Dat zijn de tieners en twintigers. Meer dan de helft koopt de meeste kleren bij (ultra-)fast fashion-merken, zo toont een enquête uit 2020 door Vogue Business. En 64 procent geeft in Brits onderzoek (Mintel) aan kleren te kopen die ze nooit dragen. Bij de oudere generaties is dat 44 procent.
Vaak wordt Fast Fashion in landen als China, India & Bangladesh geproduceerd en moet dus nog een hele weg afleggen om in Nederland te komen. Tijdens dit transport komt er allerlei CO2 vrij wat ook weer vervuilend is.
Zo'n 49 procent van de respondenten koopt modetrends online, terwijl 35 procent van hen in een winkelcentrum winkelt. En 30 procent van de respondenten koopt minstens één keer per week fast fashion, terwijl 65 procent meerdere artikelen koopt.
Fast fashion is kleding die zo goedkoop en zo snel mogelijk in de winkels ligt. Door de hoge omloopsnelheden en snelle wisselingen van het assortiment blijven klanten komen en kopen. Binnen twee weken kan een kledingstuk van de tekentafel in de winkel liggen.
Zara is een Spaanse kledingketen die gespecialiseerd is in fast-fashion uit A Coruña. Het maakt deel uit van 's werelds grootste modeconcern qua omzet, de Spaanse beursgenoteerde modegigant Inditex. Het concern verkoopt wereldwijd kleding en modeaccessoires. De grootste Zara ter wereld is gevestigd in Rotterdam.
Wie weer een nieuwe broek of een nieuwe schoenen bij de Spaanse kledingketen Zara wil kopen, kan zich beter even achter de oren krabben. Het bedrijf is namelijk – wederom – in opspraak gekomen vanwege slavernij en kinderarbeid.
We werken nauw samen met onze leveranciers om ze te helpen duurzamer te worden. Al onze leveranciers en fabrieken moeten onze stricte 'Sustainability Commitment' ondertekenen, een overeenkomst waarin onder andere alle vereisten staan voor eerlijke lonen en goede arbeidsomstandigheden.
Daarnaast zijn H&M, Bershka, C&A, Zara, Mango, Asos, Boohoo, Pull & Bear, Forever 21 ook fast fashion ketens. Maar dure merken als Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Louis Vuitton en Michael Kors horen hier net zo goed bij.
De wereldwijde fast fashion markt is tamelijk gefragmenteerd, met een groot aantal kleine spelers op de markt. De top tien concurrenten op de markt waren in 2020 goed voor 29,13 procent van de totale markt. Grote spelers in de markt zijn Inditex (Zara SA), H&M Group, Fast Retailing (Uniqlo), The Gap, Inc, en ASOS Plc.
Fast Fashion aankoopgedrag
De aantrekkingskracht van fast fashion kleding is de mogelijkheid om met de nieuwste trends mee te gaan (omloopsnelheid), de mogelijkheid tot grote variëteit in kleding voor een relatief lage prijs en de mogelijkheid om unieke kleding te dragen in de vorm van limited editions.
Manier van produceren
De naam zegt het eigenlijk al; fast fashion is fast. Het doel is om zoveel mogelijk te produceren in een zo kort mogelijke tijd, met zo min mogelijk kosten Deze manier van produceren zorgt ervoor dat een kledingbedrijf snel in kan spelen op de nieuwste trends en veel collecties kan uitbrengen.
Om de prijzen zo laag mogelijk te houden, worden veel fast fashion kledingstukken geproduceerd in landen waar de arbeidsomstandigheden slecht zijn, en waar de werknemers uitgebuit worden. Denk aan lange werkdagen, lage lonen, onveilige fabrieken, kinderarbeid en mensenrechtenschendingen.
Fast fashion is een term die wordt gebruikt om goedkope kledingcollecties aan te duiden die snel worden geproduceerd door winkeliers om te reageren op de meest recente trends. Deze kleding is meestal gemaakt van goedkopere materialen en wordt tegen een lagere prijs verkocht dan designer- of traditionele winkelkleding.
Een aantal belangrijke cijfers op een rijtje: Er worden elk jaar 80 miljard kledingstukken geproduceerd. Gemiddeld dragen we een kledingstuk slechts 7 keer. In plaats van twee collecties per jaar (spring/summer en fall/winter), brengen fast fashion ketens tot wel 52 "micro collecties" per jaar uit.
De kledingindustrie is vervuilender dan de lucht- en scheepvaart bij elkaar. Door de hoge uitstoot, chemische kleuring en grote mate van overproductie. Daarbovenop gooien we per jaar wereldwijd 764.000 vuilniswagens aan kostbare materialen weg.
Sociale impact van de kledingindustrie
Naast de milieu-impact heeft de kledingindustrie ook een grote sociale impact. Wereldwijd werken miljoenen mensen in slechte arbeidsomstandigheden, met lange werktijden en lage lonen. Kinderarbeid en gedwongen arbeid zijn ook problemen die in de sector voorkomen.
Tussen januari 2021 en maart 2022 kwam maar liefst 97 procent van haar katoenleveringen van fabrieken waar volgens rapporten en internationale waarnemers dwangarbeid wordt verricht. Bij Tommy Hilfiger kwam meer dan de helft van de zendingen uit Chinese kampen, en bij Calvin Klein een derde.
Fast fashion heeft een hoge omloopsnelheid, met veel wisselingen in de collecties, zodat er voor de consument veel te koop is voor relatief weinig geld. Veel kledingmerken willen steeds sneller en goedkoper kunnen produceren. Ieder jaar worden er meer dan honderd miljard nieuwe kledingstukken geproduceerd.
100% van het linnen dat we gebruiken, wordt duurzaam: biologisch, Europees of gerecycled. We gaan ervoor zorgen dat 80% van de energie die we in onze vestigingen verbruiken, afkomstig is uit hernieuwbare bronnen.
En 53% van onze totale collectie bestaat uit duurzamere materialen. Resale kan nu worden gekocht in 6 Nederlandse en 2 Belgische winkels. In 2022 hebben we in totaal 33.673 tweedehands kledingstukken verkocht. Zeeman behaalde in 2023 een score van 54% in de Fashion Transparency Index.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2022 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
De duurzaamheid van Zara
Voor 2025 gebruiken Zara en haar zustermerken alleen nog maar 100% duurzame stoffen, is het motto. Het merk stelt als doel om in 2025 alleen nog maar afval te storten op stortplaatsen van Zara-faciliteiten.
Is er in de fabrieken die Primark-producten maken sprake van kinderarbeid? Kinderarbeid wordt absoluut niet getolereerd in de gehele toeleveringsketen van Primark; dit is onaanvaardbaar.