Doordat Lean waarde beperkt tot 'functie-toevoegende activiteiten waarvoor klanten willen betalen', wordt al snel alleen binnen een productie-omgeving en/of toeleverketen gekeken. Marketing, sales en after-sales zijn echter ook van waarde. In feite telt elk contactmoment mee van een (potentiële) klant met een bedrijf.
Het eerste van de 5 lean principes is 'waarde'. Hiermee wordt de waarde voor de klant bedoeld. De eerste stap in elke (proces) stap is dan ook: wie is de klant? Dit kan je 'eindklant' zijn, degene voor wie het product of dienst bedoeld is, maar dat hoeft niet.
Deze laatste categorie worden binnen Lean verspillingen genoemd. Een handige tool om dit inzichtelijk te maken is de waardestroom (Value Stream Map), waarin alle processtappen van de trigger van de klant tot aan de levering van een dienst of product gedetailleerd in kaart gebracht worden.
De waarde van je klanten kun je op verschillende manieren bekijken en berekenen. De meest eenvoudige is je totale omzet (O) in een periode delen door het aantal klanten (K) dat je in die periode hebt bediend. Zo krijg je de gemiddelde waarde (W) over bijvoorbeeld een kalenderjaar.
Klantwaarde en klantvraag zijn niet hetzelfde. Een klantvraag is een directe uiting die een klant als middel inzet om een onderliggende behoefte te vervullen. Vaak is men zich niet bewust van deze behoefte. Juist in het proces van bewustwording van behoeftes liggen kansen voor organisaties; hier ontstaat klantwaarde.
1 | De financiële uitleg: de meeste mensen leggen klantwaarde uit als financiële waarde. Klantwaarde is dan de totale netto opbrengst van een klant over de gehele looptijd van de relatie. Dus de optelsom van alles wat je aan een klant verdient tijdens jullie samenwerking.
Lean is een business strategie en vooral een manier van werken waarbij alles en iedereen in de onderneming zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Hierdoor worden verspillingen geëlimineerd.
Onder waardetoevoegende activiteiten valt dus al het werk dat de aard, vorm of eigenschap van het product verandert, op vraag van de klant. Je streeft er best naar om je tijd in deze activiteiten te maximaliseren.
Een Value Stream Map is een datarijke procesmap. De productstroom, de procesflow, wordt zichtbaar gemaakt en aangevuld met data en andere relevante informatie. De VSM geeft een overzicht hoe een product door het proces naar de klant stroomt, het geeft inzicht in de verspillingen en in overbodige processtappen.
Een handeling is alleen echt waarde toevoegend als het in één keer goed gaat. Geen fouten of corrigerende handelingen. Die zorgen ervoor dat handelingen opnieuw moeten worden gedaan of dat er vertraging in het proces ontstaat. Daarom zou elke handeling of processtap in eerste instantie goed uitgevoerd moeten worden!
Om maximale klantwaarde te kunnen creëren, moet je weten wat de wens van de klant is. Er zijn verschillende methodes om klantwaarde te bepalen. De waardestroom is de weg die een product of dienst door het bedrijf aflegt. Een product moet langs verschillende afdelingen die vaak apart van elkaar handelen.
Lean werkt vanuit de 'Future State' en is er op gericht om 'obstakels' te verwijderen die in de weg staan om een bepaald doel te bereiken. Six Sigma werkt vanuit de 'Current State' en focust op het wegnemen van oorzaken die het probleem veroorzaken in de prestatie van het proces.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Kortom, Lean is een verzamelnaam voor een set tools, methoden, concepten en filosofie gericht op het realiseren van maximale waarde voor de klant met minimaal gebruik van resources. De focus ligt op het verbeteren van de processen en zo de doorlooptijd te verkorten, de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen.
Lean leiders zijn effectieve leidinggevenden die samen met hun team het werk volgens Lean-, Continu Verbeteren– of Agile-principes voortdurend optimaliseren. Er bestaan verschillende stadia van ontwikkeling naar 'de ideale Lean leider': het idee is dat je nooit bent uitgeleerd en jezelf altijd kunt verbeteren.
Familiebedrijf Kuijpers Installaties heeft zijn wortels in Helmond (waar de moedervestiging staat) en is in de afgelopen negentig jaar uitgegroeid tot een onderneming met achthonderd medewerkers en meerdere vestigingen in Nederland.
Naast dat lean risico's met zich meebrengt kan het ook verslavend zijn doordat codeïne een verslavende werking heeft. Bij frequent gebruik kan er tolerantie ontstaan waardoor je steeds meer nodig hebt om het gewenste effect te ervaren.
Het antwoord op “wat zijn lean tools” is dus: “Digitale software hulpmiddelen om bedrijfsprocessen effectiever en efficiënter te maken (procesverbetering) volgens de lean principes; door verspilling te verminderen en het team te ondersteunen, voor maximale waarde.”
Een functionele waarde is eenvoudiger waar te nemen en te herkennen dan een eindwaarde. Maar een functionele waarde is ook vluchtiger dan een eindwaarde. Voorbeelden van functionele waarden zijn ambitieus, eerlijk en verantwoordelijk. Voor eindwaarden geldt dat deze refereren aan een groter ideaalbeeld.
Een waardepropositie is een beschrijving van een product of dienst uitgedrukt in de meest waardevolle en onderscheidende elementen in de ogen van een klant.
Belangrijk is om de klantwaarde niet te verwarren met de klantvraag. De klantvraag dringt vaak niet helemaal door. Het is een rechtstreekse expressie, waarmee de klant probeert om behoeften te uiten en te laten doen vervullen.