Een Wervingsmethode is de specifieke aanpak waarmee bedrijven potentiële kandidaten kunnen bereiken voor het invullen van hun openstaande vacatures. Elke methode heeft haar voor- en nadelen, waardoor hun nut grotendeels afhangt van de context van elk bedrijf.
Een wervingsstrategie is een strategisch beleid rondom het invullen van je vacatures, voor nu en in de toekomst. Hoe lastiger de markt, hoe meer aandacht je strategie nodig heeft. Een goede wervingsstrategie (en daarmee ook een goede wervingscampagne) sluit aan op de (groei)doelstellingen van de organisatie.
wat valt er precies onder werving? Binnen werving en selectie is "werving" het proces waarin we actief kandidaten zoeken en aantrekken voor openstaande functies. Dit omvat taken zoals vacatureplaatsing, het doorzoeken van CV-databases, het adverteren van banen en het proactief benaderen van potentiële kandidaten.
Voor het wervingsproces gebruikt men ook wel de Engelse term 'recruitment'. Werving en selectie omvat het hele proces van het aantrekken, selecteren en aanstellen van werknemers voor de organisatie. Het wervingsproces start zodra een vacature ontstaat.
Wervingsplan. Het recruitment plan is de basis om de beste mensen naar je organisatie te trekken. In dit wervingsplan staat hoe gekwalificeerde kandidaten geïdentificeerd, gerekruteerd en aangenomen worden. Het recruitment plan vormt dé leidraad voor het hele wervings- en selectieproces.
In een wervingsplan staat duidelijk beschreven hoe een bedrijf de arbeidsmarkt gaat benaderen. Denk aan het inzetten van media en andere communicatiemiddelen met als doel om de vacatures te vullen met de beste kandidaten.
LinkedIn en andere sociale mediakanalen
LinkedIn is momenteel het belangrijkste wervingskanaal voor werkgevers. Volgens een studie van Hootsuite zoeken wekelijks 49 miljoen mensen een job via LinkedIn, en worden er 6 mensen per minuut aangenomen via het platform.
1) Wervingsmiddelen zijn middelen die ingezet worden bij de werving van nieuwe medewerkers. Voorbeelden van wervingsmiddelen zijn advertenties, het CWI, internet enzovoort.
Het doel van werving en selectie is om aan de hand van een functie- en bijbehorend competentieprofiel een zo geschikt mogelijke kandidaat te vinden voor een vacature.
Slaagde je voor de volledige selectieprocedure voor een specifieke vacature, maar was je niet de best gerangschikte kandidaat? Dan kom je in een wervingsreserve. Zo kunnen we je later contacteren als er een gelijkaardige functie vrijkomt en hoef je geen selectieprocedure meer te doorlopen.
Waar een werving- en selectiebureau enkel de juiste mensen voor een functie zoekt, biedt een detacheerder een carrière bij meerdere opdrachtgevers.
Een wervingscampagne is een slimme manier om geschikte kandidaten te vinden voor openstaande functies binnen een organisatie. Het doel van zo'n campagne is om via gerichte advertenties, promoties en andere wervingsmethoden de perfecte kandidaat te vinden voor de openstaande vacatures.
Het zorgt ervoor dat alle kandidaten zich op hun gemak voelen bij het solliciteren en bij een bedrijf willen horen dat hun deelname waardeert. Hoe meer stemmen en perspectieven op de werkplek worden gehoord, hoe sterker, innovatiever en zorgzamer het bedrijf.
Objectief werven en selecteren betekent dat je niet afgaat op de 'klik' maar selecteert op basis van competenties van kandidaten. Door dit zo objectief mogelijk te doen, krijgen kandidaten gelijkere kansen, zo blijkt uit onderzoek van TNO.
Met een wervende tekst wil je de lezer bewegen tot iets, bijvoorbeeld een aankoop of een aanmelding. De call to action vat de wervende tekst samen in één korte zin die de lezer aanzet tot het nemen van actie. Eigenlijk net als een reclameslogan.
Voorbeelden van wervingsacties
Geef kandidaten een creatieve opdracht, bijvoorbeeld een filmpje van zichzelf. Laat sollicitanten een huisdier meenemen naar kantoor voor echtheid en humor. Organiseer een (online) bijeenkomst om elkaar in een informele sfeer te leren kennen.
Wervingskosten, ook wel bekend als wervingsuitgaven, verwijzen naar de financiële investeringen die een organisatie doet om nieuwe medewerkers aan te trekken en in dienst te nemen. Deze kosten omvatten verschillende aspecten van het wervingsproces en kunnen zowel directe als indirecte uitgaven omvatten.
Externe werving verwijst naar het aannemen van nieuwe werknemers van buiten de organisatie. Er zijn veel methoden die organisaties kunnen gebruiken voor het werven van extern talent, zoals personeelsadvertenties, wervingsbureaus, banenbeurzen of online vacatureportalen.
De betekenis van werven luidt; het trachten om iemand lid te maken van een organisatie. In het kader van recruitment vertalen wij dat dus naar iemand die gezocht wordt om een openstaande vacature te vervullen. Om iemand te kunnen werven, heeft u een functieprofiel, vacaturetekst en uiteraard een wervingsmethode nodig.
Bij inschakeling van headhunters is het niet ongebruikelijk dat pas na 4-6 maanden de juiste kandidaat zich heeft aangediend. Bij reguliere functies waarvoor standaard wervingstechnieken worden gebruikt is het niet ongewoon als de functie formeel pas na 2 tot 5 maanden is vervuld.