Instagram en Instagram-gebruikers zijn anno 2023 nog steeds gek op videocontent en dus ook Instagram Reels. Probeer meer betrokkenheid te creëren op je berichten: stel vragen en reageer op reacties. Gebruik hashtags geschikt voor jouw niche. Het gebruik van 11 hashtags zorgt voor de meeste betrokkenheid.
De Explore-feed wordt weergegeven op het vergrootglaspictogram in de navigatiebalk van Instagram. Gebruikers kunnen door de Explore-feed scrollen en verschillende soorten content ontdekken, zoals foto's, video's, IGTV-afleveringen en Reels.
De meeste gebruikers zijn dan ook jongeren tussen 15-19 jaar. Van deze groep jongeren heeft meer dan 73% een Instagram account. Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account. Voor de groep 40-64 jarigen is dit 22%.
Als je account is ingesteld op Privé, zijn je profiel en foto's alleen zichtbaar voor mensen die zijn aangemeld op Instagram en door jou zijn goedgekeurd om je te volgen. Meer informatie over het aanpassen van je privacyinstellingen.
Instagram stories kunnen daarom eigenlijk worden gezien als een soort video die uit verschillende onderdelen bestaat.Daarnaast hebben verhalen ook een spontaner en creatiever karakter. Je hebt namelijk eindeloze mogelijkheden om foto's en video's te bewerken. Daarnaast is het formaat niet vierkant, maar verticaal.
Wat is de doelgroep van Instagram? De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
Die hashtag zorgt er dan voor dat jouw bericht niet alleen getoond wordt aan jouw volgers (afhankelijk van het algoritme uiteraard), maar het vergroot ook de kans dat nieuwe mensen jouw post opmerken. Want zij waren nu net op zoek naar dat ene populaire onderwerp en kwamen zo bij jouw post terecht.
Probeer dagelijks gebruik te maken van Instagram stories
Het lijkt erop dat veel Instagram profielen last hebben van teruglopend bereik. Dit heeft te maken met een verandering in het algoritme waardoor berichten niet langer chronologisch worden weergegeven.
Het eerlijke antwoord is: nee.Ja kan niet zien wie je Insta profiel bekijkt. Wel kan je met de likes en reacties zien wie je foto's en filmpjes bekijkt.
Als je een foto of video in je verhaal deelt, kun je altijd zien wie deze heeft bekeken. Alleen jij kunt zien wie je verhaal heeft bekeken.
Er is een heel eenvoudige manier om naar iemands verhalen te kijken zonder een spoor achter te laten. Dat doe je met behulp van de website Stories IG. Het is heel simpel. Je geeft de gebruikersnaam in van de persoon waarvan je de verhalen stiekem wilt bekijken en klikt op het aantal Stories.
Net als vorig jaar is TikTok de grote winnaar van het Nationale Social Media Onderzoek. Met bijna een verdubbeling van het aantal gebruikers zit het platform nu op 3.000.000 leden. Ook het dagelijkse gebruik van de app is gestegen met 765.000 actieve leden.
Post op Instagram 1x per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt o.a. door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en kun je shinen met je nieuwe post.
Gemiddeld ontvangt een video 24,25 reacties en 1097,9 likes per post. Ook carousel-posts (of slider-posts) vallen positief op.
Instagram staat het toe om maximaal 5 accounts te beheren inclusief je eigen account. Lastig als je een nieuwe opdrachtgever hebt of een nieuw bedrijf wil starten terwijl er al vier andere accounts staan ingelogd. Dit is echt zo'n dingetje dat je maar net moet weten en dan is het super easy.
INSTAGRAM TIP #1: Wees consistent
Jouw volgers volgen niet alleen jouw account, ze zien dagelijks zo'n honderden foto's voorbijkomen als ze de app openen. Plaats meerdere keren per week een foto, zodat jouw foto zoveel mogelijk bovenaan komt te staan en jouw volgers de foto ook zien.