Dit is een belasting die door nationale overheden wordt geheven over de verkoop van bepaalde goederen, zoals alcoholhoudende (gedistilleerde) dranken en overige dranken met meer dan 1,2 procent alcohol, tabaksproducten, benzine en andere minerale oliën zoals diesel, huisbrandolie en LPG.
Waarover accijns betalen
Het gaat om: alcoholhoudende producten, zoals bier en wijn; tabaksproducten, zoals sigaretten en sigaren; brandstof, zoals benzine, diesel en lpg.
Accijns benzine
17 procent van die prijs is BTW en komt neer op 40 cent. De overheid 'verdient' hiermee een slordige 480 miljoen euro per maand.
Accijns wordt over het algemeen geheven over de hoeveelheid van het product en niet over de waarde daarvan. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de btw, de belasting over de toegevoegde waarde.
De prijzen per station zijn afhankelijk van de exploitatiekosten van het station. Ook spelen de omgeving en concurrentie een rol bij het bepalen van de prijs. De literprijzen zijn afgeleid van de landelijke adviesprijs, minus de korting die wij hier op toepassen.
Accijns: vast bedrag per liter
Op 1 januari 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedroeg toen 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
Van 1 april t/m 31 december 2022 is de accijns op benzine, diesel en LPG verlaagd met 21%. Doel is om huishoudens tegemoet te komen in de stijgende brandstofprijzen aan de pomp. Ook andere brandstofgebruikers profiteren van deze maatregel.
Meer accijns
Een pakje sigaretten is 1 euro duurder geworden vanaf 1 april 2020. De Rijksoverheid hoopt dat meer mensen daarom gaan stoppen met roken. Het plan is om een pakje sigaretten 10 euro te laten kosten in 2023.
Daar is de benzine op het moment het duurste ter wereld. Nederland is met 2.517 dollar per liter echter een goede tweede. Monaco, Noorwegen en Finland maken de lijst compleet.
De huidige adviesprijs voor Benzine is € 2,109. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,743 en de BTW is € 0,366.
Een verzoek om teruggaaf van accijns moet worden gedaan met een van rijkswege beschikbaar gesteld digitaal formulier (URA, artikel 32b, lid 1). Dit digitale formulier is door de ondernemer die de teruggaaf verzoekt te downloaden via zijn Persoonlijk Domein (het beveiligde gedeelte van www.belastingdienst.nl).
Bier < 5% alcohol
Van die €2,20 wordt er €0,08 accijns geheven. Je kunt je dus voorstellen dat de overheid hiermee jaarlijks flink wat geld binnen haalt. Per jaar gaat het om zo'n 400 miljoen euro.
De accijns op pils (het meest gedronken bier) bedraagt in Nederland € 37,96 per hectoliter (100 liter). In België is dat € 22,17 en in Duitsland € 9,44 per hectoliter. De accijns op bier in Nederland is hiermee vier keer zo hoog als in Duitsland en bijna twee keer zo hoog als in België.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
Duitsland verlaagt met ingang van vandaag de accijnzen op brandstof. De verlaging voor benzine is 30 cent per liter; die voor diesel 14 cent per liter. Ook de btw op brandstof wordt verlaagd.
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.
Allereerst wijst hij erop dat er veel energie nodig is voor de productie van diesel. "De olie die je gebruikt om diesel van te maken, is relatief vuil en er is energie voor nodig om die schoon te maken. Maar de prijs van energie is de laatste tijd flink gestegen.
Met alleen de productiekosten en de winst voor verkopende partijen, dan zou de benzine in Nederland 0,97 euro per liter kosten. Dan hebben we het over Euro 95. Diesel, dat nu 1,85 euro per liter kost, zou dan 1,01 euro per liter kosten.
De accijns op brandstof stijgt al jaren. Op 1 januari 1970 bedroeg de accijns op benzine omgerekend 16,8 eurocent. Tien jaar later, op 1 januari 1980, bracht de overheid al 23,8 eurocent in rekening.
De recordprijs van 2,025 euro voor een liter benzine 95 is het gevolg van de schommelingen van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten. Die gaan door de Russische inval in Oekraïne steeds verder de hoogte in. De maximumprijs voor diesel bedraagt bij ons overigens momenteel 2,018 euro per liter.
Want zoals je wellicht hebt vernomen heeft het kabinet besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter. We worden dus al een beetje gematst.