Melding waarbij er sprake is van de noodzaak om zo snel mogelijk ter plaatse te gaan en waarbij sprake is van een dringende taak. Prioritering van meldingen die gebruikt worden door de meldkamer en brandweer.
bij prio 1 dreigt aanzienlijke schade of zijn mensenlevens in gevaar en wordt met 'toeters en bellen' (sirene en zwaailichten) aangereden, waarbij het betreffende voertuig voorrang heeft. Prio 2 is minder dringend maar er mogen eventueel signalen worden gevoerd en fietspaden en trottoirs worden gebruikt.
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer. Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.
Dat kan betekenen dat, ondanks dat er sprake is van een 'prioriteit 1-melding', de meldkamer toch besluit om geen toestemming te verlenen aan het gebruik van optische en geluidssignalen. De bestuurder beslist zelf of hij gebruikmaakt van de verkregen toestemming tot het voeren van optische en geluidssignalen.
Prio 1: Gebruik van optische en geluidssignalen. Hierbij is het voertuig een voorrangsvoertuig ter uitvoering van hun taak. Prio 2: Geen gebruik van optische en geluidssignalen. Wel heeft de eenheid bepaalde vrijstellingen (zoals tegen het verkeer in rijden, parkeren op de stoep, etc.)
Zo zijn er verschillende prioriteiten: Prio 1: spoed met gebruik van zwaailicht en sirene Prio 2: gematigde spoed zonder gebruik van sirene en zwaailichten Prio 3: geen spoed en geen gebruik van zwaailicht en sirene vrijstelling: spoed zonder gebruik van zwaailichten en sirenes Soms worden prio 4 en 5 ook gebruikt.
B1 rit - Planbare rit van patiënt die voor onderzoek of behandeling naar en van de ziekenhuizen gebracht moeten worden. Mogelijk is onderweg medische behandeling nodig. B2 rit - Planbare rit waarbij de patiënt geen medische behandeling nodig heeft.
B = Brand of Explosie. G1 = Gevaar: Verspreiding van stoffen (gas, vloeistofnevel, vaste deeltjes) door de lucht. G2 = Gevaar: Verspreiding van stoffen over het oppervlak (land, oppervlaktewater) G3 = Gevaar: Overige (potentieel) gevaarlijke gevolgen (stormschade, dreigend omvallen schoorsteen)
Een 'A2-urgentie' is ook dringend, maar iets minder. We rijden dan meestal zonder voorrangssignalen, maar wel met gepaste spoed om binnen een half uur aanwezig te zijn bij de patiënt.
GRIP gaat uit van vijf rampsituaties: GRIP 1 tot en met GRIP 5. Bij elke GRIP-situatie hoort een ander hulpteam. Daarin zitten niet alleen de hulpdiensten, zoals politie en brandweer. Maar ook gemeenten, de GHOR en andere partijen binnen Veiligheidsregio Groningen.
Er is behoefte aan bestuurlijke coördinatie en leiding bij een ramp of crisis van meer dan plaatselijke betekenis of ernstige vrees voor het ontstaan daarvan. De voorzitter veiligheidsregio kondigt daartoe GRIP 4 af. Het gezag gaat dan wettelijk gezien over naar de voorzitter veiligheidsregio.
Capcodes in de alarmontvanger
In het geheugen van een pager kunnen meerdere (meestal 16) capcodes geprogrammeerd worden. Een capcode is grofweg vergelijkbaar met een telefoonnummer of IP-adres en identificeert de bedoelde ontvanger.
Het heeft weinig nut meer om na het vaststellen van het overlijden verder te Page 5 MP Code 20 Noodcentrale 112 Oost-Vlaanderen – Medische Directie rijden naar het niet dichtstbijzijnde maar meer aangewezen ziekenhuis (omdat er bv. hyperbare zuurstof, een cathlab of andere therapeutische middelen beschikbaar zijn).
capcode 0923100 - Monitorcode Ambulancepost - P2000alarm monitor.
capcode 1123130 - P2000alarm monitor.
De korpschef heeft de leiding over de nationale politie. De minister van Justitie en Veiligheid (JenV) is eindverantwoordelijk voor het goed functioneren van de politie. De Inspectie Justitie en Veiligheid ziet erop toe dat de politie haar taken goed uitvoert.
Iedere agent in opleiding heeft de rang aspirant, of deze nu een opleiding volgt voor hoofdagent, surveillant of agent. De hoogste rang is eerste hoofdcommissaris, daar is er maar één van in Nederland, dat is Henk van Essen, hij is dus de baas van de Nederlandse politie.
Het is niet echt een fout maar een gemis. Als je meerder politievoertuigen hebt met een status 5 melding voor het overbrengen van gevangen.
De kosten voor een ambulance zijn wettelijk vastgesteld en komen al gauw neer op zo'n 700 euro. En heb je een hoger eigen vrijwillig risico? Dan zullen de kosten hoger uitvallen. Goed om te weten: kosten voor een ambulance worden alleen gerekend als de patiënt ook echt vervoerd wordt.
Technische hulpverlening (THV) is één van de vier kerntaken van de brandweer. De hamvraag bij THV is: hoe gaan wij de klus klaren? Of het nu gaat om een koe in de sloot of een kettingbotsing: er wordt op ons gerekend. Dat betekent zo snel mogelijk overzicht krijgen over het incident.
Botsing van een trein met iets dat in het spoor thuis hoort, zoals een ander railvoertuig of juk. (Bijna)Aanrijding met iets dat of iemand die niet binnen het pvr hoort.
Op internet zijn er verschillende websites waar je deze meldingen kunt opzoeken. Dit worden P2000 websites genoemd. Je kunt hier zien waar de ambulance of brandweer naar toe gaat en wat er aan de hand is, bijvoorbeeld een ongeval of een grote brand.
Hoe werkt een P2000 alarmontvanger? De P2000-pager reageert als hij een bericht ontvangt met de in het geheugen geprogrammeerde capcode. Een capcode is grofweg vergelijkbaar met een telefoonnummer en identificeert de bedoelde ontvanger. Het verschil is echter dat er meerdere ontvangers kunnen zijn.