Het komt erop neer dat de vennootschap door het verlenen van decharge verklaart, dat zij de statutair bestuurder niet aansprakelijk zal stellen voor eventuele onbehoorlijke taakvervulling. Decharge wordt in beginsel verleend door de algemene vergadering van aandeelhouders.
Het is de ledenvergadering die decharge geeft aan het bestuur. De decharge wordt dus niet alleen aan de penningmeester gegeven en ook niet door de kascommissie. Decharge houdt in dat de bestuursverantwoording wordt goedgekeurd en daarmee ook het gevoerde bestuur.
Hoe krijg je decharge? Om op een juridisch juiste manier decharge te krijgen moet het een officieel punt op de agenda van de ALV zijn. Als je afscheid neemt als bestuurslid kun je daarom het beste zelf vroegtijdig vragen of de voorzitter of secretaris het onderwerp op de agenda van de ALV zet.
Het is altijd de ledenvergadering die decharge geeft aan het bestuur. De decharge wordt dus niet alleen aan de penningmeester gegeven en ook niet door de kascommissie.
Het verlenen van décharge is niet verplicht. Wel is het goed gebruik décharge als vast afzonderlijk onderdeel op de agenda te plaatsen van de jaarlijkse algemene (leden)vergadering. Van belang is dat met de vaststelling van de jaarrekening van de rechtspersoon niet automatisch ook décharge wordt verleend.
Nu aan de top van ING geen decharge is verleend kunnen de bestuurders en commissarissen mogelijk aansprakelijk worden gesteld door ING. Hiervoor geldt echter wel een streng criterium: de vennootschap moet schade hebben geleden en hiervan moet aan de bestuurder of commissaris een ernstig verwijt kunnen worden gemaakt.
Het dekt wanbeleid en ander bestuurlijk falen niet af. Hiervoor kunnen bestuurders – ondanks decharge – gewoon aansprakelijk worden gesteld. Geen decharge, en dan? Bestuurders die niet worden gedechargeerd, krijgen openlijk een standje van de organisatie.
Wat is decharge en hoe werkt het? Decharge is een besluit waarin je wordt ontslagen van aansprakelijkheid. Dit besluit wordt genomen door de algemene vergadering van de vereniging.
Het dechargeren, kwijten of uitslaan van een persoon is het ontlasten van een persoon van een bepaalde verantwoordelijkheid, zijnde een takenpakket, functie, ambt of verplichtingen in het algemeen.
Decharge is om te voorkomen dat bestuurders tot in de lengte der jaren worden aangesproken. Ze worden na het verlenen van decharge dus niet meer verantwoordelijk gehouden van dingen die zijn afgevinkt. Hiermee accepteert de vergadering dat de bestuurders hun taak naar behoren hebben verricht.
Als je jouw bestuursfunctie wilt opzeggen moet je dat schriftelijk doen. Een mailtje is ook voldoende. Dit stuur je aan de andere bestuurders. In het bestuur gaan jullie bespreken hoe jullie een nieuw bestuurslid gaan vinden.
Decharge. Decharge is ontslag van aansprakelijkheid door het bevoegde orgaan van de stichting. Bij de stichting is het stichtingsbestuur zelf dat zich decharge verleent.
Als kascommissie moet je alle boeken en bescheiden van de vereniging kunnen bekijken. Denk hierbij aan de financiële administratie en de ledenadministratie, maar ook de notulen van bestuursvergaderingen. Het bestuur is verplicht om deze informatie te verstrekken.
Decharge is feitelijk het ontslag van aansprakelijkheid van een bestuurder tegenover de rechtspersoon voor mogelijke schade die de rechtspersoon door het handelen van de bestuurder heeft geleden of nog kan lijden.
de decharge
(m./v.) Verbuigingen: decharges (meerv.)
De kascommissie stelt een controleplan op waarin zij aangeeft welke aspecten zij gaat controleren en hoe zij dat gaat doen. De kascommissie vraagt het bestuur om alle relevante stukken te verstrekken, zoals de jaarrekening, de begroting en de administratie.
Decharge is het goedkeuren van het (financiële) beleid van het bestuur van de VvE. Met deze goedkeuring komt de aansprakelijkheid van het bestuur hierover te vervallen. Deze wordt vanaf dat moment gedeeld door de eigenaren.
Getuigen à charge zijn getuigen die zijn opgeroepen door de officier van justitie. Zij hebben in de regel een belastende verklaring voor de verdachte. De verdachte en zijn advocaat kunnen op hun beurt ook getuigen laten oproepen. Dit zijn de getuigen à décharge.
Een kascommissie controleert of het financieel verslag dat het bestuur jaarlijks opstelt, in orde is. Bijna alle verenigingen hebben een kascommissie. Als een deskundige kascommissie een gedegen controle van het financieel verslag heeft uitgevoerd, kan het bestuur gefundeerd vertrouwen dat dit verslag oké is.
In de statuten kan van die bepaling worden afgeweken. Dat betekent dat, een penningmeester van een kleine vereniging tegelijkertijd ook voorzitter kan zijn, mits deze mogelijkheid in de statuten is opgenomen. De meest voorkomende combinatie van functies is overigens penningmeester en secretaris.
De gemeenteraad bepaalt waar het bestuur zich op hoofdlijnen mee bezighoudt. En controleert het college van burgemeester en wethouders (college van B&W). De raad bestaat uit gekozen volksvertegenwoordigers. Het college van B&W bestuurt de gemeente; de burgemeester is voorzitter van het college.
In principe onbeperkt, er is namelijk geen wettelijke bepaling over een maximale bestuurstermijn. In de praktijk zie je dat bij veel verenigingen een statutaire beperking is opgenomen, waarbij bestuurders voor een periode van vier jaar benoemd worden en daarna één of twee keer herkozen kunnen worden.
De belangrijkste taak van de commissie is het controleren van de jaarrekening, gemaakt door de penningmeester. Verder kan de kascommissie een oordeel uitspreken over het gevoerde financiële beleid. Ook kan de commissie vooraf aan een periode de begroting controleren.
Zij onderzoekt het financieel verslag en of de (wettelijke) regels worden nageleefd. Het instellen van een kascommissie is wettelijk verplicht, tenzij de boeken door een externe accountant worden gecontroleerd of er een raad van toezicht/commissarissen is.