ASML is de belangrijkste maker van chipmachines ter wereld. ASML moet zorgen voor de technologie die het mogelijk maakt dat chips ook in de toekomst steeds sneller worden.
Veel van onze computerchips komen van het bedrijf TSMC in Taiwan.
Het chiptekort ontwikkelde zich in sneltreinvaart toen de coronapandemie uitbrak. Toen thuiswerken de norm werd, waren veel meer laptops, tablets en mobiele telefoons nodig. Vervolgens krabbelden veel sectoren sneller op dan verwacht. Tegelijkertijd moesten sommige chipfabrieken dicht vanwege lockdowns.
Volgens het onderzoeksbureau blijft het chiptekort tot en met 2024 een probleem voor de auto-industrie, zo bericht Automotive News.
Hoewel de meeste klanten in Azië zitten, blijft ASML in Veldhoven, vlakbij Eindhoven. De chipmaker heeft vestigingen over de hele wereld, maar het onderzoek en de productie blijven in Nederland.
VW, Audi, Ford en Toyota zijn niet de enige autofabrikanten die last hebben van het chiptekort. Eerder kondigden onder meer Stellantis, Renault, Daimler, Volvo en BMW al aan last te hebben van de tekorten.
Het duurt lang om een chip te maken
Op een computer kun je simuleren wat een chip doet; je weet pas of hij werkt als de chip er daadwerkelijk is. En dat duurt ongeveer drie maanden.
Waarom zitten we er nu, in 2022, dan nog steeds mee? De gevolgen van het tekort lijken zelfs erger te worden. De voornaamste oorzaak is dat chips in wezen hele complexe producten zijn, met een complex 'voortraject' aan materialen, componenten, productiemachines, fabrieken, miljoeneninvesteringen, planningen.
Bij een segment zo- als body/vering is er slechts een toename van 2 tot 3 chips, maar bij body/verlichting gaat het van 6 naar 20 stuks, bij veiligheid is dat van 14 naar 18.
De grondstof voor een chip is eenvoudig: zand. Kwartszand, om precies te zijn. Dat zand wordt eerst gesmolten, en de verschillende componenten worden gescheiden van de hoofdcomponent: silicium.
Het rekensommetje laat nog steeds zien dat er veel meer chips op een wafer passen, van 350 naar bijna 800, maar de winst wordt steeds kleiner. Al die 800 chips moeten immers individueel belicht worden, wat langer duurt en een relatief grote kostenpost vormt.
De grondstoffen
Onze chips wordt gemaakt van drie basisingrediënten, namelijk aardappelen, olie en kruiden.
Het levert waarschijnlijk meer machinesverkopen op. Doordat chipproductie (geleidelijk) van China naar de VS en Europa verschuift, is dat ook geen probleem voor ASML. Het maakt niet uit waar de chips worden gemaakt.
Het is officieel geen afkorting maar ASML staat voor zoiets als Advanced Semiconductors Materials Lithography. Het bedrijf is wereldleider in het ontwikkelen en bouwen van razend ingewikkelde machines waarmee schijven met daarop chips, 'wafers' geheten, worden gemaakt.
ASML is ontstaan uit een joint venture van ASM International en Koninklijke Philips. Het bedrijf is sinds 1995 beursgenoteerd en vormt een onderdeel van de AEX en NASDAQ onder het symbool ASML. Voornaamste concurrenten zijn Canon en Nikon.
Autoproductie herstelt zich: fabrikanten hebben weinig last meer van chiptekorten. Grote autofabrikanten zeggen dat ze bij de productie steeds minder last hebben van tekorten aan chips. Het kantelpunt is volgens de bedrijven eerder dan verwacht gekomen.
De productie van chips of halfgeleiders is wereldwijd geconcentreerd in een aantal specifieke regio's. China en Taiwan, uiteraard, maar ook Japan, Mexico en de VS zijn grote fabrikanten.
Chips verwerken gegevens aan de hand van instructies. Ze zitten in computers, laptops, smartphones, tablets en tv's maar in toenemende mate ook in andersoortige apparaten zoals wasmachines.
Een chip is ongeveer zo groot als een rijstkorrel. Deze wordt onderhuids aangebracht, tussen de schouderbladen. Je kat voelt dat als een klein prikje, maar als de chip eenmaal zit, voelt hij er niets meer van.
De conductoren kunnen pure elementen zijn zoals silicium, germanium of verbindingen zoals galliumarsenide of cadmiumselenide. Welke dus gebruikt worden voor het ontwikkelen voor de chips.
Verplaatst een chip zich na inbrengen? Neen, niet echt. Een chip kan zich hooguit enkele centimeters verplaatsen. Naar beneden zakken kan niet meer gebeuren sinds de chips worden gecoat met een stroef laagje.
Het tekort wordt vooral veroorzaakt door beperkingen in de productiecapaciteit van wafers, de dunne plakken materiaal waarvan uiteindelijk halfgeleiders worden gemaakt. Het ministerie vroeg bedrijven in september om vragenlijsten in te vullen om zo meer informatie te krijgen over het tekort.
Gemiddeld ongeveer 6 maanden.
De meeste standaard automerken zoals Toyota, Nissan, en Honda doen er ongeveer 30 uur over om hun auto's te produceren.