Het luistergedrag laat zien dat 72% van de Nederlanders hun smartphone gebruikt om naar podcasts te luisteren. Daarnaast blijkt dat luisteraars voornamelijk onderweg (78%) en thuis (67%) naar podcasts luisteren.
Podcasts zijn in Nederland het populairst onder hoogopgeleiden: 61 procent van hen luistert naar podcasts.Ook mensen tot 35 jaar (65 procent) en studenten (63 procent) luisteren relatief vaak. Nederlandse luisteraars zijn ook naar meer verschillende podcasts gaan luisteren: gemiddeld 5,5 podcasts.
Het cijfer bestaat uit alle downloads en streams van minstens 60 seconden op alle platforms. Een download kan een automatische download zijn of iemand die daadwerkelijk luistert. Bij nieuwe podcast kun je deze gegevens pas zien wanneer je show het minimaal aantal keren is afgespeeld.
Het gevoel van een gemeenschap maakt luisteren naar podcasts persoonlijk. Je hoort echte stemmen en echte verhalen, wat een intiemere band creëert dan bijvoorbeeld tv-programma's. Het is alsof je naar een gesprek tussen vrienden luistert, waar je toevallig ook bij hoort.
Podcasts zijn persoonlijk.
Samen met video is het het medium om jezelf te presenteren en neer te zetten als expert. Over de kracht van video wordt niet getwijfeld, iedereen die zijn bedrijf wil promoten maakt video's. Maar podcasts hebben nog een grotere plus: ze kunnen langer duren en mensen willen langer luisteren.
Bijna de helft (49%) van de Nederlanders boven de 16 jaar luistert tegenwoordig wel eens naar een podcast. Dat komt neer op ongeveer 6,9 miljoen luisteraars. Een half jaar geleden was dat nog 46% (6,4 miljoen). Bijna een kwart (23%) van de luisteraars doet dat dagelijks of wekelijks.
Na een lichte daling in november 2022 (46%) is het aantal podcastluisteraars met 49% weer terug op het niveau van mei 2022, wat zo'n 6,9 miljoen Nederlanders zijn. Het luistergedrag laat zien dat 72% van de Nederlanders hun smartphone gebruikt om naar podcasts te luisteren.
Een hostread levert gemiddeld 1000 euro extra op. Een populaire podcast kan al gauw rekenen op 50.000 luisteraars. Kortom, dat is toch mooi 3250 euro per aflevering. Het verschilt per podcast hoeveel procent daarvan naar de maker gaat en hoeveel naar de eventuele producent.
Een podcast is een audio-uitzending waarbij het geluidsbestand op aanvraag wordt aangeboden door middel van webfeeds. Dankzij de introductie van draagbare mp3-spelers zoals de iPod was deze vorm van uitzenden snel populair onder radioamateurs. De term podcast is dan ook een samentrekking van iPod en broadcast.
Podcasts kunnen over van alles gaan: nieuws, sport, film of andere onderwerpen die jou mogelijk kunnen interesseren. Er is voor ieder wat wils. En het is gratis.
Veel podcasts zijn gratis te beluisteren. Voor sommige makers is het 'podcasten' puur liefdewerk oud papier, maar anderen weten er geld mee te verdienen. Zij halen hun inkomsten uit bijvoorbeeld donaties, sponsoring of reclame. Ook de huisartspodcasts zijn helemaal gratis te beluisteren!
De dominantie van podcasts: moet ik als bedrijf meegaan in de trend? Podcasts zijn en blijven razend populair. Waar er in juni 2019 nog maar 28% van de Nederlanders naar een podcast luisterde, is dat in november 2023 46% en dat percentage blijft al bijna twee jaar nagenoeg gelijk.
Als je podcast eenmaal is aangemeld bij populaire platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Stitcher krijg je toegang tot allerhande analytics over je podcast. Zo kun je onder meer zien op welk tijdstip je publiek luistert, waar (op dorps- of stadsniveau), de gemiddelde leeftijd en via welk device ze luisteren.
Uit onderzoek blijkt dat er op basis van aantallen in de Verenigde Staten op dit moment 1,9 miljoen verschillende podcast-shows zijn. In Nederland zijn dat er 18.187.
Napleiten is in november 2023 uitgeroepen tot de Beste Podcast van Nederland.
Napleiten heeft de Dutch Podcast Award voor beste podcast van Nederland 2023 gewonnen. De podcast Moordzaken ging er met de publieksprijs vandoor.
Geld verdienen met je podcast
Podcast advertenties verkopen. Een podcast abonnement (extra content voor betalende luisteraars) Het verkopen van digitale producten (e-books, cursussen, etc) Inkomsten door affiliate marketing.
Gemiddeld duren podcasts tien minuten tot een uur.
€ 800 per aflevering is een goed startbudget voor een bedrijfspodcast. Uitbesteed kan een merkpodcast in zijn eenvoudigste vorm beginnen bij € 500 per aflevering. Voor een meer geavanceerd product beginnen de prijzen bij € 800€ per aflevering.
Misdaad / true crime blijft by far het populairste genre voor de Nederlandse podcast: maar liefst 6 podcasts in de top 10 vallen in dit genre. En vrijwel 50% van de top 50 is gerelateerd aan misdaad (23 podcasts).
Opbrengsten van streaming
Spotify betaalt per 1.000 streams 3 tot 4 euro, dit bedrag kan variëren. Voor onze berekening gaan we uit van 3,50 euro per 1.000 streams. Stel dat je 1 miljoen streams haalt, dan krijg je dus 3.500 euro.
Net zoals bij 'normale liedjes' krijg je ongeveer 0,004 euro per stream. Mocht je 100.000 luisteraars op één podcast hebben, verdien je hier dus 400 euro mee. Daar word je niet rijk van, maar je kunt in een podcast wel andere verdienmodellen betrekking. Je kunt je bijvoorbeeld laten sponsoren door een bedrijf.