Nederland is de absolute koploper in de Europese Unie met het aantal laadpalen voor elektrische auto's. Volgens autobrancheorganisatie ACEA telt Nederland ruim 90.000 laadpalen. Duitsland komt op de tweede plaats met bijna 60.000 laadpalen. In totaal zijn er 307.000 laadpalen in de EU.
Daarbij heeft Noorwegen het grootste aandeel in het aantal geregistreerde elektrische auto's ter wereld.
Nederland telt momenteel zo'n 81.000 openbare laadpalen waarvan meer dan 3000 snelladers. Daarmee hebben we de grootste laaddichtheid van Europa en dat is goed te weten voor elektrische autobezitters die op pad gaan.
Het aantal openbare laadpalen in Duitsland ligt nu op ongeveer 27.730.
Noorwegen is het eerste land waar elektrische auto's populairder zijn dan niet elektrische auto's. Er zijn ruim 12.000 openbare oplaadpunten waarvan meer dan 20% snellader is.
Frankrijk telt ruim 37.000 laadpalen, gevolgd door Zweden (ruim 25.000) en Italië met 23.500 stuks. Het minste aantal palen is te vinden in Cyprus (57) en Malta (98). Verder zijn er in Centraal- en Oost-Europa verhoudingsgewijs veel minder laadpalen dan in het westen van de EU.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB). Lees meer over de belastingvoordelen van elektrisch rijden.
In 2030 hebben we circa 1,8 miljoen laadpalen in Nederland, inclusief circa 20.000 laadpunten voor bestelauto's en 8000 voor vrachtauto's. Het laden van je auto moet straks net zo makkelijk zijn als het laden van je mobiele telefoon.
1. Shell Recharge (€ 73,55 per 200 kWh) Shell Recharge heeft met meer dan 200.000 laadpunten verspreid over 35 landen een enorm laadpalennetwerk dat toegankelijk is met één laadpas. Shell Recharge heeft het grootste aantal compatibele CPO's.
De Fiat 500 veroverde in april de eerste plek op de bestsellerlijst van elektrische auto's. Met 5.524 nieuwe registraties eindigde de Italiaanse stadsauto voor de Peugeot e-208, waarvan 3.370 exemplaren de showroom uitreden.
Verenigde Staten en China onverminderd belangrijk. Op de Amerikaanse thuismarkt - tevens de belangrijkste afzetmarkt - staat het aantal registraties na een half jaar op bijna 140.000 stuks, een plus van 55 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2020.
Automarkt Noorwegen: 80 procent elektrisch.
Moet ik bij een oplaadpunt voor elektrische auto's ook betalen voor het parkeren? Ja, u moet een parkeervergunning hebben of betalen voor het parkeren. Bekijk Elektrische oplaadpunten gebruiken. Daar leest u hoe u een oplaadpunt gebruikt, waar de laadpunten zijn en wat het kost om uw voertuig op te laden.
Mag je met een gewone auto parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen mag je met een gewone, niet-elektrische auto's niet parkeren op een parkeerplek met een laadpaal. Doe je dit toch? Dan riskeer je een boete van €90.
Laadpaalkleven is niet langer strafbaar. Als de stekker in de auto zit en er is parkeergeld betaald, kan de eigenaar geen boete meer krijgen voor illegaal parkeren.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
Elektrische auto accu capaciteit
Met een accu capaciteit van 15 kWh kan een elektrische auto zo'n 100 km afleggen. Dat betekent een accu capaciteit van 40 kWh zal je ongeveer 200-280 km brengen en de 75 kWh variant is goed voor 280 tot 545 km.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Lidl plaatst bij 10 vestigingen snelladers waar klanten voor niks hun elektrische auto kunnen opladen.
Snel én voordelig laden bij McDonald's
€ 0,5014 per kWh, incl. btw. Onze kennis van opladen en de bereikbaarheid van McDonald's: die combinatie geeft elektrisch rijden een enorme boost. “Om alle Nederlanders elektrisch te kunnen laten rijden, is een goed oplaadnetwerk met genoeg en goed bereikbare laadpalen belangrijk.