Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
Een restitutie of verzekeringsclaim indienen
Helaas komen zoekgeraakte pakketten niet altijd weer thuis, maar u kunt toch uw geld terugkrijgen als u een claim indient bij uw verzekering of een volledige terugbetaling aanvraagt bij USPS.
Raakt het pakket zoek, dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.
Heeft u een brief of pakket niet ontvangen? Neem contact op met het bedrijf of de persoon waarvan u post verwacht. De verzender kan een klacht indienen bij het postbedrijf. Ook als u schade heeft en daar een schadevergoeding voor wilt vragen, neemt u contact op met de verzender.
Het is de verantwoordelijkheid van de afzender dat een pakketje in goede orde op de plaats van bestemming aankomt. Zolang er geen handtekening van de ontvanger – of zijn of haar buren – staat, is dit het geval. Ook als er onderweg iets misgaat, is de afzender verantwoordelijk.
Hebben je buren niets getekend en is je pakket kwijt? Dan is de verkoper verantwoordelijk. Heb je bij je bestelling aangegeven dat je pakketje bij de buren mag worden bezorgd en is je pakket kwijt? Ook dan geldt of er wel of niet is getekend voor ontvangst.
Hoewel de bezorger de taak heeft om het pakket af te leveren en de ontvanger op de hoogte te houden van de voortgang, draagt een webwinkel de verantwoordelijkheid om het pakket bij de consument te krijgen.
U kunt een schadevergoeding krijgen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:U heeft het poststuk verstuurd met de universele postdienst (UPD).In Nederland is dat PostNL. Bij verlies of schade door een andere pakketdienst, moet u uw klacht daar melden.
De verkoper die het goed zelf verzendt of bezorgt draagt het risico voor verlies en beschadiging. Indien de consument het product zelf moet gaan ophalen, maar toch vraagt om een verzending, zal het risico voor verlies en beschadiging aan de consument toekomen.
Neem dan binnen 30 dagen contact op met onze Klantenservice. Wij onderzoeken dan eerst wat er is gebeurd. Daarna laten we je weten of je online jouw claim kunt indienen. De eventuele financiële compensatie af van het gewicht van je zending en of je een verzekering hebt afgesloten voor je zending.
Mijn post staat op “bezorgd”, maar ik heb niets ontvangen
Meestal krijg je je post of pakje dan later op die dag of de volgende dag. Heb je je post na 5 bezorgdagen nog steeds niet ontvangen? Neem dan contact op met de afzender. Samen met de afzender vinden we een oplossing.
De maximale schadevergoeding bij vermissing van een aangetekende brief is €50.
Vervelend dat de ontvanger je pakket niet heeft gekregen. Hebben de buren of huisgenoten ook niets ontvangen? Dan raden we aan zo snel mogelijk contact met ons op te nemen, in ieder geval binnen 30 dagen. Mogelijk kunnen we een onderzoek starten.
Om een claim per post in te dienen, moet u een P58-formulier van een filiaal halen en dit naar Royal Mail sturen (hun adres staat op het formulier), samen met een fotokopie van uw aankoopbewijs. Wacht 15 dagen na het verzenden voordat u een P58 verstuurt.
Als vuistregel geldt dat als u geen bewijs ziet dat anders suggereert, de verkoper of verzender verantwoordelijk is. Als een pakket is gemarkeerd als afgeleverd en u het niet hebt gezien, dan is de verkoper verantwoordelijk.
Met behulp van de trackingnummers kunt u de bezorgstatus online controleren op USPS Tracking® . Als er zeven (7) of meer dagen zijn verstreken sinds de verzenddatum en de ontvanger heeft bevestigd dat het item niet is aangekomen, kunt u een zoekverzoek indienen voor uw verloren poststuk en/of ons een e-mail sturen.
'Het retour zenden van een op afstand gekochte product komt voor risico van de consument. Het is daarom verstandig om op een manier te verzenden dat er bewijs is dat iets ter verzending is aangeboden. Indien een pakket onverhoopt niet aankomt, dan is de consument zelf aansprakelijk.
Normaal bezorgen we je post zonder track & trace de volgende werkdag, van dinsdag tot en met zaterdag. Soms duurt het iets langer. Bijvoorbeeld als het heel druk is of door een storing.
Bij verkoop van bedrijf aan consument is het simpel: de verkoper is aansprakelijk, dat staat letterlijk in de wet (art. 7:11 BW). Maar bij verkoop tussen consumenten onderling (art. 7:9 BW) staat er niet meer dan dat de verkoper moet zorgen dat de gekochte zaak wordt afgeleverd bij de koper.
De winkelier is in bijna alle gevallen verantwoordelijk voor uw zending. De winkelier is verplicht om het aankoopbedrag terug te betalen als het pakket kwijt is. De verkoper is niet verplicht om het product nog een keer te verzenden.
Neem dan eerst contact op met die winkel als je pakje is zoekgeraakt. De webshop is jouw eerste aanspreekpunt en moet zorgen voor een oplossing. De verzender kan na jouw melding in conclaaf met het postbedrijf, zodat zij een onderzoek naar jouw verdwenen pakketje kunnen opstarten.
DHL is ideaal voor snelle en betrouwbare internationale zendingen, terwijl PostNL vaak voordeliger is voor binnenlandse pakketten. Met ParcelParcel kun je eenvoudig tarieven en levertijden vergelijken om de juiste keuze te maken.
Als het pakket kwijtraakt of beschadigd raakt tijdens het transport met een externe verzender of bezorgservice, zoals de United States Postal Service (USPS) of FedEx, is de verkoper verantwoordelijk en moet deze het artikel doorgaans vervangen of u een vergoeding geven.
Hoewel de manier waarop de consument het pakket ter verzending heeft aangeboden afwijkt van de normale gang van zaken is PostNL toch aansprakelijk voor het zoekraken en moet het de consument de gevraagde vergoeding betalen.
Uw artikel is bezorgd door een koerier
Als uw artikel niet op de afgesproken locatie is afgeleverd, is het de wettelijke verantwoordelijkheid van de verkoper om het probleem op te lossen.