De notarissen krijgen namelijk geen automatisch bericht van een overlijden. Het initiatief ligt dus bij de nabestaanden. De notaris die een testament heeft opgemaakt, registreert het testament in het centraal testamentenregister in Den Haag.
De notaris die opdracht krijgt om een verklaring te maken, is verplicht om de erfgenamen te berichten. Dit houdt in elk geval het volgende in: Het opsturen van een kopie van het testament aan de erfgenamen.Het informeren van de erfgenamen over de opties voor aanvaarden of verwerpen.
Kort na het overlijden heb je een akte van overlijden ontvangen. Instanties vragen hier vaak om. Stuur altijd een kopie op van de akte. De gemeente geeft het overlijden automatisch door aan overheidsinstanties als de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Een notaris kan je na een overlijden helpen met financiële zaken en belastingzaken die spelen bij de afwikkeling van een nalatenschap. Maar ook met allerlei praktische zaken waar je in zo'n periode tegenaan loopt. Een notaris kan bijvoorbeeld de rol van executeur op zich nemen en de erfenis verdelen.
Er is hiervoor geen regel die bepaalt hoe snel je die moet inschakelen. Het is verstandig om dit zo snel mogelijk te doen. Zeker in het begin, tijdens de rouwperiode, kan de notaris je veel financiële en juridische zaken uit handen nemen. Zaken waar je op dat moment niet aan denkt of aan wil denken.
Een overlijdensakte is een akte burgerlijke stand. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt de overlijdensakte op. Dat gebeurt op het moment dat er overlijdensaangifte wordt gedaan. Meestal doet de uitvaartorganisatie de aangifte.
Overlijden van een rekeninghouder (geen en/of rekening, zie hierna) moet u doorgeven aan een bank en andere financiële instellingen zoals creditcardmaatschappijen, verzekeraars, beleggingsinstellingen en pensioenfondsen.
Regel een verklaring van overlijden
Breng als eerste de huisarts op de hoogte. Deze geeft je een Verklaring van overlijden. Licht daarna je directe naasten in. Als die er niet zijn, gaat de gemeente bij een overlijden op zoek naar nabestaanden.
Wat als u overlijden niet meldt bij de bank? U bent verplicht het overlijden te melden bij een bank. Als u dat niet doet, dan is dat strafbaar, net als geld opnemen van die rekening.
De uiteindelijke rekening voor het afwikkelen van de erfenis kan een paar honderd euro zijn als er een duidelijk testament is of wanneer alle erfgenamen het snel eens worden. Maar het kan ook duizenden euro's of zelfs nog meer kosten. Doorgaans worden de notariskosten betaald uit de erfenis.
Heeft u de erfenis aanvaard, dan moet de erfenis vervolgens worden afgewikkeld en verdeeld. U kunt dan als erfgenaam te maken krijgen met een notaris, een executeur of een bewindvoerder. Als er geen erfgenamen (bekend) zijn, kan de overheid de afwikkeling op zich nemen.
Bij een notaris of accountant liggen de kosten voor het volledig afwikkelen van een nalatenschap al snel tussen de € 3.000,-- en € 17.500,--. Vaak wordt gewerkt met een minimum bedrag van € 2.500,- met daarbovenop een uurtarief.
Dit kan je terugvinden in het boedelregister.
Zo kan de notaris met zekerheid bepalen wie recht heeft op welk deel van de erfenis. Zijn de erfgenamen bekend, dan zal de notarissen hen contacteren. Hij verdeelt niet enkel de erfenis, maar adviseert en informeert erfgenamen.
Wanneer iemand overlijdt, zijn de erfgenamen verantwoordelijk voor het leeghalen van het huis en de bijkomende kosten. Wanneer er geen sprake is van een testament, staat in de wet beschreven dat alleen de echtgenoot, geregistreerd partner en bloedverwanten erven.
Kan ik mijn aangifte van nalatenschap alleen opstellen, zonder notaris? Ja, U kunt altijd zelf een aangifte van nalatenschap opstellen. Er is geen wettelijke verplichting om een een notaris hiervoor in te schakelen, aangezien het niet om een notariële akte gaat.
Bankrekeningen kunnen 'slapend' worden doordat rekeninghouders overlijden, verhuizen of de rekening simpelweg vergeten. Volgens de wet vervalt het saldo van een slapende rekening - waarvan de rekeninghouder onvindbaar is - na 20 jaar aan de bank. Banken doen geen beroep op de verjaringstermijn.
De erfgenamen – partner of kinderen - zijn verplicht om de bank te informeren over het overlijden. Bij een overlijden zal de bank alle bankrekeningen en bankkaarten van de overledene én de langstlevende partner immers blokkeren en de kluizen verzegelen.
En/of rekening na overlijden en de belasting
Overlijdt een van de rekeninghouders, dan mag de mede-rekeninghouder het saldo dat van de ander is niet opnemen. Het bedrag dat toebehoort aan de overledene, behoort tot zijn of haar nalatenschap.
Onderzoek notaris bij verklaring van erfrecht
Onder andere bij de burgerlijke stand en het Centraal Testamentenregister. Op die manier brengt de notaris alle erfgenamen en de wilsbeschikkingen van de overledene in kaart.
Waarom heb ik een verklaring van erfrecht nodig? Het is belangrijk dat het geld van een overleden persoon terechtkomt bij de juiste personen: de mensen die er recht op hebben. Met een verklaring van erfrecht weten banken zeker dat dat gebeurt. En dat wij als bank met de juiste persoon handelen.
Het kan zijn dat de begrafenisondernemer je hiervoor een paar documenten vraagt zoals het overlijdensattest van de arts, de identiteitskaart van de overledene, zijn of haar rijbewijs… Diee aangifte zal de gemeente gebruiken om een uittreksel van de overlijdensakte op te stellen.