Volgens dit artikel moet de vervoerder 'de belading, stuwing en eventuele overbelading controleren'. Als er iets mis is, moet de vervoerder dit aantekenen op de vrachtbrief. Als de vrachtauto toch overbeladen wordt, mag de vervoerder de overeenkomst opzeggen of de belading zelf opnieuw uitvoeren.
Volgens de AVC-condities is de opdrachtgever van het transport verantwoordelijk voor het laden, stuwen en doen lossen van de lading, tenzij hier met de vervoerder andere afspraken over zijn gemaakt.
Ladingzekering. De wetgever verdeelt de verantwoordelijkheid bij het zekeren van de lading over diverse partijen: verlader, verzender, verpakker, bestuurder, vervoerder. Soms voorziet de wet in de mogelijkheid om op voorhand en schriftelijk af te wijken van de wettelijke bepalingen.
Wie is verantwoordelijk voor overbelading? De vervoerder is altijd aansprakelijk in geval van strafrechtelijke handhaving. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. Het digitaal toezicht richt zich op de kentekenhouder (meestal de eigenaar).
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
De toegestane maximum massa is beperkt tot maximaal 40 ton. In overeenkomsten tussen landen onderling worden soms hogere massa's toegestaan. Nederland hanteert standaard 50 ton. Voor rijdende werktuigen wordt een hogere massa toegestaan.
Deze gegevens staan in het kentekenregister van de oplegger vermeld en het is verboden om meer te laden. Er wordt proces-verbaal opgemaakt als de maximum massa met 5% of meer is overschreden, als de aslast meer dan 10% te hoog is of als de koppelingsdruk 10% of meer te hoog is.
De belangrijkste hoofdregel, over wie er verantwoordelijk is voor de ladingzekering, staat in art. 4 lid 1e: de afzender moet laden, stuwen en lossen. Dit verandert wanneer de partijen anders afspreken en dit schriftelijk vastleggen.
In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
Maximum toegestane massa onder de assen
Het is verboden het wegdek te beschadigen door zich met een voertuig op de openbare weg te bevinden waarvan de massa op de grond onder een van de assen het toegestane maximum, met meer dan 5 procent overschrijdt.
Lading zekeren betekent het op de juiste wijze vastzetten van lading, zodat het niet gaat schuiven of van het voertuig valt. Een goede ladingzekering is dus essentieel voor een veilig transport.
Methode 2: Diagonaal sjorren of directe zekering
De tweede methode om lading vast te zetten is door middel van diagonaal sjorren. Hiermee zet je de lading direct vast met de spanband aan de laadvloer of sjoroog. Dit doe je door gebruikt te maken van de vaste punten die de lading heeft.
Zet je je lading vast door middel van vormsluiting, dan sluit je de lading als het ware op. Dit kan door de lading strak tegen een verticale wand of tegen een ander stuk lading vast te zetten. Hierdoor kan de lading geen eigen leven gaan leiden. Dit vastzetten kun je doen met bijvoorbeeld spanbanden.
Weeglussen in Nederland,plus de Boeteberekening. A 1; THV Apeldoorn. A 2; THV Born. A 4; THV Schiphol.
Vaak wordt gesteld dat je rustig 5 of 10 procent kunt overbeladen omdat je dan onder het door de fabrikant opgegeven technisch gewicht blijft en de politie pas vanaf vijf procent procent overbelading bekeurd. Men vertelt dat de politie in Nederland gebruikt maakt van twee grenzen: vijf en tien procent.
Overschrijding van het gewicht dat een voertuig volgens het kenteken mag hebben, is bovendien gevaarlijk in het verkeer. Een overbeladen voertuig heeft bijvoorbeeld een langere remweg. Tot slot leidt elke vorm van overbelading tot ongeoorloofd economisch gewin ten opzichte van bedrijven die goed gedrag vertonen.
Ladingzekering: dat is het stevig vastzetten van je lading in een vrachtwagen. Dat lijkt misschien voor de hand te liggen… Toch raken er jaarlijks nog leveringen beschadigd door vracht die aan het schuiven ging. Het is niet zomaar een loze term maar de basis van heel wat regels (vastgelegd in de EUMOS-wetgeving).
Het netto laadvermogen kunt u berekenen door het opbouw gewicht af te trekken van het bruto laadvermogen. Het netto laadvermogen staat op het kentekenbewijs aangeduid als het “laadvermogen”.
Met de uitbreiding van het inhaalverbod hoopt Rijkswaterstaat zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Op het overtreden van het inhaalverbod staat een boete van 240 euro.
In Duitsland mogen vrachtwagens alleen 44 ton wegen als de geladen goederen een deel van de rit per spoor of over water afleggen. Voor puur en alleen wegvervoer geldt een maximum van 40 ton en dat blijft nu gehandhaafd om milieuvriendelijker vervoer per spoor en over binnenwateren te stimuleren.
Op zondag van 00:00 tot 22:00 uur geldt er een rijverbod voor voertuigen met een brutogewicht hoger dan 7,5 t en voor vrachtwagens met aanhangers zwaarder dan 3,5 t op snelwegen, hoofdwegen en internationale routes. Van 1 juli tot 31 augustus geldt dit zelfde verbod tussen 07:00 en 19:00 uur.
Op zondagen in de zomer van juni tot en met september geldt een rijverbod van 07.00 tot 24.00 uur. Op feestdagen en zaterdagen geldt een rijverbod, doorgaans vanaf 07.00 of 16.00 tot 23.00 of 24.00 uur, dit is per feestdag en zaterdag verschillend.
Een weegpunt is een locatie waar vrachtverkeer gewogen kan worden. Wanneer dit tijdens het rijden gebeurt, spreekt men van Weigh in Motion (WiM). In Canada en de Verenigde Staten zijn weegpunten wat meer gangbaar dan in Europa, daar worden ze een weigh station of truck scales genoemd.