Charles Goodyear (New Haven (Connecticut), 29 december 1800 – New York, 1 juli 1860) was een Amerikaan die bekend is geworden als uitvinder van het vulkaniseren van rubber, waarvoor hij op 15 juni 1844 een octrooi ontving.
Vulkaniseren is een methode waarbij de rubber tot een hoge temperatuur wordt verhit. De rubber wordt vloeibaar. Door deze te “bakken” in de hitte ontstaat een ijzersterke verbinding van moleculen en vormt zich een stevig, flexibel product dat duurzaam en slijtvast is.
Vulkanisatie is vakwerk
De beschadiging wordt over een ruim oppervlak uitgefreesd, zodat een komvormig gat ontstaat. Deze freesplek wordt opgevuld met warm rubber (plusminus 85 graden). Vervolgens wordt de reparatieplek onder druk gezet om bij een temperatuur van circa 130 graden in enkele uren uit te vulkaniseren.
Hierbij wordt de inrijding uitgefreesd totdat er een komvormig gat ontstaat wat weer met warm rubber ( +/- 85 graden ) opgevuld wordt. Vervolgens wordt de reparatieplek onder druk gezet om bij een temperatuur van +/- 130 graden in enkele uren uit te vulkaniseren zodat daarna de buitenkant netjes bijgewerkt kan worden.
Beide kanten van de folie besmeer je met de primer (totale breedte 20 cm). Vervolgens plaats je de vulkaniserende tape hierop en verkleef je de tape met de vlakke hand op de folie zodat er geen luchtbelletjes meer onder zitten. Als laatste rol je met een handroller over de naadverbinding.
De lucht in een autoband ondersteunt het rubber en zorgt ervoor dat de band een goed draagvermogen heeft. Als de bandenspanning te laag is, gaat de band vervormen. Gevolg: de rolweerstand en het brandstofverbruik van de auto nemen toe. Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt.
Vulcaniseren of warmvulcaniseren is een proces waarbij het gat/scheur in de band bewerkt wordt. Het gat wordt netjes rond geschuurd. Vervolgens wordt met behulp van geavanceerde apparatuur dit gat opgevuld met nieuw rubber.
Natuurrubber (latex) is afkomstig uit de rubberboom Hevea Brasiliensis. In deze boom zit een witte, melkachtige vloeistof, een mengsel van rubberdeeltjes en eiwitten in water. Van deze vloeistof wordt natuurrubber gemaakt, vooral op rubberplantages in Azië.
Met weinig zwavel, dus weinig dwarsverbindingen krijg je een hele soepele, zachte rubber. Met veel zwavel wordt de rubber steviger en harder. En met heel veel zwavel (eigenlijk te veel zwavel) heb je zoveel dwarsverbindingen dat je eigenlijk een thermoharder hebt gekregen.
Voor het synthetisch produceren van rubber is polymerisatie vereist, een proces dat ook gebruikt wordt in de productie van plastics. Voorbeelden van synthetische rubbers zijn chloropreenrubbers, 1,3-butadieenrubbers en butylrubbers. Als grondstof voor synthetisch rubber wordt doorgaans aardolie gebruikt.
Producten zoals WD40 en vaseline (petroleum) bevatten veel oplosmiddelen, welke helaas in je rubbers trekken en het rubber kunnen aantasten en op laten zwellen.
Roet, gebruikt om de rubbermassa te versterken, heeft een zodanig kleine deeltjesgrootte dat het het rubber zwart kleurt. In de toekomst kunnen we mogelijk roet vervangen als een versterkende verbinding en dan kunnen we in principe banden van elke kleur maken.
Je kan je bumpers weer mooi zwart krijgen door ze even te verwarmen met een verfbrander. Hierdoor blijven ze langer zwart dan met smeermiddeltjes. Niet te lang op 1 plek blijven hangen maar rustig heen en weer gaan.
Onderzoek EU
' De Europese Unie zou bezig zijn met een onderzoek om te bepalen hoeveel van de giftige stoffen in een kilogram rubber mogen zitten. Die grens ligt nu op 1 milligram per kilogram voor volwassenen en een halve milligram per kilogram voor kinderen.
De oorsprong van de rubberindustrie ligt in Zuid-Amerika. Tijdens de tweede reis naar Amerika (1493-1496), ontmoet Columbus op Haïti indianen welke een spel spelen met ballen gemaakt van een 'elastisch hars'. In Brazilië werd rubber gebruikt voor het waterdicht maken van kleding.
Simpelweg kun je zeggen dat er twee soorten rubber zijn. Natuurrubber en synthetisch rubber. Synthetisch wil zeggen dat het door de mens wordt gemaakt.
Verhoogde veiligheid
Andere voordelen van het gebruik van stikstof in banden zijn een beter en constanter rijcomfort en een beter weggedrag. Daarmee zorgt het gebruik van stikstof ook voor verhoogde veiligheid op de weg. Zo is de kans op oververhitting van een band die op de juiste spanning is veel kleiner.
De Nederlandse wet schrijft voor dat de profieldiepte van banden over het gehele loopvlak minimaal 1.6 mm moet zijn. Voor uw eigen veiligheid wordt het echter ten zeerste aangeraden om uw zomerbanden al te vervangen bij een profieldiepte van minder dan 2 mm.
Een te lage bandenspanning is gevaarlijk. Het zorgt voor een langere remweg en de wegligging is slechter. Bovendien verbruikt u meer brandstof.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
Je kunt siliconenspray o.a. gebruiken om scharnieren en sloten, elektrische installaties, rubber, plastic, chroom en leer te beschermen tegen vocht. Siliconenspray heeft namelijk een prima vochtafstotende werking.
Als je een rubber wilt smeren om het tijdens de installatie glad te maken, doe er dan een druppel afwasmiddel op. Het rubber zal dan glijden zonder worden aangetast. Wat vaseline betreft, het is een petroleumderivaat. Zoals hierboven vermeld, tasten koolwaterstoffen rubber aan.
EPDM is bestand tegen glycol, hydraulische vloeistoffen en ozon- en uv-straling. Daarentegen is dit rubber niet bestand tegen aardolie, benzine, diesel, kerosine en propaan (gas).
Dit vulkaniseren is een onomkeerbaar chemisch (bak)proces, daardoor kan rubber niet smelten. Vulstoffen: deze stoffen geven rubber meer stevigheid, voorbeelden zijn roet en silica.
Rubber is een natuurproduct, het komt uit een boom. De rubberboom, die heel vroeger alleen voorkwam Zuid-Amerika. Maar later is die boom door de mensen ook naar andere continenten gebracht. En daardoor heb je ook in andere warme streken rubberplantages.