Wie krijgt de gecombineerde aanslag? Belastingen wijst voor elke woning en elk bedrijfspand één eigenaar en één gebruiker (bewoner/huurder) aan die de gecombineerde aanslag ontvangt. Dit gebeurt aan de hand van het Kadaster, Basisregistratie Personen (BRP), KvK en opgevraagde huurinformatie bij de eigenaar.
Ieder huishouden moet afvalstoffenheffing betalen. Met deze inkomsten kan de gemeente uw huisvuil ophalen en verwerken.
Waarom krijg ik de aanslag waterschapsbelasting? U krijgt de aanslag als u het langst staat ingeschreven op uw adres. Dus ook als u niet de hoofdbewoner bent. U kunt hier geen bezwaar tegen maken.
Als huurder van een zelfstandige wooneenheid ben je gebruiker van de woning. Dit betekent dat je bepaalde belastingen, zoals afvalstoffenheffing en rioolheffing, zelf betaalt. Andere belastingen, zoals de OZB, betaalt de verhuurder. Sinds 2006 mag een verhuurder deze kosten ook niet meer doorberekenen aan een huurder.
Belastingen: bijvoorbeeld onroerende zaakbelasting (OZB), toeristenbelasting, forensenbelasting en parkeerbelasting. De opbrengst daarvan gaat naar de gemeente. De gemeente bepaalt zelf waarvoor ze de opbrengst gebruikt. Heffingen: dit zijn rechten, tarieven en leges.
Naast huur, energie, water en soms servicekosten betalen huurders ook lokale belastingen. Afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting, en in een aantal gemeenten rioolheffing. Maar niet in alle gemeenten evenveel.
Belastingen zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente. Met die inkomsten investeert de gemeente in projecten en voorzieningen in de stad. Er zijn verschillende soorten belastingen. Zo zijn er algemene belastingen, die iedereen betaalt die in de gemeente woont of gevestigd is.
Huurders van woningen betalen geen onroerendezaakbelasting maar krijgen huurverlaging. Als u huurder van een woning bent, heeft u niets te maken met de onroerendezaakbelasting. Wel heeft u nog steeds voordeel bij het verlagen van de WOZ-waarde, omdat uw maximale huurprijs dan moet worden verlaagd.
Als de verhuurder de rekeningen betaalt voor gas, water en elektra, de woonruimte heeft gemeubileerd, onderhoud doet dat wettelijk voor rekening van de huurder is of het trappenhuis schoonmaakt, mag hij de kosten van deze 'service' aan de huurder doorberekenen.
De watersysteemheffing ingezetenen is een vast bedrag per huishouden per jaar. Als u gaat samenwonen, verandert er dus niets voor de watersysteemheffing. De zuiveringsheffing kan wel veranderen als u gaat samenwonen.
De huurders zijn verantwoordelijk voor het betalen van de Watersysteemheffing Ingezetenen en de Zuiveringsheffing. De verhuurder/eigenaar is verantwoordelijk voor het betalen van de Watersysteemheffing Gebouwd.
Kopie van de belastingaanslag opvragen
Als u particulier bent, hebt u DigiD nodig om in te loggen. Als bedrijf hebt u eHerkenning nodig om in te loggen. Als u zich hebt aangemeld voor berichten van uw gemeente op mijnoverheid.nl, dan vindt u de belastingaanslag (kopie) ook in uw berichtenbox op mijnoverheid.nl .
Voor de afvalstoffenheffing gelden vaste tarieven. Alleen het aantal personen dat op uw adres staat ingeschreven bepaalt hoeveel u moet betalen. Het maakt dus niet uit of u veel, weinig of zelfs helemaal geen afval aan de straat zet. Voor de afvalstoffenheffing ontvangt u een belastingaanslag.
Een groot deel van de eigenaren van woningen en huurders van woningen en/of bedrijfsruimten zullen of de laatste twee zaterdagen van februari de gecombineerde aanslagen van de gemeente en het waterschap ontvangen. Klanten die op deze momenten geen aanslag hebben ontvangen kunnen de aanslag later in het jaar verwachten.
Maar wie moet er betalen, de eigenaar of gebruiker? Dat is degene die het pand op 1 januari van het jaar bezit of gebruikt. Hoeveel ozb u moet betalen is afhankelijk van de WOZ-waarde van het pand. De gemeente stelt op basis van deze waarde een ozb-percentage vast.
Veelgestelde vragen. Wanneer heb ik recht op een nieuwe keuken? Een keuken komt in aanmerking voor vervanging wanneer deze 20 jaar of ouder is.
In een appartementsgebouw betaalt de huurder mee voor het licht, de verwarming en het onderhoud van de traphal, de gedeelde inkom, de bergruimte, … De facturen voor gas, water en elektriciteit in de woning en de kosten voor de vuilnisophaling betaalt huurder zelf.
Wie ontvangt een WOZ-beschikking? Zowel eigenaren als gebruikers, bijvoorbeeld huurders, van een woning of bedrijfspand ontvangen een WOZ-beschikking. Zij hebben belang bij de beschikking want diverse belastingen zijn op de WOZ-waarde gebaseerd.
Iedere vastgoedeigenaar en huurder/gebruiker van onroerende zaken betalen de belasting aan hun gemeente. Tegen de hoogte van de OZB kun je geen bezwaar maken, tegen de Waardering Onroerende Zaken (WOZ) wél.
Bedienen, onderhoud, bijvullen en ontluchten van de cv-installatie en combi-ketel, alsmede onderhoud aan resp. vervangen van vulslangen, wartels, sleutels, schade door verkeerde bedie-ning of bevriezing. Let op, indien uw woning geen eigen CV heeft zijn de onderhoudskosten voor rekening van de verhuurder.
Deze gemeentebelasting is altijd een percentage van het totale bedrag van je personenbelasting. In sommige kustgemeenten (De Panne, Knokke-Heist en Koksijde) is dit percentage 0%. In de meeste gemeenten ligt dit percentage hoger dan 5% en het gemiddelde schommelt rond de 7%. Het hoogste percentage is 9% (Mesen).
Wie betaalt de rioolheffing? De rioolheffing wordt voldaan door zakelijk gerechtigden (doorgaans eigenaren) of gebruikers van huizen en (bedrijfs)gebouwen die belangen kunnen hebben bij de zorgplicht. Dit is afhankelijk van wat de gemeente in haar verordening op de rioolheffing vastlegt.
Als huiseigenaar moet u elk jaar Onroerendezaakbelasting (OZB) betalen aan uw gemeente. Hoeveel OZB u moet betalen hangt af van de WOZ-waarde van uw woning. Ook het OZB-tarief dat de gemeente hanteert heeft invloed op uw Onroerendezaakbelasting.