Ook de volgende kosten zijn de verantwoordelijkheid van de koper: eventuele bodemonderzoeken, overige keuringsattesten, kosten voor het opvragen van stedenbouwkundige inlichtingen, de vastgoedmakelaar ... Al deze zaken maken deel uit van de leveringsplicht van de verkoper.
Sinds 1 juni 2021 bedraagt de kostprijs van een bodemattest 55 euro voor een volledig kadastraal perceel en 222 euro voor een deel van een kadastraal perceel. Voor gronden zonder perceelnummer is de kostprijs ook 55 euro voor aaneensluitende delen grond binnen dezelfde kadastrale afdeling en sectie.
Bij de verkoop van een grond moet de verkoper een bodemattest aanvragen. Het bodemattest wordt uitgereikt door de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). Het document geeft weer of de OVAM beschikt over relevante gegevens over de bodemkwaliteit.
Wie een gebouw of een stuk grond verkoopt, moet een bodemattest kunnen overhandigen aan de koper. In de praktijk is het meestal de verkopende makelaar of de notaris die het attest aanvraagt bij de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM).
In het koopcontract kunnen de koper en verkoper ook kiezen voor de optie kosten verkoper. In dit geval wordt afgesproken dat de verkoper de kosten voor de notaris betaalt en dus ook kan bepalen welke notaris het wordt.
Eigendomsoverdracht. Alle eigendom van grond in Nederland staat geregistreerd bij het Kadaster. Inschrijvingen in het Kadaster moeten door een notaris worden gedaan. Ook wanneer je een deel van je perceel wilt verkopen dien je langs te gaan bij een notaris.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Ben ik verantwoordelijk voor de bodemverontreiniging rond mijn huis? Als eigenaar van een stuk grond bent u verantwoordelijk voor de kwaliteit van deze grond. U moet bodemvervuiling voorkomen en de verontreiniging die u veroorzaakt zo snel mogelijk en geheel verwijderen (saneren).
Op dit moment kost een verkennend bodemonderzoek gemiddeld 5.000 euro, net als een gedetailleerd bodemonderzoek. Voor een risico-onderzoek moet men ongeveer 3.000 euro rekenen. Deze cijfers zijn echter geen absolute waarde, aangezien de prijs afhangt van verschillende factoren.
In eerste instantie moet een rapport voor oriënterend bodemonderzoek bij OVAM ingediend en door hen beoordeeld worden. Op het ogenblik van de transactie mag het onderzoek niet ouder zijn dan twaalf maanden. De uitvoeringstermijn OBO bedraagt gemiddeld twee maanden, de beoordelingstermijn door OVAM nog eens 60 dagen.
Een bodemattest voor een perceel in categorie 1 of 2 is onbeperkt geldig terwijl alle andere attesten een geldigheid hebben van maximaal 1 jaar. Ook wanneer categorie 0 samenvalt met categorieën 1, 2, 3 of 4, blijft het bodemattest maximaal 1 jaar geldig na de datum van uitreiking.
Een bodemonderzoek is verplicht als u een bouwvergunning hebt aangevraagd (omgevingsvergunning, activiteit bouw). Of als u een aanschrijving hebt ontvangen voor funderingsherstel. In een aantal gevallen hoeft u geen bodemonderzoek te doen. U moet dan wel een ontheffing aanvragen.
Een bodemonderzoek dat uitgevoerd is conform NEN5740 heeft een geldigheid van maximaal 5 jaar voor de aanvraag van een bouwvergunning. Indien bodembedreigende activiteiten hebben plaatsgevonden na uitvoering van het bodemonderzoek, dient het bodemonderzoek geactualiseerd te worden.
De belangrijkste documenten en/of attesten zijn: het bodemattest, het stedenbouwkundig uittreksel, het postinterventiedossier (PID), een keuringsverslag van de elektrische installatie en het energieprestatiecertificaat (EPC).
Het bodemattest vermeldt alle relevante gegevens die de OVAM over de grond kent. Het informeert de koper van een grond over de bodemkwaliteit. Voor het sluiten van een overdrachtsovereenkomst van een grond, zowel een risicogrond als een niet-risicogrond, is een bodemattest noodzakelijk.
In het oriënterend bodemonderzoek onderzoekt men de bodemtoestand van een grond. In de eerste plaats neemt de bodemsaneringsdeskundige de nodige grond- en grondwaterstalen ter hoogte van de 'risicozones'. Dit zijn zones met verhoogde kans op bodemverontreiniging.
Een schoongrondverklaring is altijd nodig wanneer je een huis of stuk grond koopt dat voor 1992 gebouwd is. Voor gesubsidieerde huizen ligt deze grens rond het jaar 1987. Is het huis na deze tijd gebouwd, dan heb je niet altijd een verklaring nodig. De reden voor deze grens is dat in 1992 de bodemwetgeving in ging.
Een eerste stap kan zijn om Bodemloket.nl te raadplegen. Via het Bodemloket krijg je inzicht in de bij de overheid bekende gegevens. Ook zie je waar vroeger (bedrijfs)activiteiten hebben plaatsgevonden die extra aandacht verdienen omdat ze de bodemkwaliteit kunnen hebben beïnvloed.
In een oriënterend bodemonderzoek (OBO) wordt nagegaan of er aanwijzingen zijn van de aanwezigheid van bodemverontreiniging op een perceel. Via een uitgebreid historisch onderzoek worden de risicolocaties bepaald.
Een risicogrond kan niet met een blanco bodemattest verkocht worden. De verkoper moet eerst een oriënterend bodemonderzoek laten uitvoeren. Als daaruit blijkt dat de bodem vervuild is, dan moet er een beschrijvend bodemonderzoek gebeuren.
De inkomens van de notarissen worden de laatste jaren gestuwd door de stijging van de vastgoedprijzen. Ook het aantal transacties steeg en een aantal beslissingen van de Vlaamse regering leidde tot meer schenken, wat ook een belangrijke bron van inkomsten is voor notarissen.
Meenemen in aangifte inkomstenbelasting
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster.
Heel simpel, omdat notarissen sinds 1999 grotendeels zelf mogen bepalen welk prijskaartje ze aan hun diensten willen hangen. Voor die tijd was dat anders. Toen hanteerden alle notariskantoren dezelfde tarieven en betaalde u bij elk kantoor dezelfde (hoge) prijs.