ABS werd in 1929 ontwikkeld door Gabriel Voisin voor gebruik op vliegtuigen. In 1958 werden de eerste proeven uitgevoerd met een ABS dat was gemonteerd op een motorfiets. In de jaren zestig werden de eerste mechanische ABS toegepast in auto's.
Welke soorten zijn er? Lang geleden werd er al een antiblokkeersysteem ontwikkeld dat mechanisch werkte, maar in 1978 bracht de firma Bosch het elektronisch ABS op de markt. Tegenwoordig werkt het een stuk verfijnder dan op de eerste auto's waarop het werd toegepast.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
ABS is een afkorting die staat voor Anti Blokkeer Systeem en is een veiligheidsvoorziening van een auto. Het is een elektronisch systeem dat in werking kan treden als je een noodstop moet maken met je auto. Zoals de naam al aangeeft, voorkomt ABS dat de wielen gaan blokkeren als je hard op het rempedaal trapt.
De gemiddelde kosten voor vervanging van een ABS pomp bedragen zo'n 1700 – 2200 euro. Wie de pech heeft een heel duur ABS systeem aan boord te hebben terwijl de gehele module gerepareerd dient te worden, moet rekening houden met kosten die kunnen oplopen tot 5000 euro of meer.
Re: Uitschakelen ABS
Zachtjes remmen, tik-tik-tik van de ABS dus, lampje aan, lampje uit. Brandt het lampje niet en trap je hem opzettelijk in de ABS of je remt gewoon, werkt alles normaal. Zal de zekering er ook maar uittrekken dan.
Wanneer het Anti Blokkeer Systeem in werking treedt voel je een trilling in het rempedaal. Schrik niet van deze trilling, De trilling in het rempedaal is normaal en ontstaat omdat het ABS pompend remt (maar dan heel snel).
ABS is sterk en duurzaam, en wordt daarom ook gebruikt in materialen waaraan hoge eisen worden gesteld qua veiligheid, zoals autobumpers en motorhelmen. Daarnaast kent ABS vele industriële toepassingen, zoals in leidingsystemen.
Tip: Bijna elke auto heeft tegenwoordig een Anti Blokkeer Systeem, ABS. Wil je zeker weten of je auto ABS heeft? Check dan het Finnik Premium Autorapport onder opties en accessoires.
ABS, opgebouwd uit de stoffen acrylonitrile butdiene en styreen, is een stevig en hard plastic. Het is moeilijk te verbuigen. Wel is ABS door middel van hitte te vervormen. ABS is namelijk een thermoplast.
Bij de keuring is het blijven branden van het ABS-storingslampje een afkeurpunt wanneer de auto van bouwjaar 2018 of nieuwer heeft. Voor oudere auto's zorgt het wel voor een reparatieadviespunt op het keuringsrapport, maar niet voor een afkeuring.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
ESP staat dus voor Electronic Stability Program, vrij vertaald; Elektronische Stabiliteitscontrole. Het ESP-systeem in je auto zorgt ervoor dat de auto dezelfde richting opgaat als de richting die de bestuurder met het stuur aangeeft.
Wat zijn “abs” en waarom zou ik ze trainen? Abs is de afkorting van “abdominals”, het Engelse woord voor buikspieren. Tot de buikspieren behoren de rechte buikspieren die deel uitmaken van je sixpack. En ook de laterale oftewel de schuine buikspieren.
De hoofdremcilinder zorgt voor de opbouw van de druk wanneer de bestuurder op het rempedaal trapt. De twee aansluitingen van de hoofdremcilinder wijzen op het gescheiden remsysteem. Het hydraulische gedeelte omvat een retourpomp en twee 2/2 kleppen.
Bij contact inschakelen moet het ABS-waarschuwingslampje gaan branden en bij starten motor moet het waarschuwingslampje uitgaan. Blijft dit lampje branden, ook bij een eventuele proefrit, dan moet de auto op dit punt bij de APK worden afgekeurd.
Als je hard remt en de wielen van jouw motorfiets blokkeren, wordt jouw motor onbestuurbaar. Bij een noodstop voorkomt het ABS systeem dat de wielen blokkeren door de rem op dat moment kort te onderbreken. Een sensor meet de wielsnelheid en bij een dreigende wielblokkering wordt de remdruk automatisch verlaagd.
U moet per direct stoppen wanneer het ABS lampje brand, en het lampje van het remsysteem brand. In deze situatie kunt u niet, of minder makkelijk, remmen grote gevolgen zal hebben. Zet uw auto veilig langs de kant van de weg, en bel direct de TOP Merkspecialist in de buurt.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Je kunt ABS lijmen met Bison Kombi plastic lijm maar ook door het op te lossen met Aceton of MEK. Gebruik geen PVC lijm of Epoxy.
Industrieel wordt ABS hoofdzakelijk vervaardigd als een entcopolymeer: op een latex van polybutadieen worden zijketens opgebouwd van acrylonitril-styreenpolymeer.
ABS (Acrylonitril butadieen styreen)
ABS is een van veilige plasticsoorten in de gemengde groep met recycle code 7. Wel blijven opletten of ABS niet gecombineerd wordt met andere plastics zoals polycarbonaat (PC, recycle code 7) wat schadelijk BPA bevat.
De meest eenvoudige check is met de contactsleutel op ''contact''. Dat is dus de stand waarbij alle controlelampjes oplichten. Als het goed is valt u ook het lampje op met de ABS aanduiding. Dan is dit systeem duidelijk aan boord en weet u wat u moet bestellen.
Deze sensoren kunnen worden gecontroleerd via een diagnoseapparaat of een oscilloscoop. Als het waarschuwingslampje gaat branden, is het mogelijk dat de ABS-computer defect is of niet meer werkt. Dit is een relatief ernstig probleem dat professionele tussenkomst vereist.
Ook bij de magneto-resistieve sensor (MRE-sensor), oftewel de Hall-sensor, beweegt er een metalen ring met magneten langs de sensor. De magneetring bevindt zich op de aandrijfas of in het wiellager. De frequentie van de blokspanning is afhankelijk van de draaisnelheid en het aantal tanden van de metalen ring.