Nagenoeg iedere nieuwe motorfiets heeft ABS, en vanaf komend jaar is het zelfs verplicht. Maar één probleem blijft hardnekkig bestaan: bij een noodstop kan het achterwiel het contact met het asfalt verliezen.
Het gebruik van ABS op motoren heeft het aantal motorongevallen en daarmee ook het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden onder motorrijders verminderd [39] [40]. ABS staat voor Anti-Lock Braking System, een systeem dat vermijdt dat wielen blokkeren wanneer er hard wordt geremd.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
Moderne motorfietsen zijn voorzien van ABS, waardoor de wielen tijdens hard remmen niet meer kunnen blokkeren. Zo blijft het voorwiel altijd bestuurbaar en is bovendien de remweg iets korter.
Wie een motorfiets zonder ABS berijdt en waarvan de remmen niet aan elkaar gekoppeld zijn, gebruikt tijdens een noodstop liefst enkel de voorrem. Jawel, wie een pure noodstop doet zal beter en harder en gecontroleerder remmen als hij die achterrem NIET gebruikt.
De motorfiets heeft de beschikking over twee remmen. De voorrem en de achterrem. Onder normale omstandigheden gebruik je beide remmen. De juiste manier van remmen is dan: eerst de voorrem, dan de achterrem en als laatste de koppelingshendel inknijpen.
Zolang de motorfiets tijdens het remmen nog rechtop staat, moet de rijder remmen tegen de blokkeergrens van de voorband. Hij is dan als het ware zijn eigen ABS-systeem (ABS is trouwens verboden in de MotoGP).
Hoewel ABS-systemen op motorfietsen nog maar enkele jaren verplicht zijn op motorfietsen van 125cc of meer, gaat de historie van de motorfiets ABS al heel wat verder terug in de tijd. Om precies te zijn, moeten we dan terug naar 1988.
ABS-pomp van motorfiets reviseren
Het vervangen van het ABS-systeem voor nieuw is een prijzige aangelegenheid. Het vervangen voor nieuw kost namelijk al snel zo'n €1000,-.
De Europese Commissie wil ABS met ingang van 2017 verplicht stellen voor motoren boven de 125 cc.
ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts.
Het pompend remmen, dat met name vroeger bij je rijopleiding werd geleerd bij gladde en natte omstandigheden, is dus min of meer door de techniek overbodig gemaakt. Het ABS-systeem zorgt ervoor dat de auto tijdens een noodstop bestuurbaar blijft. Het ABS regelt het remmen elektronisch.
ESP staat dus voor Electronic Stability Program, vrij vertaald; Elektronische Stabiliteitscontrole. Het ESP-systeem in je auto zorgt ervoor dat de auto dezelfde richting opgaat als de richting die de bestuurder met het stuur aangeeft.
Voor het laten vervangen van een ABS-sensor liggen de kosten rond de € 90 en de € 200. Hierin zijn de prijs voor een nieuw onderdeel en het arbeidsloon inbegrepen. Verschillen doen zich voor in de tijd die de monteur nodig heeft, aangezien de hoeveelheid werk varieert al naar gelang het automodel.
Hoe rem ik op de motor? Remmen op de motor werkt alleen als de auto in een versnelling staat. Als de koppeling ontkoppeld is, wordt de vertragende kracht die ontstaat door het loslaten van het gaspedaal niet overgebracht op de aandrijflijn, zodat de wielen met dezelfde snelheid blijven draaien.
Het ABS regelt het remmen elektronisch. Sensoren in de wielen houden in de gaten of er een wiel dreigt te blokkeren. Zo ja, dan vermindert ABS kort de remkracht op dat ene wiel. Zodra dat wiel weer grip krijgt – dus dezelfde rotatiesnelheid als de andere wielen – bouwt het systeem de remdruk weer op.
Het voordeel van ABS ten opzichte van vroeger
Zoals de naam ABS (antiblokkeersysteem) al doet vermoeden, zorgt de ABS ervoor dat de wielen van een auto niet kunnen blokkeren. Vooral als er op slechte wegen of bij slecht weer wordt geremd, wordt de kans op een blokkerend wiel vergroot dankzij de verminderde grip.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Symptomen van een defecte ABS
Denk bijvoorbeeld aan een rempedaal dat continu schokt tijdens het remmen of remmen die aan blijven lopen. Het kan zelfs voorkomen dat een aanvullend systeem zoals ESP, ASR of PSM zichzelf volledig uitschakelt.
ABS doet dat met behulp van lengtedynamica, terwijl ESC in de breedte werkt volgens de principes van dwarsdynamica. Uiteraard zijn geen van deze elektronische rijhulpsystemen een excuus om niet meer te anticiperen op de weg en het rijgedrag van andere bestuurders.
ABS is een afkorting die staat voor Anti Blokkeer Systeem en is een veiligheidsvoorziening van een auto. Het is een elektronisch systeem dat in werking kan treden als je een noodstop moet maken met je auto. Zoals de naam al aangeeft, voorkomt ABS dat de wielen gaan blokkeren als je hard op het rempedaal trapt.
ABS auto staat voor Anti Blokkeer Systeem, dit is een elektronische regelunit die ervoor zorgt dat de wielen van je auto niet blokkeren tijdens een noodstop. Verder zorgt het systeem ervoor dat de auto in balans, en beheersbaar blijft.
Qua elektronica is een MotoGP motor meer geavanceerd, terwijl een straatmotor meer functies kent. Zo heeft een luxere straatmotor ABS, stabiliteitscontrole en elektronische ophanging. Verder wordt bij een MotoGP motor veel gebruik gemaakt van stijvere en lichtere onderdelen, zoals carbon achterbruggen en velgen.
In kwalificatietrim zijn de MotoGP-motoren sneller dan de Superbikes, maar het verschil is kleiner dan je zou denken. In onderstaande tabel hebben we de ronderecords van de MotoGP en WSBK tegen elkaar afgezet. Over het algemeen schommelt het verschil tussen 1,5 en 2,5 seconden.
En problemen met de motor zijn helemaal erg als je weet dat zijn motorblok al snel 200.000 tot 250.000 euro kost.