Een autobril is een bril met speciale glazen: Roadview-glazen. Deze glazen hebben een oranjebruine kleur, waardoor je meer contrast ziet en minder last hebt van lichtschitteringen. Hierdoor heb je beter zicht op de weg en dat maakt autorijden een stuk prettiger én veiliger.
Zonnebril voor autorijden
Over het algemeen geldt dat een zonnebril in de auto het liefst niet al te donkere glazen heeft. Een zonnebril met te donkere glazen (categorie 4) is namelijk verboden.
Polariserende zonnebrillen filteren het horizontale licht weg. Hierdoor heb je geen last meer van de felle, schitterende zonnestralen die via bijvoorbeeld het wateroppervlak je oog bereiken. De verticale zonnestralen worden wel doorgelaten, want anders zou je helemaal niets meer zien.
Categorie 1 blokkeert 20-57% van het uv licht, wat meestal ook modieuze lenzen zijn. Zonnebrillen van categorie 1 zijn het meest geschikt voor mistige dagen met weinig blootstelling aan de zon. Categorie 2-lenzen blokkeren 57-82% van de uv stralen en zijn geschikt voor gedeeltelijk bewolkte dagen.
Zoals we gezien hebben, is het grote voordeel van Ray-Ban zonnebrillen dat ze met materialen van hoge kwaliteit gemaakt worden. Ray-Ban zonnebrillen zijn tijdloos. Ray-Ban zonnebrillen zijn niet alleen duurzaam, ze zijn ook geschikt voor de gezondheid en bescherming van je ogen.
De kosten van zo'n zonnebril varieert tussen de € 5,- en € 15,- . Deze zonnebrillen zien er vaak goedkoop uit en zijn vaak merkloos. De zonnebrillen zijn vaak ook van slechte kwaliteit. Als je het gevoel hebt dat het te mooi voor woorden is, dan zal dat vaak ook zo zijn.
Groene, grijze en bruine glazen zijn ideaal voor het autorijden. Deze kleuren zijn functioneel, geschikt voor alledaags gebruik en zullen de kleurwaarneming niet vervormen. Zonnebrillen met gele glazen zijn verboden in het wegverkeer.
Een autobril is een bril met speciale glazen: Roadview-glazen. Deze glazen hebben een oranjebruine kleur, waardoor je meer contrast ziet en minder last hebt van lichtschitteringen. Hierdoor heb je beter zicht op de weg en dat maakt autorijden een stuk prettiger én veiliger.
Om ervoor te zorgen dat u verkeersborden en stoplichten blijft herkennen, moeten de zonnebrilglazen hun natuurlijke kleurcontrast houden. Daarom zijn groene, bruine en grijze tinten het meest geschikt voor het rijden. Meekleurende glazen zijn niet altijd de beste keuze voor autorijden.
De originaliteit, de aandacht en de zorg voor elk detail die verband houden met technische connotaties van het merk. Alles spreekt gewoon voor zich en dit zijn de redenen dat Ray-Ban het toonaangevende merk in de categorie zonnebrillen is. De modellen zijn gevarieerd, net als de mensen die het merk kiezen.
✓ Een zonnebril moet 100% UV-bescherming bieden. Met een UV400 filter in de glazen zit je goed. ✓ Het zonneglas mag geen krasjes en beschadigingen bevatten. Wanneer het zonneglas beschadigd is, krijgen de UV-stralen alsnog kans om door het glas heen te komen en verliest het zijn optimale bescherming voor jouw ogen.
Zonnebrillen voor in het verkeer.
Vanaf categorie 4 is de bril te donker om nog veilig auto te rijden. Eenmaal het duister wordt kan je best je zonnebril afzetten. Fototrope lenzen, die donkerder worden naarmate er meer licht op valt, zijn minder geschikt voor de auto.
Je Ray-Ban zonnebril op sterkte is verkrijgbaar vanaf 149. -*. Je kunt ze. Gratis verzending vanaf €25 & gratis retour.
Hoe je polariserend glas herkent
Kijk – met je zonnebril in handen, maar wel door het glas – naar een lichtschittering en draai de bril in een hoek van 90 graden ten opzichte van het licht (bijvoorbeeld door achterover te leunen). Neemt de intensiteit af? Dan heb je een gepolariseerde variant in handen!
Bij Pearle koop je al een zonnebril op sterkte vanaf €79. Bovendien profiteer je regelmatig van acties en aanbiedingen. Zo betaal je nooit te veel!
Brillen met gele glazen filteren het blauw uit het licht. Hierdoor ziet u meer contrast en scherpte. Dit is heel handig op een zonnige dag aan het strand, maar zeker ook bij mistig weer of het ochtend- en avondzonnetje.
Gele glazen worden al sinds de jaren vijftig verkocht, met als achterliggend idee dat ze blauw licht uitfilteren. Aangezien blauw licht zich sterker verstrooit, verminderen de glazen de schittering van licht. Dat kan rijden in het donker voor sommige mensen minder vermoeiend maken.
Blauwe glazen
Een zonnebril met blauw glas filtert scherp licht en verlaagt het contrast. Als je gevoelig bent voor licht (vaak mensen met blauwe ogen!), is een zonnebril met blauwe glazen een aanrader. Blauwe glazen zijn ook zeer geschikt wanneer je op het strand bent, tennist of skiet.
Dit is een coating op je brilglazen wat het blauwe licht van je beeldscherm normaliseert. Het maakt hierbij niet uit of je verziend of bijziend bent of helemaal geen oogafwijking hebt. Je kunt namelijk kiezen voor een blauw licht filter bril op sterkte of zonder sterkte.
De polariserende glazen geven een verbeterde waarnemen van kleuren en contrasten. Er treed minder vermoeidheid op in de ogen door de extra filter. Tijdens het autorijden is er geen last meer van lichtoverlast van bijvoorbeeld een nat wegdek, glimmende motorkappen van medeweggebruikers, etc.
Hoe hoger het CE nummer, hoe beter de bescherming. Het Oogfonds adviseert zonnebrillen met CE 3. Een CE 4 zonnebril verduistert wel erg veel (te veel), CE 1 en CE 2 zonnebrillen absorberen het licht te weinig. Een CE 3 zonnebril is volgens het Oogfonds dus de beste zonnebril.
Een aanzienlijk deel van wat je betaalt is niet de kwaliteit van de brilglazen, maar de merk. Het maken van de glazen die bescherming bieden tegen schadelijke ultraviolette stralen zijn niet erg duur. Voor ongeveer 40 euro heb je al glazen die 100% bescherming bieden tegen ultraviolette stralen.