Wie beslist over de vergunningaanvraag? Het bestuursorgaan dat gerechtigd is om de vergunning te verlenen, wordt ook wel bevoegd gezag genoemd. Voor elke omgevingsvergunning bestaat er slechts één bevoegd gezag. Deze beslist op elke aanvraag die betrekking heeft op het vergunningplichtige project.
De gemeente toetst een aanvraag voor een omgevingsvergunning aan het bestemmingsplan (daarin staat wat mag worden gebouwd), de welstandseisen (hierover adviseert de welstandcommissie) en de technische eisen van het Bouwbesluit en de Bouwverordening.
Met degene die het project uitvoert, is bedoeld degene die voor die uitvoering verantwoordelijk is. Meestal is dit de eigenaar of opdrachtgever. Hij moet de vergunningvoorschriften naleven of zorgen dat ze door zijn werknemers of contractanten worden nageleefd.
Bij (ver)bouwen controleert de Omgevingsdienst IJmond of dit volgens de regels verloopt. De omgevingsdienst controleert of er wordt gewerkt: volgens de omgevingsvergunning.
Algemene regel. Volgens de algemene regel zijn de gemeenten (college van burgemeester en schepenen) bevoegd voor de afgifte van de stedenbouwkundige vergunning.
De wet biedt de mogelijkheid om de omgevingsvergunning in plaats van deze in zijn totaliteit te weigeren op verzoek van de aanvrager gedeeltelijk te verlenen, dus te verlenen voor de activiteiten waarvoor zij niet behoeft te worden geweigerd.
Het bestuursorgaan dat gerechtigd is om de vergunning te verlenen, wordt ook wel bevoegd gezag genoemd. Voor elke omgevingsvergunning bestaat er slechts één bevoegd gezag. Deze beslist op elke aanvraag die betrekking heeft op het vergunningplichtige project.
Een omgevingsvergunning wordt getoetst op het bestemmingsplan, de bouwverordening, de welstand en het bouwbesluit. Als de plannen voldoen aan alle gestelde eisen, moet de gemeente de vergunning verlenen.
De gemeente handhaaft de bouwregelgeving door toe te zien op de naleving van de voorschriften, vanaf de vergunningaanvraag tot de oplevering van het bouwwerk. Het beleid hiervoor legt de gemeente vast in een handhavingsplan.
Hoe kan ik achterhalen of er een vergunning nodig is en of die ook is verleend? Of uw buren een vergunning nodig hebben, kunt u nakijken op de website omgevingsloket online. Door het beantwoorden van een aantal vragen komt u erachter of uw buren wel of geen vergunning nodig hebben voor het nieuwe bouwwerk.
“Opdrachtgever moet ervoor zorgen dat alle vergunningen, ontheffingen en andere beschikkingen die noodzakelijk zijn om het werk uit te voeren tijdig zijn verkregen”.
De omgevingsvergunning gaat op grond van artikel 2.25, eerste lid van de Wabo, automatisch mee over. De omgevingsvergunning is namelijk zaaksgebonden en niet persoonsgebonden. Wel moet de vergunninghouder ten minste een maand voor de overgang een melding doen bij het bevoegd gezag (artikel 2.25, tweede lid, Wabo).
Vergunninghouder is dus eenieder die het project uitvoert. In de praktijk wordt bij bouwprojecten de aannemer als uitvoerder bestempeld. Van Dale vermeldt bij het begrip 'uitvoerder': “iem. die de leiding heeft bij het uitvoeren van bouwprojecten, verantwoordelijk leider van de bouw”.
Kan ik bezwaar maken tegen de bouwplannen of omgevingsvergunning van mijn buren? U kunt van tevoren bij uw buren aangeven dat u het niet eens bent met hun bouwplannen. Is de omgevingsvergunning al verleend, dan kunt u hiertegen bezwaar aantekenen of beroep instellen.
De gemeente kan de omgevingsvergunning alleen terugdraaien om 'gegronde redenen'. Dat betekent dat u een goede reden moet geven, bijvoorbeeld: Uw buren willen iets bouwen dat niet past in het bestemmingsplan van de gemeente. In een bestemmingsplan staat wat er met de grond en gebouwen in een gemeente mag gebeuren.
Als u de vergunning niet krijgt, kunt u het besluit aanvechten. Grofweg drie procedures zijn mogelijk om alsnog de gewenste vergunning te krijgen: Indiening bezwaarschrift. Op basis van uw bezwaren moet het bestuursorgaan een nieuwe beslissing nemen.
De aannemer mag alleen afwijken van de bouwtekening als dat noodzakelijk is. De aannemer moet deze noodzaak bewijzen, bijv. via een schriftelijke bevestiging van de architect dat de afwijking nodig is.
Een bouwadviseur is meestal een architect of bouwingenieur die u kan begeleiden bij het verbouwingstraject en die bovendien controleert of de aannemer goed werk levert.
Kort gezegd: de aannemer is op grond van de UAV 2012 verantwoordelijk voor de veiligheid op de bouwplaats. Als de aannemer zijn verplichtingen niet nakomt kan de opdrachtgever hem in gebreke stellen en hem dwingen tot nakoming.
Maar hoelang duurt de goedkeuring van een bouwaanvraag precies?, vraagt u zich misschien af. Die beslissing wordt binnen een periode van 105 tot 120 dagen genomen.
De reguliere procedure mag 8 weken duren en kan éénmaal met 6 weken worden verlengd. De uitgebreide procedure mag 6 maanden duren en kan ook éénmaal met 6 weken worden verlengd. De procedure start na het indienen van de aanvraag in het omgevingsloket.
De bouwvergunning is vanaf 1 oktober 2010 opgegaan in de omgevingsvergunning. De omgevingsvergunning vervangt een aantal vergunningen, waaronder de bouwvergunning, kapvergunning en sloopvergunning. De omgevingsvergunning is dus de nieuwe bouwvergunning.
Het bevoegd gezag stuurt aanvraag, ontwerpbesluit en/of het definitieve besluit aan bepaalde personen of instanties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het orgaan dat de verklaring van geen bedenkingen afgeeft, de Inspectie of een ander bestuursorgaan dan het aangewezen bevoegd gezag.
Kosten omgevingsvergunning
Bij bouwkosten tussen €50.000 – €300.000 kost een omgevingsvergunning gemiddeld 3,0 % van de bouwkosten (met meestal een minimum van € 2.000,00). En tussen € 200.000 – € 500.000 kost een omgevingsvergunning 2,0% van de bouwkosten (met meestal een minimum van € 5.000,00).
Om een vergunning aan te kunnen vragen, moet u dus een belanghebbende zijn. Daaraan voldoet u als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Als een vergunning wordt aangevraagd, wordt in principe aangenomen dat de aanvrager een belanghebbende is bij het besluit.