De kosten van de rijbewijskeuring zijn voor rekening van de werkgever, tenzij daarin wettelijk op andere wijze wordt voorzien. De kosten van de aanschaf door de werknemer van de bestuurderskaart ten behoeve van de digitale tachograaf komen eens per vijf jaar voor rekening van de werkgever.
Werkgevers draaien op voor de kostenverhoging van de bestuurderskaarten, maar chauffeurs zonder vaste werkgever moeten hem gewoon zelf betalen.
Kosten. Het tarief voor de vergunning is door de overheid vastgesteld in de Regeling tarieven transportsectoren en zijn inclusief 21% btw. Een bestuurderskaart kost €125,84.
- geen gebruik maken van bestuurderskaart (€ 2200); - onjuist gebruik werkplaatskaart (€ 1100); - onjuist gebruik bedrijfskaart (€ 550). Onvoldoende dagelijkse rusttijd van minder dan 11 uur, indien een verkorting van de dagelijks rusttijd niet is toegestaan.
Ja, zonder bestuurderskaart mag je in een vrachtauto met digitale tachograaf rijden.
Zodra de documenten en de betaling ontvangen zijn, wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Vanaf dat moment is de levertermijn van uw kaart 15 werkdagen; U krijgt een bericht van AMP over de bezorging of het afhalen van uw kaart.
Bestuurderskaarten moeten uiterlijk 1 maal per 28 dagen worden gedownload. Dat betekent dat uw werkgever eenmaal in de 28 dagen de gegevens moet kopiëren vanuit uw bestuurderskaart naar een computer op de zaak. Volgens het ArbeidsTijdenBesluit Vervoer moet u de schijven en/of elektronische data minstens 1 jaar bewaren.
Er wordt bij een bestuurderskaart vaak gepraat over G1 en G2 en V1, V2 en V3. De G staat voor generatie. - G1 is de digitale tachograaf generatie 1. - G2 is de digitale tachograaf generatie 2 (ook bekend als de slimme tacho) De V staat voor versie.
Chauffeurskaart (taxipas) verlengen
Een chauffeurskaart taxi (taxipas) is 5 jaar geldig. Bij Kiwa Register kunt u de chauffeurskaart verlengen of opnieuw aanvragen. Ook als uw chauffeurskaart beschadigd is kunt u bij Kiwa Register een vervangende pas aanvragen.
De vernieuwing van een bestuurderskaart gebeurt niet ambtshalve bij het einde van de geldigheid van de bestuurderskaart, maar moet, zoals bij de eerste afgifte ervan, aangevraagd worden via het opsturen van een ingevuld formulier bestemd voor de aanvraag van een bestuurderskaart, die op www.digitach.be.
Bestuurderskaart. Je kunt een bestuurderskaart aanvragen wanneer je in het bezit bent van een geldig B-, C-, D- of E-rijbewijs.
De kosten van de aanschaf door de werknemer van de bestuurderskaart ten behoeve van de digitale tachograaf komen eens per vijf jaar voor rekening van de werkgever. Arbovoorzieningen zijn gericht vrijgesteld als: - de voorzieningen voor de werkgever rechtstreeks voortvloeien uit de Arbeidsomstandighedenwet.
Iedere taxichauffeur in Nederland moet beschikken over een chauffeurspas. Om de taxipas aan te vragen of te verlengen is een op naam gesteld aanvraagformulier nodig van Kiwa Register. Deze kunt u hier aanvragen.
Elke vervoerder die tachograafplichtig is, is verplicht om elke 28 dagen de bestuurderskaarten van zijn personeel uit te lezen.
Chauffeurspas verlopen en toch rijden
Rijden met een verlopen chauffeurspas is niet toegestaan. Sterker nog; de tachograaf zal een verlopen pas niet accepteren en direct uitwerpen. Ten minste vijftien dagen voor de vervaldatum, moet u een nieuwe pas aanvragen.
Op de bestuurderskaart worden de rij- en rusttijden en overige gegevens van de bestuurder over een periode van ten minste 28 dagen opgeslagen. Na deze periode worden de gegevens van de eerste dag overschreven. Je moet de bestuurderskaart minimaal elke 28 dagen uitlezen en de gegevens op het bedrijf bewaren.
Deze kaart wordt gedesactiveerd en vernietigd. Elke nieuwe aanvraag, ook ingeval van vervanging of vernieuwing, vereist het opsturen van een nieuw aanvraagdossier, dat aan dezelfde procedure zal onderworpen zijn, zoals deze gevolgd voor de afgifte van een eerste kaart.
De prijs van inbouw af fabriek is een zaak tussen de voertuigfabrikant en de leverancier van de digitale tachograaf. De kosten voor inbouw achteraf zijn bij alle leveranciers ongeveer hetzelfde: 1000 euro.
Zo mag een chauffeur maximaal 9 uur per dag rijden. Deze limiet van 9 uur/dag mag twee maal per week overschreden worden met een uur. Concreet wil dat zeggen dat er 2 keer per week 10 rijuren op de teller mogen staan in plaats van 9 uur.
Het chauffeursdiploma bus heeft per 10 september 2008 geen waarde meer, voor de vrachtauto per 10 september 2009. Vanaf deze datum hoeft u niet meer in het bezit te zijn van het chauffeursdiploma om als beroepschauffeur te mogen werken. Het chauffeursdiploma wordt vervangen door de code 95.
'Out of scope'; het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart. Deze functie is alleen bedoeld voor voertuigen of situaties die niet onder de tachograafplicht vallen. Denk aan brandweerauto's, vrachtauto's van het leger of voertuigen die zijn ingericht voor reparaties en wegslepen.