Welke 3 dingen heb je nodig om super gemotiveerd te zijn in je functie? Welke vaardigheden heb je die dit bedrijf nog niet gebruikt? Wat heb je meer of minder van mij nodig om je werk goed te kunnen doen? Wat zou er moeten gebeuren zodat je je comfortabel voelt om ons als werkgever aan te bevelen bij je vrienden?
Wat is je hoogste prioriteit aankomende week en welke support heb je van mij nodig? Welk onderdeel van je werk geeft je de meeste energie en motivatie? Wat heb je nodig om je (langetermijn)doelen te behalen? Wat kan ik als leidinggevende doen om je werk fijner te maken?
Jij en je leidinggevende zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het realiseren van plezier en bevlogenheid in het werk. Het is belangrijk dat je aangeeft wat voor zaken er spelen bij jezelf, tussen jou en andere collega's en waar je tegenaan loopt tijdens je dagelijkse werkzaamheden.
Een goede teamleider geeft zijn mensen genoeg vrijheid om nieuwe ideeën te ontdekken, te experimenteren en om een eigen werkwijze te ontwikkelen en aan te passen. Een goede manager zorgt ervoor dat zijn mensen de juiste tools en flexibiliteit hebben om hun werk goed te kunnen doen met voldoende autonomie.
Een leider schept iets uit niets en een manager bouwt verder uit. Een leider is visionair en een manager is meer strategisch en rationeel. Een leider focust zich meer op ontwikkelingen van medewerkers, een manager op doelstellingen.
De boodschap moge helder zijn: zeg het wanneer je prestaties lijden en/of je persoonlijk lijdt onder een te hoge werkdruk. Start dat gesprek met je baas. En wees niet bang: dat hoeft helemaal geen vervelend gesprek te zijn. Het kan juist heel prettig zijn en je doen groeien in aanzien bij je leidinggevende.
Een leidinggevende vindt het heel fijn en ervaart het als loyaal als mensen rechtstreeks iets tegen hem zeggen, in plaats van het tegen anderen te zeggen. Doorbreek dit, stap uit je comfortzone en/of zoek daarbij hulp van een mentor of coach, die je helpt bij je emoties en je weer op weg helpt.
Een personeelsgesprek is een tweezijdig gesprek tussen manager en medewerker. Standaard onderwerpen voor het personeelsgesprek: plannen: het maken van werkafspraken en afspraken over ontwikkeling. reflecteren op functioneren: in gesprek blijven over de voortgang.
De spontane ongecensureerde meningen van collega's over degene die feedback van jou moet krijgen, zijn ongezouten positief of negatief en vaak op niets gebaseerd. Haal dus niet de mening van anderen erbij, en vertrouw op je eigen inzichten. Dat maakt het feedbackgesprek eerlijker en sympathieker.
Gebruik instemming als middel om het gesprek te onderbreken. Geef je gesprekspartner gelijk en wees enthousiast. Hierdoor is de kans groot dat hij of zij zich gevleid voelt en dat je gesprekspartner denkt dat jij aan dezelfde kant staat in het gesprek. Dit geeft jou een kans om het gesprek over te nemen.
Stel jezelf voor als je de ander nog niet eerder ontmoet hebt. Als je met een vreemde wilt praten, stap dan op hem of haar af, maak oogcontact en glimlach. Groet de ander en zeg hoe je heet, zodat je gesprekspartner zich beter op zijn of haar gemak voelt in jouw gezelschap.
“Wat als”-vragen zijn een belangrijk onderdeel van leren weerbaarder te worden. Ze betekenen dat je zelf gaat nadenken over hoe situaties ontstaan en wat je kunt doen om er weer uit te komen. Maar soms leiden ze de aandacht juist af van het echte probleem. Daarom is het belangrijk ze op de juiste manier te gebruiken.
Praten over koetjes en kalfjes vinden we soms lastig of gewoon vervelend. Toch heeft small talk een belangrijke functie. Juist door te praten over de alledaagse dingen die in eerste instantie wat nutteloos lijken, leer je iemand op bijvoorbeeld een feestje beter kennen.
Een Manager in Nederland verdient gemiddeld € 4.080 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.470 (laag) tot € 4.695 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
In traditionele bedrijven is er nu eenmaal een hiërarchie. De directeur staat helemaal aan de top, en onder hem of haar is er een heel web van managers en werknemers die het bedrijf draaiende houden. Maar elke medewerker heeft wel degelijk zijn of haar eigen takenpakket, ook al is dat soms niet altijd even duidelijk.