Singlespeed is een fiets met, inderdaad, één versnelling. Geen derailleurs dus, één tandwiel voor en één achter. Een singlespeed heeft in de regel een vrijloop, een mechanisme dat ervoor zorgt dat je al rijdend je benen stil kunt houden of zelfs achteruit kunt trappen.
Met een single-speed fiets heb je meer fiets voor minder geld. Je geeft geen geld uit aan een versnellingssysteem, extra tandwielen en hendels. Voor de prijs van een 'gewone' fiets heb je een single-speed met betere materialen.
Zelf makkelijk te onderhouden: Een fixie bike is makkelijk te onderhouden aangezien er in de eerste plaats sowieso al weinig onderdelen op zit, en de onderdelen die erop zitten zijn makkelijk bij te komen. Daarnaast is er op internet heel veel informatie te vinden over het onderhouden van een fixie bike.
Wat is een flip flop naaf? De flip flop naaf zorgt ervoor dat je zelf kunt kiezen of je nou singlespeed of fixed gear rijdt. Door de techniek van de flip flop naaf verwissel je het achterwiel van Fixed naar singlespeed (en andersom) door hem los te draaien en om te draaien.
Bij de doortrapper alias de 'fixie' daarentegen staan de pedalen via de fietsketting direct in verbinding met de aandrijfas. Dat zorgt ervoor dat je altijd moet blijven trappen. Bovendien zijn er geen remmen voorzien, wat het in principe ondoenbaar maakt om in het gewone verkeer te gaan rijden.
Deze fiets heeft namelijk een andere geometrie, wat betekent dat het frame andere verhoudingen heeft. Ook heeft een baanfiets geen remmen en maar één vaste versnelling. Daarnaast is het een doortrapper, wat inhoudt dat je niet zomaar je benen stil kunt houden tijdens het fietsen, wat bij een gewone fiets wel kan.
Een vrijloop bevindt zich in de naaf van het achterwiel van een fiets. Het zorgt ervoor dat het pedaal niet automatisch in de richting van het achterwiel draait wanneer het beweegt. Dat betekent: De vrijloop ontkoppelt de verbinding tussen de naaf van het achterwiel, de ketting, het tandwiel en de pedalen.
Wat is een flip flop naaf? De flip flop naaf zorgt ervoor dat je zelf kunt kiezen of je nou singlespeed of fixed gear rijdt. Door de techniek van de flip flop naaf verwissel je het achterwiel van Fixed naar singlespeed (en andersom) door hem los te draaien en om te draaien.
het geluid bij vrijloop van je achterwiel
Bij het aanzetten (trappen) duwen de veren in je cassette body de pallen tegen tanden in je naaf. Indien je stopt met trappen (de vrijloop) ratelen de pallen over de tanden van de naaf. Dat zorgt voor het typische ratelend geluid tijdens het fietsen.
De vrijloopkoppeling onderbreekt direct de koppeling tussen het aangedreven deel van de machine en de aandrijving. Dit gebeurt op het moment dat het aangedreven deel sneller draait dan de aandrijving. De geïndexeerde koppeling draagt er zorg voor dat een as stap voor stap verder draait.
Het plaatsen van een vrijloop op de dynamo is bedoelt om het verbruik te verlagen. Als de accu geladen is gaat de dynamo vrijlopen waardoor hij minder zwaar draait. Bij veel stadsgebruik en veel korte ritjes zal de dynamo niet vrijlopen, het voordeel gaat werken bij veel lange ritten.
De baan is heel simpel. Je hebt een ovaal van 200 meter en je rijdt zo'n 40 kilometer per uur met 1 versnelling. Hoe harder je gaat hoe hoger je in de baan rijdt.
Gemiddelde wielrenner: 22-25 kilometer per uur. Tour-renner: 35-38 kilometer per uur.
Zomerbanen (in de openlucht) hebben een lengte tussen 225 en 550 meter, winterbanen (overdekt) zijn doorgaans 250 meter lang (de minimumafstand om als olympische baan gekwalificeerd te worden). De helling in de bochten is ongeveer 33°, maar varieert afhankelijk van de bochtradius.
De grootste remkracht komt uit de voorrem. Bij remmen komt er veel meer druk op het voorwiel dan op het achterwiel. Het voorwiel heeft daardoor meer wrijving met de weg. Dus meer remkracht.
Handremmen zijn beter te controleren dan terugtrapremmen en dat is een groot voordeel. Handremmen werken door middel van handels aan weerskanten van het stuur. Doordat één rem tijdens het remmen het achterwiel blokkeert en de ander het voorwiel, is het belangrijk dat u bij het remmen beide handels inknijpt.
Je kan wel een gemiddelde nemen. Een prof is rond de 70 kilo en fietst 30.000 kilometer per jaar. Een gemiddelde amateur is een man van 85 kilo. Hij fietst niet het hele jaar door en als hij rijdt, doet hij dat gemiddeld twee keer per week.
Om dit wat te kaderen volgend voorbeeld: als een gemiddelde wielertoerist over een rit een gemiddelde heeft van 180 watt, heeft hij een mooie inspanning geleverd. Bij de toprenners in Gent-Wevelgem heb ik gemiddelde waarden gezien die tot 320 à 340 watt gaan.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
De vrijlooppoelie vormt de mechanische verbinding tussen de dynamo en de krukaspoelie. De poelie drijft de dynamo aan zodat de accu wordt geladen. De Overrunning Alternator Pulley (OAP), ook wel vrijlooppoelie genoemd, is een vervangingsonderdeel van de complete dynamo.
Vrijlooplagers noemen we ook wel vrijloopkoppelingen. Het zijn machineonderdelen met specifieke kenmerken. In een richting of draairichting is geen contact tussen de binnen- en buitenring. In tegengestelde draairichting is wel contact tussen de binnen- en buitenring.
Vaak een oorzaak van teveel vuil of juist veel te droog. Vervelende piepen en kraken van je ketting, kun je vaak door schoonmaken, smeren of eventueel vervangen verhelpen.