Over het CBRHet CBR is een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo). CBR beoordeelt de rijvaardigheid en medische geschiktheid van bestuurders en de vakbekwaamheid van professionals in transport en logistiek en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid in Nederland.
Tot 2013 was het CBR een privaatrechtelijke stichting; sindsdien is CBR een gecentraliseerde publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo). CBR is volledig tariefgefinancierd.
Nationale ombudsman staat voor u klaar
Het CBR toets ook of bestuurders geestelijk en lichamelijk gezond genoeg zijn om veilig te rijden.
RIJSWIJK – Naast zijn vorstelijke salaris van 448.000 euro geniet de CBR-directeur nog volop andere privileges.
Het CBR is een landelijke organisatie met een hoofdkantoor in Rijswijk en 54 examenlocaties in het land.
Het CBR is een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (hierna: ZBO) belast met een verkeersveiligheidstaak: het beoordelen van de rijvaardigheid en medische geschiktheid van bestuurders en de vakbekwaamheid van professionals in transport en logistiek.
Het CBR wijst erop dat de organisatie geen winstoogmerk heeft. Dat betekent dat de prijzen niet omhoog gaan om winst te maken, maar om de kosten van het instituut te dekken.
Ook medewerkers van overheidswerkgevers zoals de Sociale Verzekeringsbank (SVB), De Nederlandsche Bank, het CBR, CBS en UWV zijn genormaliseerde ambtenaren. Alle overige ambtenaren zoals medewerkers van politie, defensie en de rechterlijke macht, zijn niet-genormaliseerde ambtenaren.
De examinator beoordeelt aspirant-bestuurders bij praktijkexamens en toetsen voor in eerste instantie de auto. Op termijn is er de mogelijkheid tot specialisatie voor de auto met aanhangwagen, motor, bromfiets en bijvoorbeeld brommobiel. Elke examinator in opleiding begint op 3.526,36 euro per maand.
Gemiddelde CBR-Examinator (m/v) maandelijks betaling in Nederland is ongeveer € 3.406, hetgeen gelijk is aan het landelijk gemiddelde. Salaris-informatie komt van 63 gegevens rechtstreeks verzameld van medewerkers, gebruikers en vacatures op Indeed gedurende de laatste 36 maanden.
Wat de zwarte lijst inhoudt? Kandidaten die twee keer gezakt zijn voor hun rijexamen, moeten langer wachten op hun derde of volgende kans. Minstens 15 weken. Het CBR legt uit: “Zo krijgen ze meer voorbereidingstijd.
Uw rijbewijs kan ongeldig verklaard of geschorst worden door het CBR. Ook kan een educatieve maatregel opgelegd worden. Dit staat dus los van een inhouding of eventueel opgelegde ontzegging van de rijbevoegdheid door de officier van justitie of de rechter.
Wanneer u niet tevreden bent over de dienstverlening van het CBR, dan kunt u daarover een klacht indienen. Hiermee helpt u ons om onze dienstverlening te verbeteren.
Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) is een zelfstandig bestuursorgaan belast met een verkeersveiligheidstaak: het beoordelen van de rijvaardigheid en medische geschiktheid van bestuurders en de vakbekwaamheid van professionals in transport en logistiek.
De kosten voor een rijexamen bij het CBR zijn € 125,75 in 2023. Het geld voor het examen maakt je rijschool voor jou over aan het CBR. Daarnaast betaal je aan je rijschool een bedrag voor administratiekosten, het gebruik van de lesauto en de aanwezigheid van de instructeur tijdens het examen.
Meer over Corona
Aanleiding voor de maatregel is dat de gemiddelde reserveringstermijn voor het B-rijbewijs vanwege de effecten van de coronapandemie nog altijd hoog is en de slagingspercentages te laag.
Hoor je wel eens dat er een maximum aantal kandidaten mag slagen op een dag? Dat is gelukkig niet zo. Het CBR bepaalt niet hoeveel mensen er wel of niet mogen slagen. Als je veilig aan het verkeer kunt deelnemen, laat de examinator je slagen.
Wat verdient een Conducteur? De NS schrijf het volgende: Het startsalaris ligt tussen de 1850 en 2086 euro afhankelijk van leeftijd en exclusief onregelmatigheidstoeslag. Het eindsalaris van een conducteur is 2530 euro exclusief onregelmatigheidstoeslag.
In de rijschoolbranche is er geen sprake van een CAO. Dit betekent dat wat je verdient als rijinstructeur per rijschool kan verschillen. Een gemiddelde rijinstructeur in loondienst verdient tussen de €1.900 en €2.250 bruto per 40-urige werkweek. Bij FIRSTT zal het gemiddelde salaris rond de €2.300 bruto liggen.
Deze cao is op u van toepassing als u werknemer bent en u een arbeidsovereenkomst heeft met de Staat der Nederlanden en u niet werkzaam bent als civiele expert, verkiezingswaarnemer, lokale werknemer in het buitenland of lid van het onderwijspersoneel op een Europese School.
Een Ambtenaar in Nederland verdient gemiddeld € 3.060 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.605 (laag) tot € 3.520 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Bij het CBR zijn de kosten voor een nader onderzoek rijvaardigheid voor de auto € 143,50 in 2023 en dat is € 17,75 hoger dan voor een gewoon examen.
Waarom duurt het langer voordat ik examen kan doen? Door corona heeft het CBR langere wachttijden, net als veel andere bedrijven. Daarom nemen we maatregelen om de wachttijden te verkorten: We blijven nieuwe examinatoren aannemen.
Kennis bestaat uit 12 vragen waarvan je er ten minste 10 goed moet beantwoorden.Inzicht bestaat uit 28 vragen waarvan je er ten minste 25 goed moet beantwoorden.