Wie draagt risico verzending?

De hoofdregel is dat het risico voor de koper is 'van de aflevering af' (art. 7:10 BW). Dit betekent doorgaans dat de verkoper het risico draagt tot aan het moment van bezorging, ofwel het moment dat de koper de zaak feitelijk in zijn bezit krijgt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ictrecht.nl

Wie is aansprakelijk bij verzending?

Als verkoper ben je in principe altijd verantwoordelijke voor de verzending. Je mag deze verantwoordelijkheid niet verleggen naar de klant door bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden te vermelden dat het risico van de eventuele schade tijdens verzending voor risico van de klant is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op webwinkelkeur.nl

Wie is aansprakelijk bij kwijtraken pakket?

Als u via internet een bestelling heeft geplaatst is de webwinkel in principe verantwoordelijk voor het veilig aankomen van het pakket bij u. De webwinkel draagt dan ook de aansprakelijkheid indien het pakket kwijtraakt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wvtadvocaten.nl

Wie is verantwoordelijk voor schade tijdens transport?

Aansprakelijkheid in de vervoerovereenkomst

Onder de vervoerovereenkomst is de vervoerder aansprakelijk voor verlies en beschadiging van de goederen tijdens het transport. Ook is hij aansprakelijk voor vertraging.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sva.nl

Wie is verantwoordelijk voor kwijtraken pakket Marktplaats?

Vanuit juridisch oogpunt ben jij verantwoordelijk voor aflevering van het product en die verplichting ben je niet nagekomen. Daarmee heeft de koper recht op de hele som terug, ook al kun je er niets aan doen dat post.nl het pakket niet heeft bezorgd bij de koper.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bnnvara.nl

Het risico op verlies bij verzending van producten | Rondje van De Zaak Breda #36

26 gerelateerde vragen gevonden

Wie verantwoordelijk verzending Marktplaats?

Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Wat moet je doen als je pakket niet aankomt?

Als je dus niks hebt ontvangen moet de webwinkelier in actie komen. Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bnnvara.nl

Is PostNL aansprakelijk voor schade?

Op basis van de Postwet 2009 en de Algemene Voorwaarden voor de universele Postdienst aanvaardt PostNL alleen – een wettelijk beperkte – aansprakelijkheid voor schade aan brieven of pakketten als die met de services 'Aangetekend' of 'Verzekerservice' zijn verzonden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Wat is een CMR verzekering?

Als vervoerder bent u tijdens transport aansprakelijk voor beschadiging of verlies van de goederen. Een CMR-verzekering vergoedt de claims die in geval van schade tegen u gericht worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vandessel.be

Wat te doen met verkeerd bezorgd pakket?

Retour afzender

Vergeet niet om op de envelop aan te geven wat er niet klopt. Kruis het adres door en schrijf er bijvoorbeeld 'retour afzender' naast. PostNL zorgt er dan voor dat het alsnog op het juiste adres terecht komt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maxvandaag.nl

Wie is er verantwoordelijk voor een retourzending?

De commissie geeft aan dat de verantwoordelijkheid van de ondernemer voor het retour zenden ophoudt, wanneer hij het etiket ter beschikking stelt. De verantwoordelijkheid voor de administratieve afhandeling van de retourzending ligt daarom geheel bij de consument.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Wat doe je met post die niet voor jou is?

Dit doe je als volgt:
  • Zet met pen een kruis door de adresgegevens.
  • Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'.
  • Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt.
  • PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op postnl.nl

Hoe lang duurt een onderzoek van PostNL?

We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op twitter.com

Welke vormen van schadevergoeding zijn er bij zendingen bestemd binnen Nederland?

De afzender kan dan mogelijk aanspraak maken op schadevergoeding. De afzender kan hierbij vragen om foto's van de beschadigde inhoud, de doos en ander verpakkingsmateriaal (of het poststuk en de envelop). Je kan wel een melding maken van de schade via de knop 'Schade melden'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op postnl.nl

Wat te doen als pakket niet aankomt DHL?

Neem in dat geval eerst contact op met de afzender. Bijvoorbeeld de klantenservice van de webshop of het platform waar je het pakket hebt besteld, of met de persoon die je het heeft toegestuurd. Zij helpen je verder en kunnen bij DHL een onderzoek opstarten als er iets mis is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dhlparcel.nl

Wie maakt de CMR op?

De AVC 2002 (2015) stelt duidelijk dat de afzender (opdrachtgever) de vrachtbrief moet opmaken. Deze moet ervoor zorgen dat de goederen op de afgesproken plaats, tijd en wijze aan de vervoerder worden geleverd. De vrachtbrief en eventueel andere documenten moeten daarbij zijn gevoegd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op evofenedex.nl

Wat dekt een CMR polis?

Een CMR-polis op maat van uw transportonderneming

De CMR-verzekering, gebaseerd op het internationale CMR-verdrag van 1956, dekt uw contractuele aansprakelijkheid als transporteur in geval van verlies of beschadiging van goederen. Ook schade door vertraagde aflevering is erdoor gedekt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op callant.be

Hoe moet je een CMR invullen?

CMR vrachtbrief invullen
  1. Dit is het vak van de afzender. Verplicht in te vullen door (of namens) de afzender. ...
  2. Dit is het vak van de geadresseerde. ...
  3. Plaats bestemd voor aflevering. ...
  4. Plaats en datum inontvangstneming. ...
  5. Bijgevoegde documenten. ...
  6. Merken en nummers. ...
  7. Aantal colli. ...
  8. Wijze van verpakking.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op logistiekconcurrent.nl

Is PostNL betrouwbaar?

Uit de metingen blijkt dat: Ruim 95% van de consumentenpost op tijd bezorgd wordt en 98% van de zakelijke post op tijd bezorgd wordt. 99,8% wordt bezorgd op het juiste adres. 88% van onze klanten (zeer) tevreden is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op postnl.nl

Hoeveel schadevergoeding krijg je maximaal voor een aangetekende zending binnen Nederland en wat moet de klant bij PostNL aan kunnen tonen?

Het pakket geven we persoonlijk af aan de deur, nadat de ontvanger heeft getekend. De inhoud is verzekerd tot € 500 bij verlies of beschadiging. Is de waarde van de inhoud hoger? Verstuur je pakket dan verzekerd (tot € 5.500).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op postnl.nl

Hoeveel brieven gaan verloren?

"We versturen jaarlijks zo'n 8,1 miljoen brieven", reageert Van Speybroeck. "Er zijn veel brieven waar niets fout mee gaat. Nu is er 1 brief verloren gegaan maar dit is een kleine steekproef. Een brief gaat trouwens niet zomaar verloren, maar het kan natuurlijk wel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radio2.be

Waarom staat er bezorgd maar niet ontvangen?

Goede kans dat de zending bij de buren is bezorgd. Dit doen we altijd als we een pakket niet bij je thuis kunnen bezorgen. De zending kan natuurlijk ook in ontvangst zijn genomen door een huisgenoot. De bezorger laat in dat geval een kaartje achter waarop staat op welk adres het pakket is bezorgd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op postnl.nl

Waar blijft mijn pakket?

Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op postnl.nl

Hoe krijg ik geld terug van PostNL?

U kunt een schadevergoeding krijgen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
  1. U heeft het poststuk verstuurd met de universele postdienst (UPD). In Nederland is dat PostNL. ...
  2. U bent de verzender.
  3. U heeft het poststuk aangetekend, met spoed of met verzekerservice verzonden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Is verzenden op eigen risico?

Als de advertentie expliciet vermeldt dat de koper het moet komen ophalen, en de koper vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan is dat op eigen risico van de koper. Als de advertentie niets vermeldt over versturen of ophalen, dan is het juridisch een grijs gebied.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blog.iusmentis.com

Populaire vragen