De uitvinding van de 20ste eeuw. De container is uitgevonden door de Amerikaan Malcolm McLean in het midden van de vorige eeuw en de eerste standaardcontainer kwam in 1965 in Rotterdam aan.
De container als transporteenheid is in de jaren dertig uitgevonden door Malcom McLean. Het duurde echter nog tot 1955 voordat containers echt werden gebruikt. Toen werden ze geïntroduceerd bij de White Pass & Yukon Route, die het eerste containerschip, de Clifford J. Rogers, had laten bouwen.
De container was een oplossing voor de dramatische congestie in zee- havens in de periode van mondiale groei na de Tweede Wereldoorlog. Het handmatig sjouwen met lading tussen kade en zeeschip betekende dat schepen soms dagen aan de kade lagen en andere schepen langdurig moesten wachten op een plek.
Voor het herkennen van zeecontainers heeft men een uniek systeem ontworpen. Alle containers hebben een code bestaande uit 3 delen. Een code van de eigenaar bestaande uit 4 Hoofdletters. De eerste 3 letters staan voor de naam van de eigenaar en de laatste letter is een U van Unit.
Het aantal containers is afgelopen jaar met 13% toegenomen, momenteel circuleert er wereldwijd 50 miljoen teu. Zeevervoerders bestelden in 2021 een recordaantal nieuwe containers en oude containers blijven langer in omloop.
Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
De prijs van een nieuwe zeecontainer is gemiddeld €3500. Na een jaar heb je ca. €800,- afgeschreven en zakt de waarde naar ongeveer €2.700.
Hoe lang gaat een zeecontainer mee? Nieuwe opslagcontainers gaan ongeveer 20 tot 25 jaar mee. Afhankelijk waarvoor de container wordt gebruikt, zal de conditie variëren. In het verleden is gebleken, dat de 40ft containers minder schade ondervinden onderweg op zee dan de 20ft containers.
Per jaar worden meer dan 130 miljoen containers verscheept over de wereldzeeën. Samen goed voor vier triljard (4.000.000.000.000.000.000.000!) aan goederen. Daarvan raken elk jaar maar 1.582 containers niet in de haven van hun bestemming, volgens het laatste rapport van de World Shipping Council.
Per betekenis:
1.0 : kist voor transport. 1.1 : verplaatsbare ruimte. 1.2 : opslag voor meubels. 1.3 : vrachtwagen voor containers.
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
De Ever Alot is vrijdag 12 augustus aangekomen in de Amazonehaven bij ECT. Het schip heeft een capaciteit van 24.004 TEU en dat is officieel net iets meer dan de Ever Ace kan vervoeren (23.992 TEU). Daarmee is het vaartuig officieel het grootste containerschip ter wereld.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Speciale aandacht voor werken in containers
De temperatuur in een afgesloten container kan oplopen tot wel 80 ℃.
Tips om nare geurtjes te voorkomen:
Laat vochtig gft-afval, zoals etensresten, eerst uitlekken voor u het in de container gooit. Wikkel voedselresten in een stukje krant. Wissel (vochtig) keukenafval af met droog tuinafval. Maak de container na het legen schoon met bijvoorbeeld groene zeep.
Een containerwoning bestaat uit één of meerdere (zee)containers. Doorgaans hebben ze een standaard afmeting van 12 m lang en 2,5 m breed. Vaak wordt een enkele container gebruikt als containerwoning, waardoor je slechts woont op een oppervlakte van ongeveer 30m² en dus leeft in een tiny house!
Het blijkt steeds te gaan om een matras dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit schuimrubber of polyester. Een matras van schuimrubber of polyester bevat oliehoudende kunststof en veel luchtbelletjes. Hierdoor kan er een smeul- of gloedbrand ontstaan in het matras: een gedeelte van het matras smelt/brandt weg.
Spullen die nog goed zijn, gaan naar kringloopwinkels of Oost-Europa, Afrika en Azië. De rest wordt grotendeels gerecycled, onder meer tot isolatie- en vulmateriaal. Bovendien zijn van steeds meer vezels nieuwe kleren te maken, al gebeurt dit nog maar heel weinig.
U kunt uw oude container op de normale dag laten legen. Ook als uw container nog niet vol is, is dit het laatste moment waarop u de oude container kunt laten legen. Als u vergeten bent uw container te laten legen, dan kunt u contact met ons opnemen via de klantenservice.
De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop. Voor de invoerrechten en de administratieve kosten in de haven kunt u het beste contact opnemen de expediteur.
Wie het zeecontainer nieuws de afgelopen jaren gevolgd heeft, heeft vast ook meegekregen dat de container prijzen fors gestegen zijn in coronatijd. Dat is het gevolg van de hoge vraag en onvoldoende aanbod, maar ook van de staalprijzen en het arbeidsloon in China, waar het gros van de zeecontainers geproduceerd wordt.
Zet de kliko met handvat naar de straat. Zet de kliko's zoveel mogelijk bij elkaar aan één kant van de straat. De kleine (140 liter) mag niet zwaarder dan 50 kg en de grote (240 liter) niet zwaarder dan 75 kg zijn. De deksel moet gesloten zijn.