Een onderwijsvisie kun je zelf ontwikkelen. Ook zijn er bestaande visies die je kunt aanpassen. Enkele bestaande visies zijn: Vrijeschool, Montessori, Dalton, Freinet, Jenaplan, Agora-concept of ervaringsgericht onderwijs. Het belangrijkste is dat je onderwijsvisie onderbouwd is op grond van bewuste keuzes.
Alles wat u in de school doet komt voort uit de missie en visie van uw school. Missie en visie worden vaak in één adem genoemd. Er zit echter een verschil tussen: Waar je voor staat, is samengevat in de missie: waar zijn we van. De visie is een weerslag van waar je naar streeft.
Dat betekend dat de leraar de sturende persoon is. De leerstof wordt stapje voor stapje aangeboden zodat iedere leerling het op zijn/haar tempo kan verwerken. De leerstof wordt aangeboden op verschillende manieren. Leerlingen kunnen zelf bepalen of ze een les mee willen volgen of dat ze zelf aan het werk gaan.
Om overladenheid te voorkomen en richting te hebben voor het ontwikkelproces, is een heldere visie op onderwijs noodzakelijk. Vanuit de visie maakt een school keuzes over doelen en inhouden, en de andere onderdelen van het curriculaire spinnenweb.
Goed onderwijs is gericht op de autonomie van leerlingen en op het samenwerken; beide aspecten hebben betrekking op de toekomstgerichtheid van het onderwijs. Vorming is het doel van goed onderwijs. Goede leraren hebben oog voor kinderen en laten hen leren.
In deze bundel worden keuzes waar onderwijsaanbieders en gebruikers van onderwijs mee te maken hebben vanuit verschillende economische perspectieven tegen het licht gehouden. De auteurs hanteren in hun bijdragen uiteenlopende uitgangspunten en ideeën.
Bij een visie op leren en ontwikkelen wordt leren en ontwikkelen gekoppeld aan organisatiedoelen. Hierdoor zien medewerkers duidelijker de noodzaak in van het ontwikkelen. De organisatie bepaalt de kaders waarbinnen leren plaatsvindt. De medewerkers bepalen hoe zij zich binnen deze kaders willen ontwikkelen.
Het gaat bij het formuleren van een visie om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de gedroomde positie van de organisatie daarin. Het is een gezamenlijk beeld, gedeeld door alle betrokkenen, dat een verwachting geeft van de voor de organisatie relevante toekomst.
Visie op lesgeven
Belangrijke pedagogische punten zijn onder andere oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Dit geldt niet alleen voor onze relatie met kinderen, maar ook voor onze omgang met ouders en met elkaar in het team.
De huidige pedagogische stromingen
Er zijn verschillende pedagogische stromingen waarop visies op kinderopvang vaak gebaseerd zijn: de reformpedagogiek, geesteswetenschappelijke pedagogiek, empirisch-analytische pedagogiek en de kritisch emancipatorische pedagogiek.
Voorbeelden zijn taalontwikkelend, activerend en motiverend lesgeven. Het toepassen van didactische principes zoals taalontwikkelend, activerend en motiverend lesgeven heeft meerdere voordelen.
Montessori is een onderwijsconcept voor de voorschool, basis- en voortgezet onderwijs. Op een montessorischool leren kinderen zelfstandig werken en zitten zij met meerdere jaargroepen in een klas. Tegenwoordig combineren montessorischolen vaak montessorimateriaal met reguliere taal- en rekenmethodes.
Adaptief onderwijs gaat uit van de verschillen tussen kinderen en stemt het onderwijs af op de behoefte van de leerlingen. De visie erachter is dat kinderen beter leren als de leerstof op de interesses van de leerlingen is afgestemd. Adaptief onderwijs wil afwisseling in de lessen en meer aandacht voor samenwerken.
Passend onderwijs betekent dat alle kinderen een plek krijgen op een school die past ze past. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Daarvoor werken scholen in een regio of stad samen in een samenwerkingsverband. De ondersteuning die een school biedt staat in het ondersteuningsprofiel van de school.
Een onderwijsvisie kun je zelf ontwikkelen. Ook zijn er bestaande visies die je kunt aanpassen. Enkele bestaande visies zijn: Vrijeschool, Montessori, Dalton, Freinet, Jenaplan, Agora-concept of ervaringsgericht onderwijs. Het belangrijkste is dat je onderwijsvisie onderbouwd is op grond van bewuste keuzes.
Leren is het vergroten van beschikbare kennis en die vervolgens omzetten in nieuw en effectief gedrag. Ontwikkelen gaat over het integreren van die nieuwe kennis en dat nieuwe gedrag tot in de haarvaten van de organisatie.
Leren speelt zich niet alleen af op individueel niveau. Omdat een lerende organisatie ook het delen en uitwisselen van kennis stimuleert, wordt ook de teamcohesie en de band tussen diverse afdelingen sterker. Bovendien betrek je medewerkers nauwer bij de organisatie en organisatiedoelen.
Een aantal kenmerken van een goede visie: Relatief stabiel en consistent in de tijd. Biedt inspiratie en houvast bij verandering. Geeft het doel aan en niet de weg hoe de organisatie dat doel gaat bereiken.
Missie en visie voorbeeld uit de praktijk
Visie: "Een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen - voor klanten, maar ook voor onze medewerkers en de mensen die bij onze leveranciers werken. Deze visie gaat verder dan woninginrichting.
Een visie wordt opgebouwd door een omgevingsbeeld (hoe ziet de omgeving van de onderneming eruit in de toekomst), een droombeeld (wat wil het bedrijf in die toekomst bereikt hebben) en een succesformule (hoe kan de gedroomde positie bereikt worden).
Het is van belang om de lesdoelen SMARTI te formuleren, dat wil zeggen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend. Soms wordt er ook gesproken van SMART doelen. Een leerkracht moet voordat de les begint, duidelijk hebben wat hij deze les wil bereiken.
De leraar heeft bij effectieve instructie de touwtjes van het leerproces strak in handen en weet wat hij wil bereiken met de les of lessenreeks. Dat blijft de beste methode om basisvaardigheden en kennis aan te leren.”
Je bereidt de lessen die je geeft voor, voert ze uit, evalueert ze en stuurt ze bij, in overeenstemming met de leerplannen en het pedagogisch project van de school. Je belangrijkste taken zijn lessen voorbereiden, lesgeven, taken verbeteren en examens opstellen en verbeteren.