BOVAG Garantie wordt gegeven door het bedrijf waar u uw voertuig heeft gekocht. En in principe zal deze verkoper de garantiewerkzaamheden ook zelf moeten kunnen uitvoeren. In de regel kunt u alleen in overleg met de verkoper de reparatie bij een ander laten uitvoeren op kosten van de verkoper.
BOVAG Garantie houdt in dat uw occasion tot 12 maanden na aankoop kosteloos wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. De garantie dekt zowel de kosten van de onderdelen als de man-uren.
Bovendien krijgt uw auto hierbij een kleine onderhoudsbeurt, nieuwe APK en wordt de distributieriem gecontroleerd. De prijs van pakket A met standaard garantie van 3 maanden is € 299,-. De prijs van pakket B met Bovag/Autotrust uitgebreide garantie van 6 maanden is € 499,-.
De bekendste universele garantie voor tweedehands auto's is waarschijnlijk de BOVAG Garantie. Autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten, kunnen deze garantie aanbieden op de occasions die ze verkopen. Ze zijn dit echter niet verplicht.
Een professionele autohandelaar is verplicht om 2 jaar wettelijke garantie te geven op een nieuwe auto. Koopt u een tweedehandsauto bij een professional, dan heeft u in principe recht op 2 jaar wettelijke garantie. MAAR omdat het een occasion betreft mag de verkoper deze wettelijke garantie verkorten naar 1 jaar.
De wettelijke garantie is de bescherming van de koper van een nieuw of tweedehands voertuig tegen verborgen gebreken (algemene regeling) en een gebrek aan overeenstemming (specifieke regeling), van rechtswege en krachtens de wet voor rekening van de verkoper.
Wettelijke garantie: recht op goed product
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland.
Onder BOVAG garantie vallen gebreken die gedurende de garantieperiode als gevolg van normaal gebruik ontstaan en gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren. Er is sprake van een gebrek als de norm die de fabrikant of wetgever stelt worden overschreden.
De enige omstandigheid waarin je geen garantie hebt is, wanneer je een tweedehands auto koopt van een particulier. Tenzij er nog fabrieksgarantie op een auto zit. Doorgaans zit er zo'n twee tot drie jaar fabrieksgarantie op een auto.
Ook voeren deze bedrijven in de meeste gevallen het BOVAG-logo op hun eigen website. Als u dit schild of het logo ziet, kunt u ervan op aan dat het bedrijf voldoet aan de BOVAG-kwaliteitseisen. BOVAG Garantie wordt gegeven door het bedrijf waar u uw voertuig heeft gekocht.
Iedere auto met BOVAG Garantie wordt aangeboden met een Nationale Auto Pas. De hierop geregistreerde kilometerstand is betrouwbaar. Een BOVAG-bedrijf kan BOVAG Garantie verlenen op gebruikte auto's die minimaal 4.500 euro kosten.
Het adres van een betrouwbare garage kun je in eerste instantie dan ook het best vragen aan familie, vrienden , collega's en bekenden. Of je zou de naam van de garage eens als zoekopdracht kunnen invoeren in Google. In veel gevallen zullen ervaringen getoond worden die anderen met het bedrijf hebben.
Of gewoon als hij niet lekker rijdt? Nee, bij particulieren onder elkaar geldt geen retourrecht zoals bij koop bij webwinkels. Een tweedehands auto mag je dus niet binnen zeven werkdagen terugsturen met een beroep op de Wet koop op afstand.
BOVAG biedt vier belangrijke voordelen. U krijgt BOVAG Garantie op uw aankoop en vaak ook het onderhoud en de reparatie van uw voertuig, kampeermiddel of aanhanger. BOVAG-leden kiezen bovendien voor duidelijke taal: geen techneutentaal en kleine lettertjes, maar heldere adviezen en afspraken.
BOVAG Garantie houdt in dat jouw occasion tot twaalf maanden en tot 20.000 kilometer na aankoop kosteloos wordt hersteld als zich gebreken voordoen die op het moment van de koopovereenkomst niet waarneembaar waren.
Wat is de BOVAG 40-Puntencheck? De BOVAG-vakman controleert bijvoorbeeld of de fiets niet gestolen is, eventuele sleutels en opties/accessoires op aanwezigheid, staat en werking. Verder inspecteert hij het motorische gedeelte in het geval van een e-bike.
Na de aankoop blijkt de fiets, auto, motor of caravan een gebrek te hebben. Als koper kun je vaak een beroep doen op een (commerciële) garantie van de verkoper of fabrikant. Daarnaast heb je ook een wettelijk recht en kun je de verkoper aanspreken op non-conformiteit (de 'wettelijke' garantie).
Advies Wettelijke garantie (tweedehands) auto wijzigt
De zogenaamde wettelijke garantie op een (tweedehands) auto, officieel het conformiteitsvereiste geheten, is per 27 april 2022 verlengd van zes naar twaalf maanden. Overigens geldt dit ook voor andere consumentenproducten.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
Goed om te weten: Als uw auto via een BOVAG autobedrijf gerepareerd wordt, krijgt u vervangend vervoer gedurende de reparatieperiode (maximaal 30 dagen, maximaal € 35,- per dag). Wanneer uw auto niet via een BOVAG autobedrijf wordt gerepareerd, heeft u geen recht op vergoeding voor vervangend vervoer.
Het basisbedrag voor zo'n keuring ligt al snel tussen de 100 en 300 euro, afhankelijk van de aanbieder. Dit heeft onder andere te maken met de uit te voeren inspecties, de compleetheid van de rapportage, geleverde diensten (zoals meeonderhandelen) en of er op locatie wordt gekeurd.
Ja, bij gebruikte auto's mag u afzien van het geven van BOVAG Garantie. Leg dat bij voorkeur goed vast op de koopovereenkomst. Wettelijke garantie kan en mag u niet uitsluiten, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd.
Alleen de eerste koper krijgt dan verkopersgarantie of fabrieksgarantie. Wettelijke garantie gaat wel altijd mee over op een nieuwe eigenaar. Het gaat volgens de wet vanzelf mee met het product.
Volgens de EU-wetgeving moeten gebrekkige producten binnen de wettelijke termijn van twee jaar worden gerepareerd of vervangen zonder dat de consument daarvoor hoeft te betalen. De consument hoeft dus ook de verzendkosten niet te betalen.