien geen sprake is van schulden, is de executeur niet bevoegd om goederen te gelde te maken.
Het is slim iemand een volmacht te geven om de lopende zaken te regelen. Dat kan een erfgenaam zijn, maar ook iemand die onafhankelijk is, bijvoorbeeld de notaris. De notaris legt in een verklaring van erfrecht vast wie de gevol machtigde is. Meld zo snel mogelijk het overlijden bij de bank van de overledene.
Als overgeblevene van de En/of Betaalrekening blijft u, na overlijden van de mederekeninghouder, toegang houden tot de rekening. Bij hoge uitzondering kan een En/of Betaalrekening bij het overlijden van een van de rekeninghouders worden geblokkeerd.
Vandaag kunnen de fiscus en het gerecht in de databank van het Centraal Aanspreekpunt (CAP) alleen zien welke bankrekeningen iemand heeft. Pas als er vermoedens van fraude zijn, kan een bankonderzoek bevolen worden. Daarna kan de bank verplicht worden inzage te geven in het saldo van iemands rekening.
Banken zijn wettelijk verplicht om rekeninginformatie van klanten te delen met binnen- en buitenlandse belastingdiensten. Voor u als consument betekent het dat u makkelijker aangifte kunt doen, vanwege de vooraf ingevulde aangifte (VIA).
Je kunt iemand machtigen om de Betaalrekening te beheren. De gemachtigde kan vervolgens alleen (geld)handelingen verrichten voor producten die direct aan de Betaalrekening zijn gekoppeld. De gemachtigde kan geen producten aanvragen of wijzigen en de rekening blijft altijd op naam van de rekeninghouder staan.
Bijvoorbeeld: uw bank moet met uw gegevens (uw loonstroken bijvoorbeeld) nagaan of een hypotheek wel past bij uw financiële situatie. Ook gebruiken banken klantdata om fraude- en witwaspraktijken te bestrijden. Banken gebruiken data ook om klanten op nieuwe of aanvullende producten en diensten te wijzen.
Wat mag de sociale recherche wel en niet. Dat is een goede vraag. In beginsel is de sociale recherche vrij om alle onderzoeksmiddelen in te zetten als u wordt verdacht van uitkeringsfraude. Maar ook om uw recht op een bijstandsuitkering vast te stellen.
Iedereen die kan werken maar het op de arbeidsmarkt zonder ondersteuning niet redt, valt onder de Participatiewet. De wet moet ervoor zorgen dat meer mensen werk vinden, ook mensen met een arbeidsbeperking.
Zoals gesteld kan geld opnemen na overlijden strafbaar zijn. Dit gaat dan over geld opnemen van rekening overledene. De stelregel is dat na het overlijden van de partner of andere dierbare het niet is toegestaan om geld van de rekening af te halen, zonder iets te regelen.
Hoe lang blijft een rekening geblokkeerd na overlijden? U heeft het overlijden gemeld en de rekening is geblokkeerd. Dit blijft zo, totdat is vastgesteld wie gebruik mag maken van de rekening. Dat wordt bepaald met de Akte van overlijden en een Verklaring van erfrecht.
De kinderen erven de blote eigendom. De nagelaten goederen (dit is de erfenis) bedragen meestal de helft van die bankrekeningen en beleggingen. De andere helft is van de langstlevende en valt buiten de erfenis.
Een notaris controleert voordat hij een verklaring van erfrecht of executele afgeeft of de overledene een executeur heeft benoemd in het laatst gemaakte testament. Ook controleert de notaris of er een codicil is met een executeursbenoeming.
De uiteindelijke rekening voor het afwikkelen van de erfenis kan een paar honderd euro zijn als er een duidelijk testament is of wanneer alle erfgenamen het snel eens worden. Maar het kan ook duizenden euro's of zelfs nog meer kosten. Doorgaans worden de notariskosten betaald uit de erfenis.
Ook: bankafschrift, dagafschrift. Vlaanderen: rekeninguittreksel, bankuittreksel.
U kunt uw papieren werpen in de algemene oud papierbak, of u kunt naar de gemeentewerf rijden om uw oudpapier in te leveren. Ons advies is om hier eigenlijk niet voor te kiezen. Het risico is simpelweg te groot dat uw persoonlijke informatie in verkeerde handen valt.