Albert Heijn is een breed assortiment omdat ze verschillende artikelen verkopen van verschillende artikelgroepen. Albert Heijn heeft ook een diep assortiment, veel verschillende soorten van een artikel.
Een breed assortiment is verdeeld over verschillende productgroepen zoals in een warenhuis. Een winkel met een smal assortiment specialiseert zich doorgaans in één of enkele productgroepen, zoals een levensmiddelenspeciaalzaak of een juwelier.
Een smal assortiment heeft juist maar enkele, of zelfs maar één productgroep. Het beste voorbeeld van bedrijven met een breed assortiment zijn warenhuizen en supermarkten. Bijvoorbeeld Wehkamp heeft een zeer ruime selectie aan verschillende productgroepen.
Jumbo stelt de laagsteprijsgarantie en het meeste brede en diepe assortiment te hebben.
Een bedrijf dat juist een smal assortiment aanbiedt noemen we ook wel een speciaalzaak of specialist.
Diep assortiment is een term die voornamelijk gebruikt wordt in de retail. Het duidt op een productassortiment waarbij er een ruime keuze bestaat in gelijksoortige artikelen. Naast diepte is breedte ook een factor die van toepassing zal zijn op het aanbod.
Een diep assortiment betekent dat er van één product veel varianten leverbaar zijn. Dit is een kenmerk van winkels naast breed, lang en consistent. Met name grote winkels of gespecialiseerde winkels scoren hoog op diepte wat als onderscheidend kenmerk kan worden gebruikt in marketing.
De bedrijfsnaam Van Eerd Food Groep verandert in Jumbo Supermarkten.
Het begon in 1921 met ondernemersfamilie Van Eerd en een groothandel in levensmiddelen. Inmiddels is Jumbo uitgegroeid tot de op-een-na grootste supermarktketen van Nederland en zijn ook in België de eerste winkels geopend.
Ondernemer Jan Meurs opende de eerste Jumbo-supermarkt in 1979 aan het Lourdesplein Tilburg. Meurs bedacht de naam Jumbo. Hij wilde de concurrentie aangaan met de Torro, een andere supermarkt in Tilburg. De naam Jumbo (olifant) maakte meer indruk dan de Torro (stier), was de redenering.
Het diepe bord heeft een diameter van 18cm. Het Blokker Eigen Merk is gebouwd op drie belangrijke pijlers: kwaliteit voor een verrassend scherpe prijs, de zekerheid dat er altijd een Blokker winkel dichtbij is en een ijzersterk en compleet assortiment huishoudproducten.
Bij Jumbo Foodmarkt vind je het grootste foodassortiment van Nederland.
De 12 grootste supermarktketens van Nederland
Aan de top van de lijst staat Albert Heijn, met een indrukwekkend aantal van 1.154 winkels. Deze marktleider onderscheidt zich door een breed assortiment en innovatieve winkelconcepten.
De meest voorkomende assortimentsgroepen in een supermarkt zijn vlees- en viswaren, groente en fruit, zuivel, dranken, ontbijtproducten, conserven, diepvries, alcohol, huishouden, verzorging, papier, baby, en tot slot de groep aardappels, rijst en pasta.
Ambachtelijke bakkers willen zich vaak onderscheiden door een breed en diep assortiment. Assortimentslijsten met meer dan 750 verschillende producten (over het gehele jaar bezien) vormen geen uitzondering.
Kernassortiment: Het assortiment dat de klant in ieder geval bij een winkel verwacht.Randassortiment: Artikelen die niet bij het kernassortiment horen, zoals een tas die je koopt in een kledingwinkel.
Jumbo heeft meer dan 32.000 verschillende artikelen! Toch kan het ook bij Jumbo gebeuren dat ze een product dat jij graag wilt kopen niet hebben. Als je daar dan naar vraagt gaat iemand van Jumbo op zoek naar dat artikel. Het wordt vervolgens 'opgenomen in het assortiment' zoals dat heet.
Discountsupermarkt niet altijd het goedkoopst
Lidl is 3 procent goedkoper dan gemiddeld en Aldi zit, samen met Albert Heijn, op 1 procent onder het gemiddelde. De prijzen bij Jumbo en Plus zijn gemiddeld.
Duurste supermarkten in Nederland
De duurste supermarkt uit de test van de Consumentenbond is veruit de Spar. Zij zijn maar liefst 20 procent duurder dan gemiddeld en staan daarmee stijf onderaan de lijst.
Van Sperwer naar PLUS
Vanaf 1928 is Sperwer de naam van de winkels. In de jaren daarna sluiten meer winkeleigenaren zich aan en de organisatie groeit en bloeit. In de jaren zestig van de vorige eeuw wordt de winkelnaam Sperwer geleidelijk vervangen door 4 = 6. In 1987 wordt dat Plusmarkt en sinds 2001 is het PLUS.
Dit deed Jumbo destijds ook bij Super de Boer. In juni en juli 2015 sloten de laatste C1000-winkels.
CoopCodis was een feit. In 2010 wijzigde de naam weer in Coop Nederland U.A.. Dankzij deze fusie ontstond en krachtige, moderne coöperatie van consumenten en ondernemers met veel oog voor mensen en de maatschappij.
Het beheer van het assortiment is in de basis een verantwoordelijkheid van de commerciële functies in een organisatie. Zij bepalen welke artikelen ze willen toevoegen en welke ze willen saneren. Er zijn echter in de voorbereiding en uitvoering van het proces veel raakvlakken met de Supply Chain en inkoopfuncties.
Een breed assortiment verslaat een beperkt aanbod
Als bedrijf probeer je je altijd te onderscheiden van de (lokale) concurrentie. Door een breder productassortiment aan te bieden, neemt je bedrijf een betere concurrentiepositie in en bied je een groter aanbod aan voor (potentiële) klanten.