De autistische stoornis werd vroeger ook wel klassiek autisme genoemd. Deze variant wordt vaak gezien als de meest ernstige variant van alle vormen van autisme. Kinderen met klassiek autisme hebben vaak moeite met communiceren. Daarnaast zie je ook vaak agressie en ongeremdheid en/of hyperactief gedrag.
Klassiek autisme is de zwaarste vorm van autisme. PDD-NOS. Dit is een mildere variant van autisme. PPD-NOS heeft verschillende kenmerken, maar je hebt bij deze vorm van autisme vooral moeite met spreken, schrijven en lezen.
De term 'klassiek autisme' werd gebruikt om de meest zware variant van autisme te omschrijven. Moeilijkheden om tot sociale interacties te komen, op zowel verbaal als non-verbaal vlak, staan bij deze vorm van autisme op de voorgrond.
Graad 3: je hebt forse problemen door ernstige tekorten in de sociale communicatie (verbaal en non-verbaal), nauwelijks sociale interactie en kenmerken op het gebied van HBB. Je dagelijks functioneren wordt ernstig beïnvloed. Je hebt zeer intensieve ondersteuning nodig.
Er zijn verschillende vormen van autisme die elk ook een eigen impact en kenmerken hebben. Autisme spectrum stoornis (ASS) is de officiële verzamelnaam voor alle verschillende vormen van autisme.
Type 9 onderwijs is er voor kinderen met een autismespectrumstoornis die geen verstandelijke beperking hebben en ondanks begeleiding niet in het gewoon onderwijs terecht kunnen.
autismespectrumstoornis (ASS) is de medische naam voor autisme . Asperger (of het syndroom van Asperger) wordt door sommige mensen gebruikt om autistische mensen met een gemiddelde of bovengemiddelde intelligentie te beschrijven.
Type 2: verstandelijke beperking. Type 3: emotionele- of gedragsstoornis. Type 4: motorische beperking. Type 5: ziekenhuis, residentiële setting of preventorium.
Mannen met autisme hebben vaker comorbide externaliserende problemen (zoals gedragsproblemen en hyperactiviteit). Vrouwen met autisme hebben vaker comorbide internaliserende problemen (zoals angst en depressie).
De werking in deze type 8-klassen is aangepast aan kinderen met ernstige leerproblemen. Ze kunnen bijkomende specifieke problemen ondervinden bijvoorbeeld op het gebied van concentratie, lezen, schrijven, rekenen, motoriek, sociaal-emotioneel …
Type 6: visuele beperking. Type 7: auditieve beperking of een spraak- of taalstoornis. Type 9: autismespectrumstoornis (zonder verstandelijke beperking)
Belang van vroege interventie
Een onderzoek uit 2023 illustreert dit punt verder, door te laten zien dat intensieve vroege interventie voor autisme leidde tot significante verbetering bij sommige kinderen . Deze bevinding betwist het idee dat ernstig autisme een onomkeerbaar invaliderende aandoening is.
Zeggen dat autisme een stoornis in de informatieverwerking is, is dus hetzelfde als zeggen dat autisme een psychische stoornis is. Doordat psychiaters en klinisch psychologen dominant zijn in het bepalen van het beeld dat mensen van autisme hebben wordt autisme vooral als een psychische stoornis beschreven.
Veel mensen met autisme geven aan grote moeite te hebben met het opmerken en interpreteren van non-verbale communicatie. Hierdoor kan het ontzettend lastig zijn om de boodschap die iemand probeert over te brengen, te begrijpen, wanneer diegene non-verbale signalen gebruikt en de dingen onduidelijk en indirect benoemt.
Is autisme genetisch? Onderzoek vertelt ons dat autisme vaak in families voorkomt , en een meta-analyse van 7 tweelingstudies beweert dat 60 tot 90% van het risico op autisme voortkomt uit je genoom.
Voor het onderzoek door het Karolinska Institute werden de medische gegevens van 27.000 mensen met autisme onderzocht en vergeleken met 2,7 miljoen andere mensen. Mensen met autisme in combinatie met een verstandelijke beperking sterven zelfs 30 jaar eerder, op een gemiddelde leeftijd van 39.
Mensen met autisme zijn in de basis sneller angstig, ook al is dat niet nodig. Het systeem is hier in veel gevallen meer gevoelig voor. Soms kunnen angsten ook de overhand nemen. Dit kan zo ver gaan, dat iemand met autisme bijvoorbeeld de deur niet meer uit durft, omdat hij of zij bang is voor mensen massa's.
Lange tijd werd gedacht dat als je eenmaal bepaalde kenmerken van autisme hebt, dat die dan je leven lang onveranderd aanwezig blijven. Recent onderzoek toont aan dat dit niet altijd het geval is: soms verminderen of verdwijnen bepaalde kenmerken, en soms verergeren ze juist.
Mensen met autisme ervaren heftiger wat ze horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Ze hebben vaak moeite met veranderingen.Contact maken met andere mensen gaat vaak moeilijk. Autisme is aangeboren.
Sinds het schooljaar 2015-2016 kunnen leerlingen met een autismespectrumstoornis en een normale begaafdheid (IQ > 70) naar het nieuwe type 9 in het buitengewoon onderwijs. Voordien zaten leerlingen verspreid over andere onderwijstypes.
De leerlingen met een type 7 stos attest zijn de kinderen met spraak- taalontwikkelingsstoornissen. Taal is niet altijd gemakkelijk voor hen. De taalproblemen kunnen heel verschillend van aard zijn. Er zijn kinderen die weinig van taal begrijpen waardoor hun omgeving en de wereld rondom hen, heel complex overkomt.
Hoewel velen de term ' persoon met autisme ' gebruiken en nog steeds gebruiken omdat ze het beleefder of respectvoller vinden, wordt algemeen aangenomen dat mensen die de diagnose autisme hebben gekregen liever 'autistisch persoon' genoemd worden.
Een beetje autistisch bestaat niet. Of je hebt autisme, of je hebt het niet. Desondanks komt het regelmatig voor dat mensen aangeven kenmerken die bij autisme passen, bij anderen of zichzelf te herkennen.
Het begrijpen van de verschillen tussen autisme en virtueel autisme is essentieel voor het ondersteunen van de ontwikkeling van onze kinderen. Autisme is een levenslange aandoening met genetische wortels, terwijl virtueel autisme kan ontstaan door te veel schermtijd en mogelijk omkeerbaar is met de juiste stappen .