Vluchten die door gebieden gaan met veel onweer, zoals tropische regio's of seizoensgebonden stormen, kunnen vaker last hebben van turbulentie. Lente- en herfstmaanden brengen vaak meer veranderlijk weer met zich mee, wat ook kan leiden tot een toename van onvoorspelbare luchtstromen.
De meest turbulente zitplaatsen bevinden zich daarentegen op de laatste rijen zitplaatsen in het vliegtuig. Als alle zitplaatsen boven de vleugels al bezet zijn, zijn de zitplaatsen voorin het vliegtuig ook een goed alternatief. Daar worden trillingen ook minder waargenomen.
Dan moet je een ochtendvlucht boeken. Dat zit zo: zodra het warm wordt, stijgt lucht op. Hierdoor is er rond 13.00 uur meer kans op onstuimige lucht dan wanneer het 's ochtends koel is. Toch wil je ook niet de allereerste ochtendvlucht hebben, dan heb je juist meer kans op turbulentie.
Turbulentie komt het meest voor in gebieden met slecht weer, wat de piloot op de radar kan zien. Echter gebeurt het soms ook gewoon bij een strakblauwe lucht. Dan is de turbulentie erg onverwacht, maar daar zijn vliegtuigen juist op gebouwd. Je hoeft je dus helemaal geen zorgen te maken.
Toch is turbulentie dus niet geheel ongevaarlijk: Eerdere schade of problemen kunnen worden versterkt. Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
Deze soort turbulentie is vrij makkelijk te voorspellen. Piloten bestuderen voorafgaand aan een vlucht de weersvoorspellingen en weten dus vaak wel waar en wanneer ze turbulentie kunnen verwachten. Tijdens de vlucht hebben ze ook nog eens contact met de luchtverkeersleiding en collega's in andere vliegtuigen.
In de herfst en winter is de kans op turbulentie tijdens het landen en opstijgen het grootst, volgens piloot en vliegangstbehandelaar Kelly Otte.
Niets is minder waar. Uit Amerikaanse cijfers van de Federal Aviation Administration bijkt dat elk jaar ongeveer 58 reizigers gewond raken door turbulentie.
Zware turbulentie komt niet vaak voor en duurt niet lang. Meestal een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie zien aankomen op de weerradar.
Een vliegtuig is erop voorzien turbulentie op te vangen
Je vliegtuig zal niet kapot gaan door turbulentie. Een vliegtuig is erop gemaakt om maar liefst 2,5 keer de hoogst gemeten turbulentie ooit op te vangen. Dus geen zorgen, er gaat niks stuk terwijl je in de lucht bent.
Wil je zo weinig mogelijk effecten van turbulentie ervaren? Kies dan een stoel in het midden, waar het zwaartepunt ligt van het vliegtuig. Vergelijk het met een wip, ligt hij uit. “Als je op de uiteinden zit ga je veel meer omhoog en omlaag dan wanneer je in het midden plaats zou nemen.”
Hoe meer liftkracht geleverd wordt, hoe groter de zogturbulentie achter het vliegtuig. Algemeen is dus te zeggen: hoe zwaarder het vliegtuig, hoe groter de turbulentie. De turbulentie veroorzaakt een werveling waardoor een volgend vliegtuig een ongewenste rolbeweging kan maken om de langsas van het vliegtuig.
In een vliegtuig merk je dus pas turbulentie als je in contact komt met een windwerveling die zo groot is als het vliegtuig. Dat kan ervoor zorgen dat een vliegtuig heen en weer gaat schudden en je als passagier het gevoel krijgt dat je in een achtbaan zit.
Bij turbulentie verandert de luchtstroom waarop het vliegtuig 'drijft'. Het ontstaat als het vliegtuig door onstuimige lucht vliegt. Vergelijkbaar met een boot op onrustig water. "Het lijkt misschien alsof je meters valt, maar dat is niet zo.
Sommige passagiers ervaren turbulentie als eng. We geven toe, het is niet heel prettig als het vliegtuig begint te schudden en je bedenkt dat je 10 km hoog in de lucht zit. Belangrijk is dat je weet dat turbulentie dagelijks voorkomt en piloten erop getraind zijn. Het vliegtuig is gebouwd om turbulentie aan te kunnen.
Is turbulentie gevaarlijk? Piloot Laurens: “Nee, turbulentie is niet gevaarlijk. Vergelijk het met een ritje over een kasseiweg. Eroverheen rijden is hooguit vervelend, maar verder is het compleet onschuldig.
Een dergelijke val bedraagt doorgaans enkele meters, maar kan oplopen tot tientallen meters. Een luchtzak is een vorm van turbulentie. Luchtzakken komen vooral voor in gebieden met slecht weer, reden waarom vliegtuigen bij voorkeur om slecht weer heen vliegen.
Turbulentie ontstaat door een verstoring van de lucht, bijvoorbeeld door hevige wind of lucht die omhoog beweegt. Het komt vaak voor in de buurt van bergen of in tropische gebieden, waar warme lucht opstijgt en uitzet. Turbulentie is zelden gevaarlijk, maar kan wel leiden tot ongemak tijdens de vlucht.
Het lijkt erop dat we er steeds meer rekening moeten houden met hobbelige vluchten. Want volgens de wetenschap wordt het aantal gevallen van turbulentie er niet minder op. Uit onderzoek blijkt dat tussen 1979 en 2020 de turbulentie met 55 procent is toegenomen. In de toekomst zal dat aantal alleen maar toenemen.
De straaljager vliegt rakelings voorbij de romp van de Amerikanen, wat voor turbulentie zorgt. De VS spreekt van een “agressief manoeuvre”.
De meeste vliegtuigcrashes worden veroorzaakt door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Vaak spelen menselijke fouten een rol, maar ook weersomstandigheden en technische defecten kunnen meespelen. Als er bij een vliegramp overlevenden zijn, worden die zo snel en veilig mogelijk uit het vliegtuig gehaald.
Als het op luchtvaartveiligheid aankomt, zijn opstijgen en landen twee van de meest kritische fases van een vlucht. Beide momenten vereisen een hoog niveau van concentratie, nauwkeurigheid en samenwerking tussen de piloten en de luchtverkeersleiding.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Dit betekent dat het salaris uitkomt op €377 per vlieguur. Het Europese gemiddelde voor piloten die vliegentuigen met een smalle romp besturen ligt echter fors lager. Dit gemiddelde komt – inclusief bonussen en toeslagen – uit op ruim €193.000, oftewel zo'n 17% minder dan bij een KLM-piloot.