Aandeelhouders. Schiphol Group is voor 69,77% eigendom van de Nederlandse staat (ministerie van Financiën), 20,03% van de gemeente Amsterdam en 2,2% van de gemeente Rotterdam. De overige 8% zijn sinds 2008 in handen van Aéroports de Paris (ADP) en Schiphol Group heeft een even groot belang in ADP.
De Staat der Nederlanden, de gemeente Amsterdam, en de gemeente Rotterdam zijn aandeelhouder. De Corporate Governance structuur is gebaseerd op Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, de statuten van de vennootschap en diverse interne reglementen.
Royal Schiphol Group is een luchthavenonderneming met een belangrijke maatschappelijke opdracht. Royal Schiphol Group is eigenaar en exploitant van Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport en heeft een meerderheidsbelang in Eindhoven Airport.
Dat blijkt uit halfjaarcijfers van de luchthaven, die vandaag zijn gepubliceerd. Schiphol zelf spreekt van een keerpunt. In de eerste helft van 2022 behaalde Schiphol een winst van 65 miljoen euro, mede dankzij de terugkeer van reizigers, positieve resultaten uit investeringen en ontvangen overheidssteun.
Het onderliggend nettoresultaat over 2022 kwam uit op een verlies van 28 miljoen euro (2021: een verlies van 287 miljoen euro). De omzet steeg met 82,7% tot 1.491 miljoen euro (2021: 816 miljoen euro). In de loop van 2022 heeft Schiphol Group een sterk herstel van het aantal passagiers gezien.
De chaos op Schiphol heeft de luchthaven ongeveer 120 miljoen euro gekost. Dat blijkt vrijdag uit de door Schiphol gepubliceerde financiële resultaten over 2022. Door de enorme strop draaide de luchthaven over de hele linie een verlies van 77 miljoen euro.
Schiphol Airport – 314 miljoen.
Reizigers die buiten de EU vliegen zouden het meest worden getroffen.Zij mogen op Schiphol officieel belastingvrij winkelen. Toch betalen ze aan de kassa hetzelfde als reizigers die binnen de EU vliegen. Dit geldt niet voor tabak en sommige alcoholproducten.
Luchthaven Schiphol krijgt volgend jaar een notering op de Amsterdamse effectenbeurs. De Nederlandse Staat gaat de luchthaven de komende jaren in drie stappen geheel verkopen aan beleggers en wil in eerste instantie een belang van circa 35 tot 40 procent naar de beurs brengen.
Economische bijdrage
Hoewel Nederland 'maar' de 28e economie ter wereld is, staat ons land wel in de top 5 van exportlanden en op nummer 8 van buitenlandse investeerders. Bovendien is Schiphol goed voor 2 tot 4,5 procent van het bruto nationaal product (bnp) en zo'n 120 tot 360 duizend banen.
Ruud Sondag is benoemd als interim-topman van Schiphol. Hij neemt het roer over van Dick Benschop die opgestapt is na de maandenlange chaos op de luchthaven.
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is verantwoordelijk voor veilig vliegverkeer boven Nederland en op de luchthavens Schiphol, Rotterdam, Groningen en Maastricht.
Het jaarverslag van Schiphol maakt duidelijk dat leden van het Management Team het moeten doen met een gemiddeld Mickey Mouse-competitiesalaris. In 2022 kreeg ex-CEO Dick Benschop een vast salaris van € 443.604. 'Iets' meer dan de in de regel € 324.326 dat de gemiddelde Eredivisie-voetballer verdient.
Er zijn vijf aandeelhouders bekend met een gemeenschappelijk belang van 54,50% in Air France KLM. Deze aandeelhouders zijn Franse Staat (28,60%), Staat der Nederlanden (9,30%), CMA CGM (9,00%), China Eastern Airlines (4,70%) en Delta Air Lines (2,90%).
Hoeveel verdient een Directeur in Luchthaven Schiphol? Als we kijken naar de Directeur salarisstatistieken in Nederland op 5 september 2023, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 84.588; om preciezer te zijn is het salaris € 7.049 per maand, € 1.762 per week of € 46,38 per uur.
Transitzone op luchthaven is nationaal grondgebied en geen niemandsland.
Op Schiphol zijn ongeveer 500 bedrijven gevestigd die werk bieden aan circa 65.000 medewerkers.
Schiphol heeft duizenden vacatures openstaan en kampt met veel gaten in de roosters, die verergerd worden door het hoge coronagerelateerde ziekteverzuim. Het personeelstekort is ontstaan doordat KLM tijdens de coronacrisis veel minder uitzendkrachten nodig had, vanwege de beperkingen voor het vliegverkeer.
Schiphol never sleeps
Winkels en horeca hebben ruime openingstijden op Schiphol. De winkels na security zijn van anderhalf tot een uur voor de eerste vlucht geopend. Een half uur voor de laatste vlucht sluiten ze pas weer. Bovendien is in elk gebied minstens één horecapunt in de nacht open, en meer als het drukker is.
Doordat de winkeliers EU passagiers tegemoet komen in de BTW, heb je als consumenten op Schiphol altijd hetzelfde voordeel, ongeacht je bestemming. Ook bieden de winkels op Schiphol special offers over het hele assortiment.
Eten, drinken en shoppen op Schiphol
Na 22:00 uur kun je eten en drinken afhalen.
Het kabinet steunt KLM voor een bedrag van 3,4 miljard euro. De steun bestaat uit een garantiestelling voor bankleningen van maximaal 2,4 miljard euro en een directe lening door de staat van maximaal 1 miljard euro.
De drukste dagen op Schiphol zijn vrijdag, zaterdag en zondag. Op deze dagen vertrekken en landen de meeste vakantiegangers. De drukste tijden op Schiphol zijn 's ochtends vroeg, tussen 6:00 en 9:00 uur, en 's avonds laat, tussen 18:00 en 21:00 uur.
Het netwerk van KLM verbindt Nederland met alle belangrijke economische regio's in de wereld. Via haar thuishaven Schiphol kunnen de KLM passagiers snel en gemakkelijk overstappen en is ook voor vracht praktisch elke bestemming in de wereld uitstekend bereikbaar.