De webwinkel (verzender) draagt het risico van verlies of beschadiging tot het moment dat het artikel bezorgd is. Het komt echter regelmatig voor dat een bestelling bijvoorbeeld bij de buren wordt bezorgd, omdat de klant niet in de gelegenheid was om het pakket persoonlijk in ontvangst te nemen.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk.
Aansprakelijkheid in algemene voorwaarden
In de algemene voorwaarden van PostNL is bijvoorbeeld iedere aansprakelijkheid voor kwijtgeraakte post of pakketten uitgesloten. Voor aangetekend verstuurde poststukken is de aansprakelijkheid beperkt tot een bedrag van € 50,= per poststuk.
Op het moment dat je pakket zoekraakt, is het aan hem om het product opnieuw te verzenden of het geld te restitueren. Als de advertentie stelt dat je het product moet ophalen, maar jij hebt de verkoper toch gevraagd het op te sturen, dan is dit jouw eigen risico.
Bij een verkoop van bedrijf aan consument is het bedrijf altijd aansprakelijk voor het kwijtraken. Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.
Bij een verkoop van bedrijf aan consument is het bedrijf altijd aansprakelijk voor het kwijtraken. Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.
Koninklijke PostNL is op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade en/of kosten van de Afzender als gevolg van de (tijdelijke) niet beschikbaarheid van de track & trace functionaliteit. 16.2 Bij de verzending dient gebruik te worden gemaakt van de door Koninklijke PostNL beschikbaar gestelde verzenddocumenten.
Neem zo snel mogelijk contact op met de verzender, bijvoorbeeld de webshop waar de bestelling vandaan komt. De verzender kan de schade bij DHL claimen. En mogelijk kan de verzender je voorzien van een passende oplossing, zoals een vervangende zending sturen of het teruggeven van het aankoopbedrag.
* Met een verzekering krijg je meer vergoed. Je pakketje verzekeren is zo gepiept. In My DHL Parcel vink je het vakje 'Verzekering tot €500' aan, en je zending is verzekerd. Óf je regelt het via de website of een balie- medewerker van een DHL ServicePoint.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Douane controleert inhoud pakket
Klopt de omschrijving of inhoud van uw pakket niet? Dan neemt de koeriersdienst contact op met de Douane. Als de Douane vermoedt dat het om illegale goederen gaat, controleert de Douane de inhoud van het pakket. Dit gebeurt in de loods van de koeriersdienst.
Klacht indienen als ontvanger van post
Heeft u een brief of pakket niet of te laat ontvangen? Dan kunt u een klacht indienen bij het postbedrijf. Op Consuwijzer.nl staat een voorbeeldbrief Klacht aan postbedrijf als ontvanger. U kunt ook eerst contact opnemen met het bedrijf waarvan u post verwacht.
Bij een aangetekend pakket is de waarde van je aankoop verzekerd tot € 500,-. Bij een verzekerd pakket is dat € 5.500,-. Dit betekent dat PostNL bij verlies, diefstal of beschadiging van het aangetekende of verzekerde pakket een vergoeding aan jou verschuldigd is ter hoogte van het aankoopbedrag.
Wanneer je schade wil verhalen op een tegenpartij moet je iemand eerst aansprakelijk stellen voor de schade. Dit gebeurt altijd schriftelijk. De gegevens van de tegenpartij worden uitgezocht en de tegenpartij wordt officieel aansprakelijk gesteld. Het is belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt.
Wie schade heeft geleden, kan de tegenpartij aansprakelijk stellen. Dat gebeurt middels een aangetekende brief. Vanaf dat moment spreken we van een aansprakelijkstelling. Niet in alle gevallen hoeft degene die schade heeft geleden de brief zelf te formuleren en te versturen.
De aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht. U mag dus zelf weten of u zich voor schade aan anderen wilt verzekeren. Nou zijn Nederlanders wel vaak oververzekerd, maar dit is er toch wel eentje in de categorie 'sterk aangeraden'.
Standpunt van PostNL
De consument heeft een standaard pakket verzonden met daarin een horloge. Bij een standaard pakket accepteert PostNL geen aansprakelijkheid.
Er wordt een onderzoek opgestart. We moeten 5 dagen wachten en dan krijgen we de uitslag van het onderzoek.
DHL Shipment Insurance sluit je heel eenvoudig per zending af, op het moment dat je jouw zending boekt. Je vinkt gewoon het vakje 'insurance' aan als je jouw zending voorbereidt via jouw online verzendapplicatie van DHL Express. Vermeld hierbij ook altijd de te verzekeren waarde.
Als er tijdens het vervoer schade ontstaat aan de goederen, is de vervoerder daar in beginsel aansprakelijk voor. De aansprakelijkheid van de vervoerder is beperkt tot een maximum- bedrag per kilo, behalve bij opzet. In dat geval is de vervoerder onbeperkt aansprakelijk.
Iemand is aansprakelijk voor jouw schade als hij onrechtmatig tegenover jou heeft gehandeld (“onrechtmatige daad”). Van een onrechtmatige daad is ondermeer sprake als de dader een fout heeft gemaakt die hem kan worden verweten, bijvoorbeeld bij een onzorgvuldige handeling of bij grove nalatigheid of onoplettendheid.
Wij vergoeden je € 400,- en de verzendkosten (exclusief eventuele verzekeringspremie). Meld de schade binnen zeven dagen na bezorging.
Meld je klacht
Als je een aangetekende brief stuurt, krijg je een track & trace code. Op de website van PostNL kun je daarmee je zending in de gaten houden. Komt je pakketje niet aan? Klaag dan bij PostNL.
De chauffeur is de werknemer van de vervoerder, die de vrachtauto bestuurt. De vervoerder is verantwoordelijk voor het correct uitvoeren van de vervoersovereenkomst. Hij kan de chauffeur en andere werknemers (bijv. planners) opdracht geven tot het verzorgen van de papieren met betrekking tot een zending.