Het verkeer dat van rechts komt heeft in Spanje voorrang, net zoals in andere landen. Bestuurders die van rechts komen hebben voorrang op een kruising, tenzij dat anders wordt aangegeven. Dit geldt overigens niet alleen voor kruispunten maar voor alle wegen waar men van rechts op de doorgaande weg kan rijden.
In Spanje rijdt men rechts en trams hebben altijd voorrang. Bestuurders die van rechts komen hebben voorrang. Het maximaal toegestane alcoholpromillage is 0,5. Tankstations zijn over het algemeen geopend tussen 08.00 en 20.00 uur.
Bestuurders die een kruispunt naderen, moeten voorrang verlenen aan alle voertuigen die van rechts komen . Bestuurders die al op een rotonde rijden, hebben voorrang op bestuurders die de rotonde naderen. Bij het oprijden van een hoofdweg moeten bestuurders op secundaire wegen voorrang verlenen aan voertuigen die van beide kanten komen.
De hoofdregel, rechts heeft voorrang
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd.
Wat zijn de belangrijkste regels? In Spanje rijden we rechts, zijn veiligheidsgordels verplicht voor alle inzittenden van het voertuig en zijn er snelheidslimieten op alle wegen . Deze zijn 120 km/u op autowegen en snelwegen; 90 km/u op conventionele wegen; en 20 tot 50 km/u in stedelijke gebieden.
Verplicht mee in de auto Spanje
Gevarendriehoek of V-16 waarschuwingslicht. Veiligheidsvest.
Gebruik de linkerbaan en keer terug naar de rechterbaan zodra dit veilig mogelijk is. Rechtsaf slaan bij rood is niet toegestaan, tenzij anders aangegeven door een bord .
Een gelijkwaardig kruispunt is een kruising zonder verkeerslichten, -borden of -tekens. Hier gelden altijd de algemene verkeersregels. Komt er een bestuurder van rechts, dan moet je die voorrang verlenen.
De hoofdregel is dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan andere bestuurders die van rechts komen. Maar er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg moeten voorrang verlenen aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders moeten voorrang verlenen aan een tram.
De kruispuntenroute is een routetechniek waarbij ieder kruispunt is getekend en er middels een pijl wordt aangegeven welke afslag genomen moet worden, de gebruiker staat altijd van onder het getekende kruispunt aan en dient de pijl te volgen.
Als je een rotonde op wilt rijden, moet je voorrang verlenen aan bestuurders die al op de rotonde rijden. Als je de rotonde wilt verlaten, ben je verplicht eerst naar de buitenste rijstrook te gaan. Als dat niet tijdig lukt, moet je een extra rondje rijden.
Autorijden in Spanje en Portugal is relatief eenvoudig . Snelwegen zijn goed gemarkeerd, redelijk goed geasfalteerd en veilig. Gebruik Google Maps voor routebeschrijvingen en u zult weinig problemen ondervinden om uw volgende bestemming te bereiken.
Regionale nummers geven de naam van de regio weer, bijvoorbeeld CV voor Comunitat Valencia en MU voor Murcia.
Als je dit bord tegenkomt, ook wel bekend als een voorrangskruispunt, betekent dit dat jij voorrang hebt op alle andere bestuurders van de zijwegen die van links en rechts komen. Hierbij moet je onthouden dat de bestuurder die op dikke streep rijdt degen is die voorrang heeft.
Op Spaanse wegenkaarten worden tolwegen aangeduid als AP (+nummer), waarbij AP staat voor Auto Pista. Wanneer je Spaanse kaarten bestudeerd, weet dan dat wegen aangeduid met een N (+nummer) of A (+nummer) Nationale routes zijn met eveneens vaal snel rijdend verkeer.
Wat is het verschil tussen een kruising en een kruispunt? Op een kruispunt komen wegen samen en heeft het verkeer de mogelijkheid om van richting te veranderen. In tegenstelling tot kruisingen is een kruispunt dus altijd gelijkvloers. Een kruising is soms ongelijkvloers en je kunt er nooit van richting veranderen.
Onthoudt dat de hoofdregel van de voorrang dus zegt dat bestuurders van rechts voorrang genieten op andere bestuurders op dat kruispunt. Dit betekend ook dat je rekening dient te houden met bestuurders die het kruispunt naderen. Je moet ze immers in staat stellen om ongehinderd hun weg te vervolgen.
Artikel 49 van het RVV zegt dat bestuurders blinden die zijn voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen voor moeten laten gaan. Dit geldt overigens voor alle personen die zich moeilijk voortbewegen. Bij mensen die zich moeilijk voortbewegen kun je denken aan voetgangers met een stok, looprek of rollator.
Deze markering benadrukt het hoogteverschil. Je rijdt een drempel op. Een kruising met deze markering aan alle zijden is een gelijkwaardige kruising. Hier hebben bestuurders van rechts voorrang.
U mag als bestuurder het kruispunt niet blokkeren, u mag dus niet midden op het kruispunt stilstaan. Bij drukte moet je het kruispunt vrij houden zodat het kruisende verkeer kan rijden als zij dat mogen. Ook al krijg je groen bij een eventueel verkeerslicht, als het kruispunt niet vrij is rijdt dan niet de kruising op.
Houd er bij het rijden in Spanje rekening mee dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft . U moet wachten en voorrang verlenen aan de auto's op de rotonde wanneer u probeert op te rijden. Bij kruispunten hebben voertuigen aan uw rechterkant voorrang. Deze regels gelden voor alle rotondes en kruispunten, tenzij er een bord staat dat anders aangeeft.
Voorrang aan rechts geldt op alle kruispunten zonder verkeersbord. Rotondes zijn voorrangswegen op basis van verkeersborden. Als je een fietser inhaalt, moet je minstens 1,5 meter zijdelingse afstand van die fietser respecteren.
Als het amberkleurige lampje af en toe knippert, kunnen automobilisten doorrijden , maar moeten ze altijd de grootste voorzichtigheid in acht nemen en uitkijken naar voetgangers en ander verkeer. Bij zebrapaden moeten voetgangers altijd wachten op het groene mannetje voordat ze de weg opstappen als er een statisch oranje lampje voor auto's brandt.