De webshop betaalt de verzendkosten voor het opsturen van het product naar de klant;b.De klant betaalt de verzendkosten voor het terugsturen van het product naar de webshop.
Wie betaalt dan de verzendkosten? Dat hangt er van af. Heeft u duidelijk op uw website en in de algemene voorwaarden vermeld dat de klant de verzendkosten moet betalen als het product wordt teruggestuurd? Dan mag u als webwinkel de klant laten betalen voor de verzendkosten voor het retourneren van het product.
Je verkoopt een artikel van € 5,00 met een gewicht van 45 gram en je hanteert vaste verzendkosten van € 2,95. Dit artikel kan door een brievenbus, dus verzend je het met PostNL. Je betaalt dan € 1,76 voor de verzending en je krijgt € 2,95 minus 21% btw: 2,95 / 1,21 = 2,44. Je verdient dus € 0,68 op de verzendkosten.
Het antwoord hierop is duidelijk: ja. Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn.
Eén van de grote verschillen tussen een webshop en winkel zijn de verzendkosten: kosten voor het versturen van bestellingen naar klanten, maar ook die voor het eventuele retour sturen van artikelen.
Als jij verzendkosten aan je klant berekent, moet de klant hier btw over betalen. Je berekent altijd btw over het totaalbedrag op de factuur. Dit is dus inclusief de verzendkosten. Hierbij horen ook zaken als verzendkosten, reiskosten, telefoonkosten en verpakkingskosten.
Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
Je klanten sturen kosteloos en eenvoudig pakketten naar je terug met behulp van een antwoordnummer. Zij geven de retourzendingen eenvoudig af op een bemand of onbemand PostNL-punt in de buurt. Wij leveren vervolgens alle geretourneerde zendingen weer bij je af.
Een retour kost je tijd en geld. Denk hierbij niet alleen aan transportkosten, maar ook aan het verwerken van de retouren en je administratie bijhouden. Accepteer je deze kosten of laat je de klant betalen voor het retourneren van artikelen? Retourkosten liggen namelijk niet per se bij jou.
Als verkoper:
Je hoeft de verzendkosten niet voor te schieten. Na betaling ontvang jij direct het online verzendlabel in Berichten en in je mailbox. Je laat het online verzendlabel snel en gemakkelijk scannen op een PostNL-locatie bij jou in de buurt. Je verstuurt je pakket met de vertrouwde service van PostNL.
Dus als je zelf kosten maakt om een product in te kopen, dan mag je die niet boeken bij de inkoopprijs. Maar als jouw leverancier jouw kosten aan rekent en die apart vermeld op de factuur, dan kan je die gewoon bij de inkoopprijs boeken.
Kies bij het versturen naar Nederland uit PostNL, UPS & DHL. De goedkoopste verzendkosten naar Nederland zijn € 4.50. Nadat je een vervoerder hebt gekozen, vul je de adresgegevens van de ontvanger in Nederland in.
Retourneren naar de afzender is gelukkig gratis als je dat duidelijk aangeeft op de envelop. Hopelijk zal de afzender vervolgens zijn/haar adresboekje updaten. Als je met een grote stroom aan post te maken hebt, dan kan het nodig zijn om het postkantoor te bezoek of je postbode aan te spreken.
Je vindt onze winkels en de contactgegevens via jysk.nl/winkels. De minimumprijs voor een bezorging is € 3,99. Ongeacht het aantal artikelen in jouw bestelling en ongeacht de grootte en gewicht, betaal je voor een levering op een werkdag nooit meer dan € 60 aan bezorgkosten voor jouw bestelling.
De commissie geeft aan dat de verantwoordelijkheid van de ondernemer voor het retour zenden ophoudt, wanneer hij het etiket ter beschikking stelt. De verantwoordelijkheid voor de administratieve afhandeling van de retourzending ligt daarom geheel bij de consument.
Kies dan voor een brievenbuspakje+. Binnen Nederland verstuur je die al vanaf € 4,10.
De oorspronkelijke afzender heeft een retouretiket voorzien: Plak het retouretiket op de doos. Breng het pakje naar een Postkantoor, Postpunt, PakjesPunt of Pakjesautomaat van bpost of laat het afhalen.
In geval van retournering van een product zijn de retourkosten voor rekening van de koper, uit respect voor het milieu. Op die manier willen wij bewustzijn creëren voor de bezorgroutes die een pakket aflegt en zo het aantal retourzendingen tot een minimum beperken.
Als je een pakket niet in ontvangst wilt nemen, dan sturen we het terug naar de afzender. We plakken in dat geval een retoursticker op het pakket, zodat de afzender kan zien dat het pakket is geweigerd. Dit geldt ook voor pakketten die niet worden opgehaald bij een PostNL-locatie.
Pakket weigeren aan de deur
De klant hoeft het product dus niet eerst te ontvangen voordat hij gebruik kan maken van zijn wettelijke bedenktijd. Hieruit volgt dat een klant ook zijn pakket aan de deur mag weigeren en gebruik kan maken van zijn bedenktijd voor bestellingen waarvoor de wettelijke bedenktijd geldt.
Als je bij DHL het pakketje naar een thuisadres wilt versturen, betaal je hier extra voor. Ook daarmee blijft DHL in algemene zin goedkoper dan PostNL, maar het verschil is niet heel groot. Een tweede verschil is dat een groot pakket bij PostNL groter en zwaarder mag zijn dan bij DHL.
Het maximale formaat voor pakketten is 175 x 78 x 58 cm. Het maximale gewicht is 31,5 kg. Grotere en zwaardere pakketten kun je als vracht versturen.
Online versturen
Eerst selecteer je het gewicht van je pakket. Vervolgens vul je jouw gegevens in en die van de ontvanger. Zodra je hebt betaald met iDEAL of creditcard, kun je je verzendlabel uitprinten en die op je pakket plakken. Dan lever je je pakket in bij een DHL ServicePoint in de buurt, en klaar!