Voorbeelden van populaire Youngtimers zijn de Audi A4 en A6, de BMW 3- en 5 serie, de Mercedes-Benz C- en E-klasse en de Volvo V70. Deze auto's hebben ondanks dat ze al wat ouder zijn een hoog rijcomfort en een representatieve uitstraling.
Een youngtimer is een auto van tussen de 15 en 25 jaar. Vaak kun je voor een paar duizend euro een auto kopen die destijds als premium-model de deur uit is gegaan: bijvoorbeeld een luxe BMW of Mercedes met alles erop en eraan.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik.
Komt uw youngtimer in aanmerking voor de overgangsregeling? Het antwoord is ja, mits u de auto niet zakelijk gebruikt. Zodra uw youngtimer de leeftijd van 40 jaar bereikt, krijgt deze officieel het oldtimerpredicaat en hoeft u helemaal geen wegenbelasting te betalen.
De Belastingdienst rekent zakelijke youngtimers tot het ondernemingsvermogen. Dat betekent dat alle kosten van de auto (onderhoud, reparatie, brandstof, wasstraat, parkeergeld, verzekering en wegenbelasting) aftrekbaar zijn op de btw-aangifte.
Maar voor een youngtimer geldt een gunstigere regeling: je betaalt 35 procent bijtelling over de dagwaarde, ook wel de Waarde in het Economisch Verkeer (WEV). Het percentage is hoger, maar de dagwaarde ligt veel lager dan de cataloguswaarde. Dat scheelt al snel honderden euro's per maand.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
Volkswagen Polo
De meest waardevaste auto's zijn populaire auto's. De Volkswagen Polo is daarvan een uitstekend voorbeeld. Dit is nieuw nog steeds een zeer gewilde auto en ook als occasion is een Polo enorm in trek.
De Belastingdienst zal de waarde van jouw youngtimer bepalen aan de hand van de huidige waarde in het economisch verkeer (WEV). Deze waarde wordt achterhaalt door middel van bronnen zoals de ANWB Koerslijst, echter kijken zij ook naar websites zoals bijvoorbeeld Gaspedaal, Marktplaats en eBay.
De vrijstelling voor oldtimers geldt voor alle motorrijtuigen die minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. Voor vrachtauto's en autobussen geldt deze vrijstelling alleen als u deze niet bedrijfsmatig gebruikt.
De youngtimer regeling gaat in 2022 niet veranderen, maar er is nog weinig duidelijk over de toekomst van deze belastingregel. Het doel van het belastingplan is om de constructie uiterlijk in 2026 af te schaffen, maar er wordt nog geen inzicht gegeven in hoe dit moet gebeuren.
Voor youngtimers geldt een speciale regeling, hiervoor is de bijtelling 35% van de dagwaarde (waarde economisch verkeer). De waarde wordt door de fiscus veelal bepaald via een koerslijst of taxatie. De waarde kan per jaar verschillen, aanpassing is toegestaan en soms verplicht (bijvoorbeeld bij restauratie).
Overgangsregeling: kwarttarief voor oldtimer
Deze eigenaren krijgen een korting van 75 procent op de wegenbelasting. Zij betalen dan het kwarttarief dat geldt voor een benzineauto in dezelfde gewichtsklasse tot een maximum van 125 euro per jaar (voor diesel en LPG geldt de uitzondering niet).
Zodra een auto vijftien jaar oud is, is hij volgens de regeling een youngtimer. Het gaat om het bouwjaar van de auto en niet per se om het introductiejaar van een model. Zo kan de ene BMW 3-serie E90 wél een youngtimer zijn omdat hij vijftien jaar oud is, en de andere niet, omdat hij wat later uit de fabriek kwam.
Een youngtimer is een auto die minimaal 15 jaar geleden op kenteken is gezet. Dus als een auto op kenteken is gezet op 1-6-2004 dan is het vanaf 1-6-2019 een Youngtimer.
In de regel spreken we van een youngtimer als de auto tussen de 15 en 30 jaar oud is. Vanaf 30 jaar beweegt de auto zich richting de oldtimer status. De populariteit van youngtimers is al jaren stijgende.
Een Youngtimer die een cataloguswaarde heeft van € 50.000,- en nu nog maar € 5000,- waard is, heeft een bijtelling van 35% over de dagwaarde. Dit komt neer op € 1750,- bruto per jaar en € 145,- bruto per maand.