Hoe zit de samenwerking tussen Red Bull en Honda vanaf 2022 precies? Honda heeft de Formule 1 verlaten, maar blijft tot eind 2025 panklare motoren leveren aan Red Bull Racing en AlphaTauri. Dit terwijl de Oostenrijkse formatie de krachtbron in eerste instantie vanaf 2022 in eigen beheer zou nemen.
In 2022 racen de teams volgens een nieuw reglement. De F1-auto's van alle teams zijn van voor tot achter helemaal anders, op de aandrijflijn na. Dit jaar gebruiken de teams precies dezelfde 1,6-liter V6 met hybridetechniek als vorig jaar. Er is zelfs een ontwikkelingsstop voor de motoren ingelast tot en met 2026.
Honda blijft toch motorleverancier van Formule 1-teams Red Bull Racing en AlphaTauri. Dat terwijl de Japanse fabrikant eigenlijk na 2021 zou afzwaaien. Zoals dat in het verleden ook wel is gebeurd, nam Honda afgelopen jaar afscheid van de Formule 1 op een hoogtepunt.
Honda heeft de Formule 1 na 2021 verlaten, maar de motoren zullen verder ontwikkeld worden (voor zover dat kan met de motorbevriezing) door Red Bull Racing. Red Bull levert momenteel alleen motoren aan haar eigen teams: Red Bull en AlphaTauri. Een extra team betekent meer data, wat voor elke leverancier belangrijk is.
Honda is dit jaar formeel niet meer van de partij als motorleverancier in de Formule 1. Het Japanse merk heeft besloten om alles op de elektrificatie van straatauto's te zetten en zwaait na het behalen van de wereldtitel met Max Verstappen af in de koningsklasse.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Red Bull, het team van wereldkampioen Max Verstappen, gebruikt net als zusterteam AlphaTauri motoren van Honda. Alpine rijdt met Renault-motoren.
In 2022 mogen F1-teams drie keer een Internal Combustion Engine (ICE), Turbo Charger (TC), Motor Generator Unit – Heat (MGU-H) en Motor Generator Unit – Kinetic (MGU-K) gebruiken. De Energy Store (ES) en Control Electronics (CE) mogen maar twee keer gebruikt worden zonder straf.
Honda blijft in F1
Red Bull Powertrains wordt eigenaar van de Honda-motor en alle informatie daarover, maar Honda zal in 2022 en 2023 nog helpen bij het ontwikkelen en produceren van de motor. Daarnaast zal al het personeel van Honda worden overgenomen door Red Bull.
Exclusief: Zo gaat het F1-motorenprogramma van Red Bull en Honda eruit zien. Max Verstappen krijgt in 2022 de beschikking over een nieuwe Honda-motor. Ondanks dat de Japanse motorleverancier officieel de F1 verlaat, zal dat niet voor eind 2022 gebeuren. Hoe zit de constructie in elkaar?
Verstappen verschijnt in 2022 aan de start met een volledig doorontwikkelde Honda-motor. Ondanks het aanstaande vertrek van de Japanners is er in de fabriek volop doorgewerkt aan de krachtbron. Deze ontwikkeling moet Red Bull Powertrains vanaf komend seizoen wel overnemen.
De eerste indruk die Max Verstappen in Bahrein van de nieuwe Honda F1-motor heeft gekregen, is een positieve. De wereldkampioen stelt dat het Japanse merk een goede stap heeft gezet met de upgrades en het aanpassen aan E10-brandstof. Daarnaast is de Nederlander positief gestemd over de plannen van Red Bull Powertrains.
Honda heeft de Formule 1 verlaten, maar blijft tot eind 2025 panklare motoren leveren aan Red Bull Racing en AlphaTauri. Dit terwijl de Oostenrijkse formatie de krachtbron in eerste instantie vanaf 2022 in eigen beheer zou nemen. Honda vertrekt, maar lijkt de komende jaren wel al het harde werk te blijven doen.
Max Verstappen mag zich ook eigenaar noemen van een Ferrari Monza SP2. Een vereiste voor het kopen van deze auto is dat je al in het bezit bent van een Ferrari. Dat was na de aankoop van Max' eerdergenoemde 488 Pista geen probleem. De SP2 is een gelimiteerd exemplaar, uit de Icona-productiereeks.
Formule 1-fans konden dinsdag alvast in de stemming komen in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. Daar staat de Red Bull-wagen van Max Verstappen.
Charles Leclerc, Fernando Alonso en Yuki Tsunoda zitten al op vijf gebruikte onderdelen. Max Verstappen zit op vier en nam in België, net zoals Lando Norris, Esteban Ocon, Zhou Guanyu en Mick Schumacher, zijn vierde motor van 2022.
Oud-Formule 1-coureur Kevin Magnussen zal Nikita Mazepin vervangen bij het team van Haas. Samen met Mick Schumacher zal de Deen de Amerikaanse formatie gaan vertegenwoordigen op de grid.
Met de spiksplinternieuwe Mercedes-aangedreven bolide gaan McLaren-coureurs Daniel Ricciardo en Lando Norris komend seizoen de strijd aan. De McLaren-bolide, die in 2022 als MCL36 door het leven gaat, is ook komend seizoen voorzien van een sterke Mercedes power unit.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Versnellingsbak – €850.000
Een versnellingsbak is een van de meest essentiële onderdelen van de bolide en tevens een onderdeel (wat niet bij het exterieur hoort) wat met enige regelmaat kapot gaat. Een vervanging kost het team ruim 8 ton.