Volgens de AVC-condities is de opdrachtgever van het transport verantwoordelijk voor het laden, stuwen en doen lossen van de lading, tenzij hier met de vervoerder andere afspraken over zijn gemaakt.
De vervoerder is altijd aansprakelijk in geval van strafrechtelijke handhaving. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. Het digitaal toezicht richt zich op de kentekenhouder (meestal de eigenaar). Dat kunnen andere partijen zijn.
Toch houdt ook de vervoerder een verantwoordelijkheid. De vervoerder is verplicht de lading te controleren. Als de vervoerder, in de praktijk is dit natuurlijk de chauffeur, vast stelt dat er verkeerd beladen is, moet hij dit melden aan de afzender.
Over het algemeen, duurt het handmatig lossen van een vrachtwagen ongeveer 30 minuten, afhankelijk van het type product en het gewicht. Door deze handeling te automatiseren, wordt de benodigde tijd teruggebracht tot minder dan 10 minuten.
Volgens de AVC-condities is de opdrachtgever van het transport verantwoordelijk voor het laden, stuwen en doen lossen van de lading, tenzij hier met de vervoerder andere afspraken over zijn gemaakt.
Onder 'laden en lossen' verstaan we de tijd die nodig is om de goederen (spullen) in of uit te laden. Het in- en uit laten stappen van personen valt hier niet onder. Het opladen van elektrische auto's valt hier ook niet onder.
Stoppen mag, wanneer de chauffeur in de buurt blijft. Op een door dit bord aangegeven plaats mag alleen geladen en gelost worden door bestuurders van voertuigen. Ondanks de afbeelding van een vrachtauto geldt dit bord ook voor andere voertuigen. Overigens is parkeren bij dit bord verboden.
Laden en lossen mag zolang duren als nodig is. U moet wel onmiddellijk met laden/lossen beginnen en dit ook niet onderbreken als u een naheffing parkeerbelasting wilt voorkomen.
Laden en lossen mag nog niet als je 13/15 bent, maar voor 16/17-jarigen komt het niet meer in het rijtje met dingen die je niet mag voor. Wat betekent dat het mag. Maar zeker als je nooit echt serieus zwaar werk hebt gedaan of gesport, kan dat de eerste tijd goed tegenvallen.
De afzender respectievelijk geadresseerde is verantwoordelijk voor het laden en lossen. Zelfs indien de chauffeur deze handelingen zelf uitvoert, gebeurt dit onder toezicht, controle en verantwoordelijkheid van de afzender of geadresseerde.
De belangrijkste hoofdregel, over wie er verantwoordelijk is voor de ladingzekering, staat in art. 4 lid 1e: de afzender moet laden, stuwen en lossen. Dit verandert wanneer de partijen anders afspreken en dit schriftelijk vastleggen.
Op basis van Nederlandse wetgeving en bij het gebruik van CMR-vrachtbrieven is er geen wettelijk kader voor de beslissing wie de goederen moet laden en stuwen/zekeren. Er bestaat dan alleen een algemene controleplicht voor de chauffeur en het is verder aan partijen om er inhoudelijk afspraken over te maken.
Transportrisico. De wet bepaalt dat het risico voor de goederen pas over gaat op de koper op het moment dat hij (of een door hem aangewezen derde) het product ontvangt. Dat betekent dat de verkoper aansprakelijk is voor schade die optreedt tijdens het vervoer. Hierbij gaat het om fysieke inontvangstneming door de koper ...
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Als er tijdens het vervoer schade ontstaat aan de goederen, is de vervoerder daar in beginsel aansprakelijk voor. De aansprakelijkheid van de vervoerder is beperkt tot een maximum- bedrag per kilo, behalve bij opzet. In dat geval is de vervoerder onbeperkt aansprakelijk.
Re: parkeren laden en lossen
Het is niet aan de parkerende burger om te bepalen wanneer men gaat laden en lossen. De burger is niet op de hoogte van de tijden waarop dit bijvoorbeeld zou gebeuren. Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Het hangt van de situatie af of u moet betalen voor parkeren. U moet in deze gevallen betalen voor parkeren: U stopt vrijwillig en laat het voertuig staan. U stopt even, bijvoorbeeld om te pinnen.
In het geval van een parkeerboete terwijl u in de auto zat, voegt u het bewijs van betaling toe. U kunt eenvoudig aantonen dat u het parkeergeld enkele minuten na de boete heeft betaald. In dit geval loont het aanvechten van een boete zeker.
Aan een parkeerder moet een redelijke tijd worden gegeven om een kaartje te kunnen kopen. De rechtbank is van oordeel dat 5 minuten tussen het parkeren en het betalen, gelet op alle betalingshandelingen die verricht moeten worden, niet als onredelijk lang gezien kan worden.
Stilstaan en parkeren zijn gedefinieerd in de regelgeving: Stilstaan doe je enkel wanneer je iemand laat in- of uitstappen of je auto in- of uitlaadt, of dat nu 1 minuut of 1 uur duurt. Parkeren doe je wanneer je langer stilstaat dan nodig voor het in- of uitstappen of in- of uitladen.
Het onmiddellijk laden en lossen van goederen kwalificeert als stilstaan en niet als parkeren. Op grond van art. 23 RVV 1990 is in een aantal specifieke situaties verboden om met een voertuig stil te staan op de weg.
Naast assisteren bij het laden en lossen zorgt de stuurman voor het aanmeren en afmeren van het schip en hij verricht onderhoudswerkzaamheden. Soms is de stuurman verantwoordelijk voor het functioneren van de motoren. De stuurman mag ook onder verantwoordelijkheid van de schipper of de kapitein het schip besturen.
8 uur binnen de bebouwde kom:
Binnen de bebouwde kom is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren. Dit verbod geldt niet op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.