De Kerk leert dat Jezus Christus zeven sacramenten heeft ingesteld. De Katholieke Kerk, de Oud-Oriëntaalse Kerken, de Orthodoxe Kerken en de Kerken van de Anglicaanse Communie kennen zeven sacramenten. De Kerken delen het geloof dat Jezus Christus deze sacramenten heeft ingesteld.
Het doopsel, het vormsel, de biecht, de heilige communie of eucharistie, de priesterwijding, het huwelijk en de ziekenzalving. Het waren de belangrijkste overgangsrituelen in het leven van middeleeuwse katholieke gelovigen.
Het protestantisme ontstond toen Maarten Luther in 1517 de confrontatie aanging met de katholieke kerk, die volgens hem te ver van de christelijke, Bijbelse principes was afgedwaald. Kerken en bevolkingen in een groot deel van Noord-Europa keerden zich de 50 jaar daarna af van de paus en het katholieke geloof.
Sacramenten zijn werkzame tekenen van het door Jezus Christus bereikbaar gemaakte heil: ze duiden op de genade die ze tegelijkertijd ook bewerken; Christus zelf heeft de sacramenten als noodzakelijke heilsmiddelen ingesteld en aan de Kerk toevertrouwd.
In het sacrament van boete en verzoening schenkt God ons daadwerkelijk vergeving. De priester zegt namelijk na de schuldbelijdenis door de boeteling: '(...) En ik ontsla u van uw zonden in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. ' 'Ik ontsla u...' staat in de eerste persoon.
8 Wat gebeurt er als je sterft zonder te biechten? De biecht is het sacrament van Gods oneindige barm- hartigheid. Die verandert niet wanneer een mens om welke reden dan ook niet in staat is geweest te biechten voor zijn dood.
Het biechten is vooral bekend als een rooms-katholieke praktijk. In de biecht vertel je een priester wat je verkeerd hebt gedaan. Hierna vergeeft de priester in de naam van Christus je zonden. De biecht wordt meestal afgenomen in een biechtstoel, dat is een hokje of kamertje in de kerk.
Het achtste en prachtigste sacrament
We zitten samen in een kring en ieder wast de voeten van zijn linkerbuur en wordt nadien door die linkerbuur gezegend door handoplegging. Zo wast iedereen eens iemands voeten, wordt hij gezegend en worden op zijn beurt ook zijn voeten gewassen en mag hij iemand zegenen.
Doopsel, vormsel en eucharistie vormen samen de sacramenten van de christelijke initiatie. Doopsel, vormsel en de priesterwijding kunnen slechts eenmaal in het leven worden ontvangen, zij laten een eeuwigdurend merkteken van de Godheid in de ziel achter.
De laatste heilige sacramenten of laatste sacramenten worden in de traditie van de Rooms-Katholieke Kerk toegediend aan zieken die in acuut levensgevaar verkeren.
Het zijn net 2 verschillende stromingen. Over het algemeen is hervormd wat zwaarder.
Katholieken geloven in God, zijn zoon Jezus en de Heilige Geest. Elk jaar met Kerstmis vieren zij de geboorte van Jezus. Met Goede Vrijdag herdenken zij de dood van Jezus en op Pasen vieren zij de verrijzenis uit de dood. Maria, de moeder van Jezus heeft een speciale plek in het geloof.
Katholieken ontvangen in hun laatste levensfase het sacrament van de zieken in het bijzijn van familie en bekenden. Dat helpt hen zich klaar te maken voor de ontmoeting met God. Dit ritueel wordt ook 'bedienen' genoemd. Voor katholieken is de dood niet het einde.
Met de eucharistie worden Christus' lijden en verrijzenis gevierd. Het is het teken van het nieuwe verbond, van eenheid in Christus en binnen de Katholieke Kerk van eenheid met de hiërarchie: paus, bisschoppen, priesters en diakens.
Een eerste eigenheid is dat sacramenten “het venster openen op God”[19]. Enerzijds geloven christenen in een betrokken God die aanwezig wil zijn in het leven van mensen.
Het vormsel is net als de doop en de eerste communie een sacrament uit de rooms-katholieke kerk. Tijdens het vormsel ontvangen kinderen van ongeveer 11 tot 16 jaar de kracht van de Heilige Geest, zodat hun geloof gesterkt wordt. Anders dan de eerste communie en het vormsel is een lentefeest geen christelijke viering.
In de Latijnse Kerk dient het sacrament van het vormsel aan de gelovigen toegediend te worden rond het bereiken van de jaren van het verstand (rond 7 jaar), tenzij de bisschoppenconferentie een andere leeftijd vastgesteld heeft of er stervensgevaar dreigt of een ernstige reden het anders wenselijk maakt.
Tijdens dat gebed veranderen volgens het katholieke geloof het brood en de wijn in het Lichaam en Bloed van Christus. Kinderen die hun eerste communie gaan doen worden 'communicanten' genoemd. Aan de feestelijke eucharistieviering gaat een periode van voorbereiding vooraf.
De priester is bevoegd tot het toedienen van vijf van de zeven sacramenten, de diaken tot twee daarvan, het doopsel en het huwelijk, maar niet de Eucharistie, de biecht en de ziekenzalving en vanzelfsprekend ook niet het vormsel, dat door de bisschop of diens daartoe gemachtigde wordt toegediend, en het priesterschap ( ...
De eucharistie is de gedachtenis aan Jezus' lijden, dood en verrijzenis. Door deze gedachtenis wordt Jezus, de mens geworden God, als het ware naar het heden gehaald. De Katholieke Kerk leert dat Jezus op bijzondere wijze aanwezig is temidden van hen die eucharistie vieren.
Ziekenzalving binnen de Rooms-Katholieke Kerk
De priester brengt de Heilige olie aan op het voorhoofd en op de handen met de woorden: Moge onze Heer Jezus Christus door deze heilige zalving en door Zijn liefdevolle barmhartigheid u bijstaan met de genade van Zijn Heilige Geest.
Gods vergevende woorden
“De biecht lijkt heel streng, maar je mag altijd rekenen op Gods vergeving”, zegt Van der Helm. “Als de persoon met vertrouwen en eerlijkheid zich uitspreekt, zal God met zijn vergeving de mens omarmen.” “Het is een sacrament dat me in veel situaties erg ontroert en inspireert”, besluit hij.
In de nasleep van het Tweede Vaticaans Concilie is het biechten in Nederland in de jaren zestig zo ongeveer verdwenen, in ieder geval onzichtbaar geworden. De verplichte sessie voor het rooster in de biechtstoel, het opdreunen van snoepjes-jatten-zusje-pesten, het hoefde niet meer. Er kwam niets voor in de plaats.
Het kerkelijk recht schrijft voor dat de priester fysiek aanwezig moet zijn om de biecht te horen, en biechten op afstand is niet toegestaan. In principe is Giovanelli het eens met die richtlijn: “Ik kan niet gewoon buiten in mijn tuin gaan staan en een kruisteken maken en daarmee het hele dorp absolutie geven.