Volkswagen heeft een probleem met haar TSI-Motoren, en dan met name de distributieketting. Een toch wel cruciaal motoronderdeel dat een autoleven mee moet gaan, maar dat blijkt bij veel modellen niet het geval. We zochten contact met VW-importeur PON om eens te peilstokken hoe het nou zit.
De 1.4 TSI van Volkswagen is nu al voor het tweede jaar op rij verkozen tot Motor van het Jaar. We vinden deze 1.4-viericlinder met turbo (en eventueel compressor) in tal van Volkswagen-, Audi-, Seat en Skoda-modellen, met vermogens die variëren van 122 tot 180 pk.
Betrouwbaarheid TSI motor
De TSI motor van Volkswagen is een zeer betrouwde motor. Voor 2012 kende deze motor enkele klachten, zoals een hoog olieverbruik en distributieproblemen. Deze problemen zijn inmiddels verholpen, dus is de TSI motor over het algemeen zeer betrouwbaar.
Te knap misschien wel, want TSI motor problemen zijn meer regel dan uitzondering, vooral bij blokken van voor 2014. De TSI motoren van na dat jaar staan bekend als redelijk betrouwbaar en bij de blokken van na 2016 zijn eigenlijk geen structurele problemen meer bekend.
De TFSI motor is vergelijkbaar met de TSI motor, maar heeft een andere brandstofinjectietechnologie die het brandstofverbruik verder vermindert en de prestaties verbetert.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
De eerste generatie 1.2 TSI had een distributieketting. Deze motor is herkenbaar aan motorcode CBZC. De nieuwe 1.2 TSI heeft een distributieriem en heeft motorcode CJZC.
Zeker, het chippen van je Golf 1.2 TSI 105pk zorgt voor een betere verbranding in de motor.
Wanneer we naar praktijk verbruikscijfers kijken zou u met de 1.2 bij benadering gemiddeld 1 op 15,2 moeten kunnen draaien.De 1.4 komt in de buurt van 1 op 14,8. Bij gemiddeld 17.000 km op jaarbasis komt het verschil in verbruik neer op ongeveer 50 euro.
Hoe kan dat? Dit is niet slechts een situatieschets, want het probleem doet zich voor bij veel modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Zo is dit het geval bij de Peugeot Partner, de 208, 308 en 5008 SUV.
Bij de 1.4TSI Turbo-Compressor (140-160-180PK) : Distributiekettingen rekken uit of raken van tijd. Eveneens bij de 1.4 TSI Turbo-Compressor: kapotte zuigers. 1.4 TSI Turbo-Compressor: olie problemen (extreem hoog verbruik) wordt ook meer dan zelden waargenomen.
Volkswagen staat ook op de 25e plaats van de 40 fabrikanten die in 2019 door de Reliability Index worden beoordeeld. Dit laat zien dat het merk behoorlijk betrouwbaar is als het gaat om de kwaliteit van de auto's die het maakt.
Een Tsjechische autosite besloot om de proef op de som te nemen, en de benzineversie (2.0 TSI) tegenover de dieselversie (2.0 TDI) van de nieuwe Skoda Octavia RS tegenover elkaar te zetten. Je ziet het, de 2.0 TSI biedt meer pk's, maar de TDI biedt meer trekkracht.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Het is de stereotiepe stationwagon voor vertegenwoordigers, maar ook een gewilde gezinsauto. Toch is het best wel verbazingwekkend dat de Volkswagen Passat zo hoog eindigt in het overzicht van bestverkochte modellen aller tijden.
Daarnaast is de 1.0 tsi geheel probleemloos t.o.v. de vroege generaties 1.2 1.4 1.8 en 2.0 tsi. Die zijn sinds productiejaar2016 ook weer goed/ vrij van de bekende kwalen. Last edited by damianw26 on Thu 30 Apr 2020, 18:46, edited 1 time in total.
Turbo Stratified Injection. Maximale kracht en een minimaal verbruik, dat typeert onze TSI-benzinemotoren. Want de motorinhoud mag dan kleiner zijn, door directe inspuiting is de motor een stuk krachtiger.
Risico olieverbruik 1.4 TSI
De problemen beginnen vaak rond de 100.000 km maar kunnen (helaas) ook veel eerder al de kop op steken. En dat is natuurlijk slecht voor uw portemonnee, uw auto en het milieu! U herkent het aan: Snelle toename van het olieverbruik (meer dan 1 liter / 1000 km)
U heeft een vraag over de juiste benzine voor uw Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI. Benzine met een octaangetal van 95 is de geschikte brandstof voor deze auto.
Bij motoren zonder turbo is de winst na chiptuning meestal gering (enkele procenten) en daarom wordt het niet vaak uitgevoerd. Het kan echter ook dat het vermogen af-fabriek is gereduceerd (zie hieronder), en dan kan het wel lonen.
De 1.2TSI105/110pk motor: Krachtiger dan de vorige versie en gewaardeerd om zijn zuinigheid. De 1.0 TSI 115 pk motor: krachtiger en minder zuinig. De1. 4 TSI 125pk motor kan 204 km/u halen op de weg en voldoet aan alle behoeften.
De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor. Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem.
Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer.
Wat is beter distributieriem of ketting? Behalve zijn eerder genoemde langdurigheid en het feit dat hij zo weinig onderhoud nodig heeft, is een distributieketting beter bestand tegen temperatuurschommelingen.