In beginsel gaat men er vanuit dat iedereen zijn of haar eigen schade draagt. Wanneer je bijvoorbeeld schade lijdt aan eigen bezittingen, dan wordt je geacht zelf de rekening te betalen en voor eventuele reparatie of vervanging te zorgen.
In de wet staat dat degene die een onrechtmatige daad begaat (in dit geval een verkeersfout) aansprakelijk is, en dus verplicht is de schade te betalen die de ander door die fout lijdt.
Je bent burgerlijk aansprakelijk voor aan een derde veroorzaakte schade wanneer die schade het gevolg is van een al dan niet opzettelijke fout. Die fout kan het gevolg zijn van een daad maar ook van nalatigheid of onvoorzichtigheid. Een fout, hoe miniem ook, maakt je burgerlijk aansprakelijk.
Diegene die de schade heeft veroorzaakt moet de volledige schade van zichzelf en van de tegenpartij voor rekening nemen. Dit klinkt eenvoudig, maar er zijn vaak situaties waarbij het niet duidelijk is aan te geven wie de veroorzaker is.
Bij verkeersongevallen geldt de hoofdregel dat de degene die schade claimt, zal moeten bewijzen dat de andere partij een of meer fouten heeft gemaakt of om een andere reden verplicht is om de schade te vergoeden. De bewijslast rust dus in principe op degene die schade gecompenseerd wil krijgen.
Ben je het niet eens met de tegenpartij, probeer dan met getuigen te komen bij de verzekeraar. Maak ook zoveel mogelijk foto's van de schade en de situatie. Kom je er niet uit, vraag juridische hulp of schakel je rechtsbijstandverzekeraar in.
Als je schade claimt, onderzoekt de verzekeraar wie schuldig is, wat voor dekking je hebt en hoe hoog het schadebedrag is. Kan de verzekeraar de schade niet op iemand anders verhalen? Dan vergoeden zij het schadebedrag, maar val je terug in schadevrije jaren.
Als er gewonden zijn of wanneer de schade heel ernstig is, bel je de politie of de ambulance. Als de auto's het verkeer blokkeren en kunnen rijden, zet je de auto's aan de kant van de weg op een veilige plek neer.
Mocht de verzekerde van de aangesproken verzekeraar niet reageren, dan volstaat een schadeformulier die door beide partijen is ondertekend. De verzekeraar zal dan, wanneer de toedracht duidelijk is, de schade moeten afwikkelen op basis van het schadeformulier.
U kunt alleen om schadevergoeding vragen als uw schade de schuld is van de andere partij. Dit betekent dat u schade heeft omdat de ander iets deed. Of omdat deze persoon iets juist niet deed.
Iemand is aansprakelijk voor jouw schade als hij onrechtmatig tegenover jou heeft gehandeld (“onrechtmatige daad”). Van een onrechtmatige daad is ondermeer sprake als de dader een fout heeft gemaakt die hem kan worden verweten, bijvoorbeeld bij een onzorgvuldige handeling of bij grove nalatigheid of onoplettendheid.
Autoschade claimen
Na een schadeclaim op je autoverzekering daal je direct een aantal treden en stijgt de premie. Het maakt geen verschil of je bijvoorbeeld €500 claimt of €5000. De premie stijgt even hard, ook als je maar voor 50% van de schade opdraait.
Wanneer je schade rijdt en deze claimt bij je autoverzekering, val je altijd terug in schadevrije jaren. Per geclaimde schade val je tegenwoordig bij elke verzekeraar 5 tredes terug op de bonus-malus ladder. Je komt echter nooit lager uit dan -5 schadevrije jaren.
Het claimen van één of twee schades is vaak geen probleem. Iedereen kan wel eens schade rijden. Wanneer je meerdere schades claimt in een korte periode, dan kan de verzekeraar een waarschuwing geven. Je ontvangt dan een waarschuwingsbrief.
Wil je liever niet de schade melden? Geen probleem, het melden van autoschade is niet verplicht namelijk. Sterker nog, soms is het beter om het juist niet te melden. Wanneer je een schade claimt, ga je meer premie betalen en verlies je schadevrije jaren.
Beide schuldig aan autoschade
Heb je een schade zelf veroorzaakt of ben je medeschuldig, dan zal de tegenpartij je aansprakelijk willen stellen. De kosten kunnen hoog zijn, maar daarvoor ben je verzekerd via je verplichte WA-verzekering. Jouw verzekeraar keert dan een bedrag uit aan de tegenpartij.
Bij conflicten waar bepaalde schade is ontstaan, wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen schade: materiële schade, immateriële schade, gevolgschade, vertragingsschade en vervangingsschade.
Schade is het nadelige gevolg, zowel materieel als immaterieel, van een gebeurtenis. De omvang van de schade, het nadeel, kan uitgedrukt worden als het verschil tussen de waarde in de hypothetische situatie waarin de gebeurtenis zich niet heeft voorgedaan en de waarde in de werkelijke situatie.
Tussen de schadeveroorzakende gebeurtenis en de schade moet een causaal verband bestaan. Dit houdt in dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de schade en de gebeurtenis; alleen de schade veroorzaakt (direct of indirect) door de gebeurtenis komt voor vergoeding in aanmerking.
Schade door derden claimen bij aansprakelijkheidsverzekering
Als iemand per ongeluk schade aan je woning veroorzaakt of iets stuk maakt dat van jou is, kun je degene aansprakelijk stellen voor de schade. Als deze persoon een aansprakelijkheidsverzekering heeft, dekt die de schade aan je woning of spullen meestal.
Gedragsregel 7 van de Gedragscode Behandeling Letselschade luidt: Binnen 14 dagen uitkeren. De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling.