De overheid heeft aandelen in 32 ondernemingen. Er zijn staatsdeelnemingen die in beheer zijn van het ministerie van Financiën, zoals Schiphol en de NS. Daarnaast zijn er beleidsdeelnemingen die door andere ministeries worden beheerd, zoals Prorail.
Nederlandse Spoorwegen (NS) is een Nederlandse spoorwegmaatschappij en naamloze vennootschap, waarvan de aandelen in handen zijn van de Nederlandse overheid.
Railinfratrust BV is het bedrijf (eigendom van de Nederlandse Staat) dat in juridische zin eigenaar is van het overgrote deel van de spoorweginfrastructuur. Dochteronderneming ProRail BV is de economisch eigenaar van het spoorwegnet.
De NS is een voormalig semi-overheidsbedrijf waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de Rijksoverheid. Het bedrijf is in de periode 1995-2002 geprivatiseerd. De NS is een van de grootste werkgevers van Nederland.
Over ons Onze organisatie
De Nederlandse staat is, via Railinfratrust bv, de enige aandeelhouder van ProRail bv. Het aandeelhouderschap is ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Sinds halverwege de jaren negentig zijn het vervoer op het spoor en het beheer van de railinfrastructuur van elkaar gescheiden. NS vervoert reizigers over het spoorwegnet, dat ProRail beheert. De Rijksoverheid heeft tot deze scheiding besloten vanwege de marktwerking op het spoor.
ProRail, de beheerder van het Nederlandse spoornetwerk, wordt met ingang van 1 januari 2021 een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Dat is de inzet van het wetsvoorstel dat vandaag door minister Stientje van Veldhoven (milieu en wonen) is ingediend bij de Tweede Kamer.
NS realiseerde een negatief resultaat uit bedrijfsactiviteiten van –€111 miljoen van (2019: €287 miljoen positief). Inclusief bijzondere waardevermindering komt dit uit op –€2.443 miljoen. Het nettoverlies kwam afgelopen jaar uit op –€2.581 miljoen (2019: €215 miljoen winst).
Bij de NS verdient ze 'slechts' een half miljoen euro per jaar; bijna drie keer zoveel als de premier. Bij KLM kan ze met alle optie- en bonusregelingen misschien wel het tienvoudige verdienen – zelfs als er miljardenverliezen worden geleden.
De sprintertreinen worden gemaakt in de Talbotfabriek in Aken (Duitsland). Deze fabriek heet tegenwoordig Bombardier. Weer andere treinen (zoals de locomotieven 1600, 1700, 1800) komen bij de Franse fabriek Alstom vandaan. Er zijn veel bedrijven betrokken bij het maken van treinen.
De NS heeft vorig jaar opnieuw de helft minder reizigers vervoerd vergeleken met de jaren voor de pandemie. Desalniettemin heeft het bedrijf 500 miljoen euro winst geboekt. Dat blijkt vrijdagochtend uit jaarcijfers van de NS. In 2020 leed het nog een verlies van 2,6 miljard euro.
Zo heeft de NS ongeveer 488 rijtuigen, 2286 bakken en 84 locomotieven. Voor de echte trein-fanaten zijn hier nog wat meer cijfers, over de verschillende onderdelen. De bakken zijn onderverdeeld in: 87 ICM's (intercitymaterieel of koplopers) 3-wagenstel en 50 ICM's 4- wagenstel.
Vervoerders betalen ongeveer vijftien procent van de totale infrastructuurkosten. Van deze kosten betaalt de staat de overige 85 procent via een subsidie.
De NS is opgedeeld in drie segmenten: reizigersvervoer (NS Reizigers), materieelonderhoud (NedTrain) en knooppuntontwikkeling (NS Poort). De NS is een voormalig semioverheidsbedrijf met een NV-status. Alle aandelen zijn nog steeds in handen van de Staat.
Naast Eelco van Asch en president-directeur Marjan Rintel, bestaat de Raad van Bestuur NS verder uit directeur Financiën Bert Groenewegen, directeur Stations Anneke de Vries, en directeur Commercie & Ontwikkeling Tjalling Smit.
In 2020 deed Elbers vanwege de crisis bij het concern over het tweede halfjaar nog vrijwillig afstand van 20% van zijn basissalaris. Uit het vrijdag gepubliceerde jaarverslag van KLM blijkt dat het vaste salaris van Elbers over 2021 is uitgekomen op €600.000 (inclusief pensioenbijdragen €705.142).
het beroep chief executive officer (ceo) valt onder de beroepsfamilie Topbestuurders en algemeen directeuren van grote ondernemingen. Het salaris Topbestuurders en algemeen directeuren van grote ondernemingen ligt gemiddeld op € 40830 bruto per maand.
Samen vooruit. Iedere dag zetten we ons met ruim 20.000 collega's in om reizigers met de beste service naar hun bestemming te brengen. Van onze conducteurs en machinisten bij NS Operatie tot de organisatie achter de schermen vanuit NS Groep, Commercie en Ontwikkeling, NS Stations en ons dochterbedrijf Albellio.
ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland. Bijvoorbeeld de rails, wissels en beveiligingssystemen. Maar ook de stations en perrons. Daarnaast coördineert ProRail het verkeer op het spoor en de loop van alle personen- en goederentreinen.
Het Nederlandse spoorwegnet is 3,2 duizend kilometer lang. Van het spoor is 67 procent twee- of meersporig, ruim 70 procent is geëlektrificeerd.
ProRail wordt grotendeels gefinancierd door de Rijksoverheid. Hierdoor is het aanbestedingsrecht van toepassing op een grote hoeveelheid opdrachten die ProRail in de markt zet. Denk hierbij aan bouwprojecten en onderhoudswerkzaamheden. Maar ook aan de facilitaire aspecten van een grote organisatie.
NS Stations exploiteert, ontwikkelt en beheert ruim 400 stations in Nederland.