Facebook is vooral een medium voor de generaties ouder dan generatie Z. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020 zitten er in 2022 zo'n 10,3 miljoen Nederlanders op Facebook. Dit is 87.000 mensen minder dan het jaar ervoor. Daarvan zit iets minder dan de helft dagelijks op de site.
In de doelgroep 20 – 29 jaar maakt maar liefst 82% gebruik van Facebook, wat daalt naar 77% in de leeftijd tussen de 40 – 64 jaar. Uw (ver)kopers bevinden zich dus nog steeds massaal op dit platform!
Je online doelgroep is de groep mensen die je kunt bereiken met je boodschap. Wanneer je meer volgers aantrekt op Facebook en Instagram, kun je meer mensen bereiken die je bedrijf mogelijk interessant vinden.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Facebook blijft ook in 2020 het meest gebruikte Social Media platform. Het wordt dagelijks gebruikt door 7,1 miljoen mensen (van de totaal 10,4 miljoen gebruikers).
Hoe ouder hoe verder deze cijfers uiteenlopen. In de leeftijdscategorie 40-64 jaar gebruikt 77% Facebook en 33% Instagram. Jongeren tussen de 15-19 jaar, zijn niet alleen 'overgestapt' naar Instagram, maar ook Snapchat is razendpopulair onder deze leeftijdscategorie.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Van de 640.000 mensen die stopten met Facebook loggen er 400.000 gewoon niet meer in, 240.000 mensen zegden hun Facebook-account daadwerkelijk op.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
Met Facebook kun je juist door middel van events en (privé) groepen, bouwen aan een community. Instagram is dan weer erg visueel en sterk voor de interactie. Je kan met Instagram gemakkelijk het gesprek aangaan met je doelgroep en volgers door middel van stories. Ook dan werk je dus aan een community.
Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
De leeftijd 15-39 jaar gebruikt gemiddeld 5-6 social media platformen. Waar de leeftijd 40-79 jaar gemiddeld 3-4 social media platformen gebruikt. Ook is deze groep dagelijks aanzienlijk minder actief op social media. Procentueel groeit TikTok het hardst met 75% ten opzichte van 2021.
In 2017, 26.3 procent van de wereldbevolking Facebook al gebruikt. Als alle diensten zoals Instagram, WhatsApp en Co samen worden beschouwd, is de usage tarief voor januari 2020 is 49 procent van de wereldbevolking.
SproutSocial schrijft dat 56 procent van de wereldwijde gebruikers man is en 44 procent vrouw. Wereldwijd is Facebook het nog steeds meest gebruikte platform. Met 38 minuten besteden de gebruikers er ook meer tijd dan op Instagram.
Sociaal netwerk gebruik
Ook het gebruik van sociale netwerken stijgt onder de ouderen. In 2014 maakte 23 procent van de 65- tot 75-jarigen en 6 procent van de 75-plussers gebruik van sociale netwerken, zoals Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. In 2019 was dit respectievelijk 39 procent en 17 procent.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
In de leeftijdscategorie 15 t/m 19 zitten ook een hoop gebruikers, net als bij de groep 40+. Meer vrouwen dan mannen gebruiken TikTok. Men gebruikt het voor dansen, playbacken, zingen of humoristische content en ook challanges.
Nee, Facebook laat mensen niet weten dat je hun profiel hebt bekeken. Externe apps bieden deze functie ook niet.
Nee, Facebook geeft mensen niet de mogelijkheid om te zien wie hun profiel heeft bekeken. Apps van derden bieden deze functie ook niet. Als je een app ziet die beweert deze functie wel te bieden, vragen we je de app te rapporteren.
Iedereen kan je openbare gegevens zien, zoals je naam, profielfoto, omslagfoto, geslacht, gebruikersnaam, gebruikers-ID (accountnummer) en netwerken (ontdek hier waarom). Alleen jij en je vrienden kunnen berichten op je profiel plaatsen.
Tot jongvolwassenen rekenen we mensen tussen het twintigste en veertigste levensjaar. Daarna, van het veertigste tot het vijfenzestigste levensjaar, spreken we over mensen van middelbare leeftijd. Jongvolwassenen maken grote veranderingen mee.
Jongeren besteden veel tijd aan social media. Meer dan de helft van de jongeren (n=34) zijn dagelijks minstens vier uur actief op deze social media, met name op WhatsApp, Instagram, Snapchat en TikTok, en in mindere mate aan Facebook, Discord en Telegram.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.