12,4 miljard euro importeerde Nederland aan kleding in 2020. De invoerwaarde is tussen 2000 en 2020 bijna verdubbeld van 6,4 tot 12,4 miljard euro en Nederland is daarmee de vijfde grootste kledingimporteur in de EU. De meeste kleding wordt gehaald uit China (2,4 miljard euro) en Duitsland.
Mensen van 18 tot 25, van 25 tot 35 jaar én van 35 tot 45 jaar kopen het meest kleding. Vanaf 55 jaar verschuift de interesse naar het boeken van vakanties. Overigens worden vakanties ook steeds vaker online geboekt.
E-shoppen populairst onder 25- tot 45-jarigen
Vooral 25- tot 45‑jarigen kopen graag via internet; in 2019 kocht 92 procent van hen online goederen of diensten. De groei was het grootst bij 65‑plussers. In 2019 winkelde 63 procent van de 65- tot 75‑jarigen online, vier jaar eerder was dat nog 45 procent.
E-shoppen populairst onder 25- tot 45-jarigen
Vooral 25- tot 45-jarigen kopen via internet; in 2020 kocht 86 procent van hen online goederen of diensten. De groei was het grootst bij 65-plussers. Winkelde in de eerste helft van 2020 59 procent van de 65- tot 75-jarigen online, in 2019 was dat nog 45 procent.
Gemak motiveert
'Altijd (24/7) kunnen winkelen', blijkt de belangrijkste motivatie (genoemd door 68 procent van de respondenten), gevolgd door lagere prijzen (55 procent). Voor een gevoelige categorie als consumentenelektronica gaf 64 procent van de ondervraagden aan de prijs als belangrijkste motivatie te zien.
Online shoppers kochten in 2018 het vaakst kleding of sportartikelen (56 procent), reizen en vakanties (50 procent), kaartjes voor evenementen (46 procent) en huishoudelijke goederen en apparaten (38 procent).
Nederlanders kopen steeds vaker en meer via internet. In 2021 gaf 77 procent van de 12-plussers, ongeveer 11,7 miljoen mensen, aan iets online gekocht te hebben gedurende de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek. In 2020 was dat 71 procent en in 2019 64 procent.
Naast de coronaberoepen die nu hot zijn, bieden ICT en techniek nog steeds structureel meer vacatures dan andere vakgebieden. Ook in de bouw, onderwijs, analyse & onderzoek en zorg is blijvend veel vraag naar personeel.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Mannen kopen online vaak duurdere soorten producten of diensten dan vrouwen, zoals elektronica, software, hardware of financiële producten. De meerderheid van de online shoppers koopt net als in voorgaande jaren vooral kleding of schoenen, reizen, en kaarten voor evenementen online.
Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van dit jaar 182,2 miljoen online aankopen gedaan. Dat is iets meer dan een miljoen aankopen per dag, blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org naar webwinkelen in de eerste helft van dit jaar.
Een koopovereenkomst is een afspraak over het kopen van een product. Denk aan een bestelformulier met uw handtekening, een e-mail of een mondelinge afspraak. Als u akkoord gaat, dan zit u er meestal aan vast.
Volgens het Nederlands Centrum voor Financiële Informatie (NFCI) ligt dat bedrag iets hoger. Volgens hen geven we gemiddeld 1.600 euro per jaar uit aan kleding, waarvan iets meer dan 300 euro aan schoenen. Als we alleen uitgaan van kleding, komt dat uit op 106 euro per maand.
Belgen deden in eerste kwartaal 2021 helft meer online aankopen dan jaar geleden. Belgen hebben in het eerste kwartaal van dit jaar in totaal 41,9 miljoen online aankopen gedaan. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 28 miljoen.
Met afstand staat op plaats 1 een product dat verder niet veel met tech te maken heeft: Coca-Cola. Wereldwijd worden er dagelijks bijna 1,8 miljard glazen Cola gedronken.
Installateurs en monteurs: de energietransitie en nieuwbouw komen in versnelling, met nog meer vraag naar deze schaarse technici. Pedagogisch medewerkers: kinderopvang wordt betaalbaarder terwijl er nu al tekorten zijn. GZ-psycholoog: al jaren kansrijk, stijgt vermoedelijk door pandemie gerelateerde vraag.
Uit onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt dat we social media vooral gebruiken om met vrienden te communiceren (58%), maar dat ook online shoppen via social steeds populairder wordt: 38% van de consumenten heeft in het afgelopen jaar producten via social media gekocht. 95% van de Nederlanders is actief op social media.
E-commerce maakt het mogelijk voor de ondernemer om een groter bereik te hebben. Je kunt mensen in een ander regio of zelfs een ander land bereiken en dit vergroot kansen voor de ondernemer. Veel fysieke winkels starten een online webshop om hun bereik te vergroten en meer aandacht te brengen naar hun winkel.
Antwoord. Correct zijn: een vijftigplusser, een 50-plusser en een 50+'er.