Wie bepaalt wat waarde is Lean?

Doordat Lean waarde beperkt tot 'functie-toevoegende activiteiten waarvoor klanten willen betalen', wordt al snel alleen binnen een productie-omgeving en/of toeleverketen gekeken. Marketing, sales en after-sales zijn echter ook van waarde. In feite telt elk contactmoment mee van een (potentiële) klant met een bedrijf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op procesverbeteren.nl

Wat is waarde Bij Lean?

Het eerste van de 5 lean principes is 'waarde'. Hiermee wordt de waarde voor de klant bedoeld. De eerste stap in elke (proces) stap is dan ook: wie is de klant? Dit kan je 'eindklant' zijn, degene voor wie het product of dienst bedoeld is, maar dat hoeft niet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op leanpeople.nl

Wat is Waardestroom Lean?

Deze laatste categorie worden binnen Lean verspillingen genoemd. Een handige tool om dit inzichtelijk te maken is de waardestroom (Value Stream Map), waarin alle processtappen van de trigger van de klant tot aan de levering van een dienst of product gedetailleerd in kaart gebracht worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bureautromp.nl

Wat zijn de 5 principes van Lean?

De 5 principes van Lean Management
  • WAARDE: specificeer de toegevoegde waarde voor je klant. ...
  • WAARDESTROOM: definieer alle activiteiten van je proces. ...
  • FLOW: verwijder alle overbodige activiteiten. ...
  • PULL: zet je klant aan het stuur. ...
  • PDCA: streef naar perfectie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op passionned.nl

Hoe meet je de klantwaarde?

De waarde van je klanten kun je op verschillende manieren bekijken en berekenen. De meest eenvoudige is je totale omzet (O) in een periode delen door het aantal klanten (K) dat je in die periode hebt bediend. Zo krijg je de gemiddelde waarde (W) over bijvoorbeeld een kalenderjaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anglers.nl

Wat is Lean? (volledige uitleg in 4 minuten) | Bureau Tromp

23 gerelateerde vragen gevonden

Wat het verschil is tussen klantwaarde en klantvraag?

Klantwaarde en klantvraag zijn niet hetzelfde. Een klantvraag is een directe uiting die een klant als middel inzet om een onderliggende behoefte te vervullen. Vaak is men zich niet bewust van deze behoefte. Juist in het proces van bewustwording van behoeftes liggen kansen voor organisaties; hier ontstaat klantwaarde.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bureautromp.nl

Welke waarde leveren we aan de klant?

1 | De financiële uitleg: de meeste mensen leggen klantwaarde uit als financiële waarde. Klantwaarde is dan de totale netto opbrengst van een klant over de gehele looptijd van de relatie. Dus de optelsom van alles wat je aan een klant verdient tijdens jullie samenwerking.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op customeyes.nl

Hoe werk je Lean?

Lean is een business strategie en vooral een manier van werken waarbij alles en iedereen in de onderneming zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Hierdoor worden verspillingen geëlimineerd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sixsigma.nl

Hoe maak je een proces Lean?

Het stappenplan van het Lean proces
  1. Definieer de waarde. Definieer de waarde vanuit het perspectief van de eindklant. ...
  2. Identificeer de waarde stroom. ...
  3. Ga dieper in op de waarde stroom. ...
  4. Trek de klant aan. ...
  5. Perfectioneer en herhaal.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op lean.nl

Wat zijn waarde toevoegende activiteiten?

Onder waardetoevoegende activiteiten valt dus al het werk dat de aard, vorm of eigenschap van het product verandert, op vraag van de klant. Je streeft er best naar om je tijd in deze activiteiten te maximaliseren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op innovatiesteunpunt.be

Hoe maak je een value map?

Hoe maak je een Value Stream Map?
  1. Start met Post-it's op een whiteboard.
  2. Maak een hoekje voor de leverancier en een hoekje voor de klant.
  3. Geef op groene Post-it's aan wat de waardetoevoegende processen zijn en op rode de wijze waarop het proces wordt aangestuurd.
  4. Noteer onderin de benodigde processtappen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cierpa.nl

Hoe werkt het Value flow model?

Een Value Stream Map is een datarijke procesmap. De productstroom, de procesflow, wordt zichtbaar gemaakt en aangevuld met data en andere relevante informatie. De VSM geeft een overzicht hoe een product door het proces naar de klant stroomt, het geeft inzicht in de verspillingen en in overbodige processtappen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op leansixsigmagroep.nl

Hoe maak je een Value Stream Mapping?

De VSM stel je op samen met medewerkers die in het proces werkzaam zijn.
...
VSM maken
  1. De eerste stap in het maken van een VSM is bepalen voor welke product/dienst een VSM gemaakt gaat worden. ...
  2. De tweede stap is het proces globaal in processtappen uitwerken. ...
  3. Als derde stap geef je aan wat er tussen die processtappen gebeurt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op skoledo.com

Wat zijn kenmerken criteria waaraan een stap die waarde toevoegt aan voldoet?

Een handeling is alleen echt waarde toevoegend als het in één keer goed gaat. Geen fouten of corrigerende handelingen. Die zorgen ervoor dat handelingen opnieuw moeten worden gedaan of dat er vertraging in het proces ontstaat. Daarom zou elke handeling of processtap in eerste instantie goed uitgevoerd moeten worden!

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op pinkroccadelocalgovernment.nl

Wat gebeurt er in een Waardestroom?

Om maximale klantwaarde te kunnen creëren, moet je weten wat de wens van de klant is. Er zijn verschillende methodes om klantwaarde te bepalen. De waardestroom is de weg die een product of dienst door het bedrijf aflegt. Een product moet langs verschillende afdelingen die vaak apart van elkaar handelen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op lcgconsulting.com

Wat is het verschil tussen Lean Six Sigma en Six Sigma?

Lean werkt vanuit de 'Future State' en is er op gericht om 'obstakels' te verwijderen die in de weg staan om een bepaald doel te bereiken. Six Sigma werkt vanuit de 'Current State' en focust op het wegnemen van oorzaken die het probleem veroorzaken in de prestatie van het proces.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op upd.nl

Wat zijn de nadelen van Lean?

Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op lean.nl

Wat is het doel van Lean?

Kortom, Lean is een verzamelnaam voor een set tools, methoden, concepten en filosofie gericht op het realiseren van maximale waarde voor de klant met minimaal gebruik van resources. De focus ligt op het verbeteren van de processen en zo de doorlooptijd te verkorten, de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op leaninstituut.nl

Wat is de belangrijkste taak van de leidinggevende Lean?

Lean leiders zijn effectieve leidinggevenden die samen met hun team het werk volgens Lean-, Continu Verbeteren– of Agile-principes voortdurend optimaliseren. Er bestaan verschillende stadia van ontwikkeling naar 'de ideale Lean leider': het idee is dat je nooit bent uitgeleerd en jezelf altijd kunt verbeteren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op managementimpact.nl

Waar liggen de wortels van Lean?

Familiebedrijf Kuijpers Installaties heeft zijn wortels in Helmond (waar de moedervestiging staat) en is in de afgelopen negentig jaar uitgegroeid tot een onderneming met achthonderd medewerkers en meerdere vestigingen in Nederland.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ew-installatietechniek.nl

Hoe verslavend is Lean?

Naast dat lean risico's met zich meebrengt kan het ook verslavend zijn doordat codeïne een verslavende werking heeft. Bij frequent gebruik kan er tolerantie ontstaan waardoor je steeds meer nodig hebt om het gewenste effect te ervaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op castlecraig.nl

Wat zijn de Lean tools?

Het antwoord op “wat zijn lean tools” is dus: “Digitale software hulpmiddelen om bedrijfsprocessen effectiever en efficiënter te maken (procesverbetering) volgens de lean principes; door verspilling te verminderen en het team te ondersteunen, voor maximale waarde.”

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ketjapp.nl

Wat is functionele waarde?

Een functionele waarde is eenvoudiger waar te nemen en te herkennen dan een eindwaarde. Maar een functionele waarde is ook vluchtiger dan een eindwaarde. Voorbeelden van functionele waarden zijn ambitieus, eerlijk en verantwoordelijk. Voor eindwaarden geldt dat deze refereren aan een groter ideaalbeeld.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op boardroomrebels.nl

Wat is de waardepropositie?

Een waardepropositie is een beschrijving van een product of dienst uitgedrukt in de meest waardevolle en onderscheidende elementen in de ogen van een klant.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consultancy.nl

Wat is de klantvraag?

Belangrijk is om de klantwaarde niet te verwarren met de klantvraag. De klantvraag dringt vaak niet helemaal door. Het is een rechtstreekse expressie, waarmee de klant probeert om behoeften te uiten en te laten doen vervullen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sixsigmablackbelt.nl

Populaire vragen