Wie is verantwoordelijk verkoper of leverancier?

Als het gebrek leidt tot schade aan een andere zaak dan is de producent ook aansprakelijk tenzij de schade niet meer bedraagt dan € 500,-.In dat geval is de verkoper aansprakelijk. In alle gevallen geldt dat de schade wel aan de producent kan worden toegerekend.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vakcentrum.nl

Wie is aansprakelijk verkoper of producent?

Producent is aansprakelijk voor de schade, niet de verkoper

De producent van het product is aansprakelijk voor de schade. Dat wil zeggen dat de producent de schade moet vergoeden die is ontstaan door het gebrekkige product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op charlotteslaw.nl

Wie is aansprakelijk voor een gebrekkig product?

De producent is aansprakelijk als er sprake is van een gebrekkig product. Een product is gebrekkig, als het niet de veiligheid biedt die men daarvan mag verwachten. Het product moet voldoen aan de bij de afnemer gewekte verwachtingen. Het product moet geschikt zijn voor het beoogde gebruik.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nysingh.nl

Wie aanspreken bij productaansprakelijkheid?

De regel is dat je de producent kunt aanspreken als er sprake is van schade aan personen (letselschade) en als er door het product schade is toegebracht aan andere zaken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op advocaatzoeken.nl

Wat voor een soort aansprakelijkheid heeft de producent van een product als blijkt dat er schade is ontstaan door een gebrek in zijn product?

Productaansprakelijkheid is een ruim begrip. In de wet staat dat een producent in beginsel aansprakelijk is voor schade die veroorzaakt wordt door een gebrek in zijn product. Maar een producent is niet alleen de fabrikant van het eindproduct. Onder 'producent' valt ook een producent van een grondstof of een onderdeel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op allianz.nl

Wie is verantwoordelijk voor de uitbuiting, uitputting en vervuiling in de productieketen?

21 gerelateerde vragen gevonden

Hoe lang geldt productaansprakelijkheid?

De productaansprakelijkheid vervalt na 10 jaar. Deze gaat in op de dag dat het product op de markt komt. Productaansprakelijkheid geldt niet voor gebouwen en diensten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat dekt een Productaansprakelijkheidsverzekering?

Een verzekering productaansprakelijkheid dekt uw aansprakelijkheid voor schade aan derden die wordt veroorzaakt door uw producten. Ze verleent een dekking voor schade die op verschillende manieren kan zijn veroorzaakt: Een eigen gebrek van de producten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op confideo.be

Wie kan een beroep doen op productaansprakelijkheid?

Niet alleen voor letselschade

De regeling kan ook gelden als er sprake is van schade ontstaan aan andere goederen. Hierbij geldt wel een drempel van € 500,00. Dat wil zeggen dat er alleen een beroep op productaansprakelijkheid kan worden gedaan als er zaken zijn beschadigd en de schade minimaal € 500,00 bedraagt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op jba.nl

Wat is een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven?

Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) bent u verzekerd voor het risico van aansprakelijkheid, wanneer u, uw medewerkers, of uw producten schade veroorzaken bij anderen. U bent dan mogelijk aansprakelijk.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat is een risicoaansprakelijkheid?

Risicoaansprakelijkheid houdt in dat iemand aansprakelijk is voor schade die hij niet zelf heeft veroorzaakt, maar waarvoor hij toch aansprakelijk kan worden gehouden omdat hij een bepaalde hoedanigheid bezit. In deze gevallen maakt het niet uit of deze persoon schuld heeft aan de schade.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vng.nl

Wat te doen bij ondeugdelijk product?

Het product dat u kocht, moet goed zijn. Zo niet, dan moet de verkoper het product repareren, een nieuw product geven of uw geld teruggeven. Dat is uw wettelijke garantie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Wat is een gebrekkig product?

Wanneer is een product gebrekkig? Als een product niet de veiligheid geeft die u ervan mag verwachten is het gebrekkig. Denk dan aan wat redelijk is om te verwachten van het product, en hoe het product wordt gepresenteerd. Maar ook wanneer het product op de markt is gebracht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op arag.nl

Kun je productaansprakelijkheid uitsluiten?

Productaansprakelijkheid beperken of uitsluiten

Aansprakelijkheid op grond van productaansprakelijkheid kun je als producent niet beperken of uitsluiten. Ook niet in je algemene voorwaarden. Wel kun je allerlei maatregelen nemen om schadeclaims te voorkomen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Wat dekt AVB niet?

Helaas dekt een AVP geen schades die u als bedrijf veroorzaakt. Een schade kan flink in de papieren lopen. Stelt u zich voor dat het reclamebord dat u buiten uw winkel heeft staan tegen een geparkeerde auto aanwaait. De auto heeft hierdoor flink wat blikschade.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op diks.nl

Welke schade dekt AVB?

Een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) dekt personen- en zaakschade die is toegebracht aan derden en er moet sprake zijn van aansprakelijkheid. Bij de opzichtdekking gaat het om schade die wordt toegebracht aan zaken van derden die worden bewerkt of gebruikt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op honigenhonig.nl

Wat dekt de bedrijfsschadeverzekering?

Met een bedrijfsschadeverzekering bent u verzekerd tegen omzetverlies, wanneer de bedrijfsvoering van uw onderneming stil komt te liggen. Bijvoorbeeld na brand, waterschade, storm, vandalisme of diefstal.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid?

De verzekering burgerlijke aansprakelijkheid uitbating dekt schade aan derden veroorzaakt tijdens je werkzaamheden. Het gaat dan om materiële, lichamelijke en immateriële schade veroorzaakt door een foute handeling, een vergetelheid van (een medewerker van) je bedrijf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op liantis.be

Waarom een AVB?

AVB dekt het risico op financiële klappen. Van een kapotte bril tot een ongeluk waarbij iemand overlijdt; een ongeluk voorkom je niet altijd en heeft soms flinke gevolgen. Als jij of een werknemer aansprakelijk wordt gehouden voor het veroorzaken van letsel of schade, kunnen de kosten bij jou neergelegd worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ing.nl

Welke aansprakelijkheid kan je niet uitsluiten?

Inhoudelijk mag de beperking of uitsluiting van aansprakelijkheid niet in strijd zijn met de wet, openbare orde of goede zeden. Indien dat wel het geval is, dan is het beding nietig. Bovendien mag schade door opzet of bewuste roekeloosheid nooit worden uitgesloten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blue-legal.nl

Wat zijn je rechten als consument?

U heeft bepaalde rechten en plichten als u iets koopt. Zo heeft u recht op een onbeschadigd product.
...
Koopprijs niet of te laat betalen
  • u alsnog de koopprijs betaalt;
  • u de kosten vergoedt die de verkoper heeft moeten maken (incassokosten);
  • u de wettelijke rente over de koopprijs vergoedt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wie is verantwoordelijk voor de garantie?

Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie' of 'recht op een deugdelijk product'. Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat als een product niet voldoet?

Als de verkoper het niet goed oplost, mag u de koopovereenkomst beëindigen. Dat noemen we ook wel 'ontbinden'. U hebt recht op uw geld terug en moet het product teruggeven. Om de overeenkomst te ontbinden stuurt u een brief naar de verkoper.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat zijn mijn rechten als verkoper?

Wat zijn de rechten van de verkoper? De verkoper moet betaald worden voor datgene dat hij heeft verkocht. De verkoper heeft recht op compensatievergoedingen indien de koper zijn verplichtingen niet nakomt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op jureca.be

Wat als verkoper garantie niet nakomt?

Ja. De wettelijke garantie is een wettelijk recht. U hebt er dus recht op, zelfs als dat niet in de algemene voorwaarden staat. Bovendien moet de verkoper u wijzen op de wettelijke garantie van 2 jaar; indien hij dat niet doet, pleegt hij een inbreuk op zijn informatieplicht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op economie.fgov.be

Heeft een klant recht op geld terug?

Als u binnen de bedenktijd het product retourneert, heeft u recht op kosteloze teruggave van de aankoopsom als u die al heeft betaald. U moet het geld zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 14 dagen na de ontbinding van de koopovereenkomst terugkrijgen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Populaire vragen

Volgende artikel  
Wat is Mako katoen?