Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.
Volgens Mehrabian bestaat rechtstreekse communicatie tussen twee personen uit drie elementen: woorden, intonatie en lichaamstaal.
Vier belangrijkste aspecten van communiceren
Een boodschap mondeling of schriftelijk helder aan anderen overbrengen. Aandachtig en respectvol luisteren naar anderen.
Wat is een communicatie proces? (zenden-ontvangen)
Rapport is de basis van communicatie bij het overbrengen van berichten. Met of zonder doel, bewust of onbewust. Het overbrengen vraagt altijd om een actie van twee mensen.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon). Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
In dit artikel delen we het effect van geweldloze communicatie en de vier stappen hierin: waarnemen, gevoelens uiten, behoefte(n) onderkennen en verzoeken tot actie.
Onder communicatiemethoden worden bijvoorbeeld debatten, discussies en dialogen verstaan. Om een debat of discussie in goede banen te leiden kun je de Talking Stick inzetten. Communicatiemethoden met de Talking Stick werven steeds meer populariteit.
We spreken van een communicatieproces, omdat zender en ontvanger elkaar steeds beïnvloeden door de verbale en non-verbale communicatie. Hoewel de verbale communicatie bepaalt over welk onderwerp een gesprek gaat, bepaalt de lichaamstaal hoe de woorden moeten worden geïnterpreteerd.
Er zijn vier belangrijke communicatiestijlen: passieve communicatie, agressieve communicatie, passief-agressieve communicatie en assertieve communicatie. Elke communicatiestijl kan verbaal, non-verbaal, of in geschreven vorm worden weergegeven.
Communicatiestructuur is het geheel van alle communicatiestromen binnen een organisatie. Het gaat hier om interne en externe communicatie die een organisatie inzet om te communiceren met verschillende doelgroepen van de organisatie.
In een communicatieplan beschrijf je wie je doelgroep is, welke boodschap je wilt overbrengen en welke communicatiemiddelen je daarvoor gebruikt. Bepaal je strategie, doelstellingen en aanpak in zeven stappen. Een communicatieplan is een vervolg op je marketingplan.
Alle goede communicatie komt – in tegenstelling tot wat je zou denken – niet neer op effectief spreken, maar op actief luisteren. Luisteren met aandacht. Niet luisteren zoals veel mensen doen; aanhoren wat een ander zegt, als wachttijd tot je zelf mag spreken. Écht luisteren, als een professional.
De Duitser Friedeman Schulz von Tuhn ontwierp in 1977 een elegant model, waarin hij vier aspecten onderscheidt van een communicatieve boodschap. Het zakelijke aspect, ten eerste, is inhoudelijk van aard. Het bestaat eruit dat een boodschap allereerst zakelijke informatie, een feit of feiten bevat.
Communicatie is een interactief proces waarin, gezichtsuitdrukkingen, gebaren, houdingen, taal, intonatie/klank een rol spelen. De schrijver Watzlawick hanteert 4 bekende stellingen die betrekking hebben op communicatie. Communicatie is een voortdurende kringloop van actie en reactie.
Zermelo en Fraenkel slaagden erin om een systeem te construeren waarin een deel van de wiskunde op te bouwen is vanuit hun acht axioma's.
Open vragen stellen, doorvragen en stiltes laten vallen. Beheers je dit, dan heb je al een sterke basis van gesprekstechnieken. Ondanks dat je daarbij veel ruimte bij de ander laat, zijn dat ook technieken om gesprekken aan te sturen. Een open vraag geeft je gesprekspartner de vrijheid een eigen richting te zoeken.