U vraagt in welke versnelling je de auto het beste kan parkeren. In de eerste versnelling (of achteruit) is de auto het beste vergrendeld. In een hogere versnelling zou de motor gemakkelijker kunnen meedraaien als de auto een duwtje krijgt. Op hellingen blijft het advies om de parkeerrem cq handrem te gebruiken.
Tips voor veilig rijden in een parkeergarage
Rij rustig aan en laat u niet opjagen door anderen in de garage. Op die manier heeft u meer tijd om goed te sturen in de bochten en te anticiperen op andere automobilisten. Denk aan auto's die plotseling in een parkeerplek sturen of opeens wegrijden.
Zet je auto altijd in de versnelling als je hem parkeert. In de 1e versnelling wanneer je met de neus van je auto omhoog staat en in z'n achteruit wanneer je met de neus van je auto naar beneden staat.
Gebruik bij het parkeren op een helling altijd de parkeerrem. Stand P is bij een automaat niet voldoende om de auto in alle situaties staande te houden. Bij het parkeren van de auto op een oplopende helling: Draai de wielen van de trottoirband af.
Re: vertrekken op helling
Stop op de helling. Hou je rem ingedrukt en zet de handrem op. Neem de 1ste versnelling. Laat je rempedaal los zodat je licht gas (ongeveer 1500 t/m) kunt geven en hou dat toerental constant.
Houdt het rempedaal goed ingedrukt en zet de auto op de handrem. Zet de versnellingspook in de eerste versnelling. Laat vervolgens het koppelingspedaal opkomen tot het aangrijpingspunt en geef eventueel iets gas bij. Op het moment dat de neus van de auto omhoog komt houd je de pedalen op dat punt vast.
Rijd bergaf in dezelfde versnelling als omhoog. Zo remt de auto af op de motor en dat voorkomt schade aan de remmen. Ga je in een te hoge versnelling de berg af, dan moet je continu bij remmen.
Er kan altijd lucht weglekken langs de zuigerveren en kleppen. Op een helling parkeren in de versnelling is dus niet verstandig. Altijd de handrem gebruiken (en een extra klikje aantrekken). Als je de auto in de 1e versnelling nog kan wegduwen dan lekt er wel heel veel lucht langs de kleppen of zuigers.
Wijst de auto met de neus naar onder? Parkeer de auto dan in z'n eerste versnelling. Als de auto nog een beetje naar voren rolt, draait de motor de goede kant op. Zet je de auto met z'n neus heuvelopwaarts?
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Parkeer je ergens voor een langere tijd, dan doe je er goed aan om die handrem niet op te trekken. Je zet de auto dan beter in eerste versnelling. Bij streng winterweer kunnen namelijk de handremkabels bevriezen. Dat geeft problemen wanneer je weer wil vertrekken.
Als op de fiets een hoge versnelling is ingesteld dan leg je bij elke omwenteling van de pedalen een grote afstand af. Maar daarvoor moet je wel behoorlijk “aan de bak” om maar eens in wielertermen te spreken; maar heeft het achterste tandwiel evenals het voorste veel tandjes, dan spreken we van een lage versnelling.
Het tarief voor parkeren in een van de parkeergarages in Maastricht varieert van € 1,40 tot € 3,53 per uur. Het maximum dagtarief kan oplopen tot € 35.00. Alle parkeergarages in Maastricht zijn 24/7 open. De duurste parkeergarage is de Vrijthof, het goedkoopst parkeert u in de garages aan de rechteroever van de Maas.
Parkeergarage Havenkwartier: het eerste uur is gratis, daarna betaal je € 5,- per uur. Parkeergarage Boulevard: hier kan je een volledige dag parkeren voor een bedrag van € 12,50. Noordelijk Havenhoofd: je betaalt € 3,60 per uur en maximaal € 21,70 per 24 uur.
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.
Wanneer zet je een automaat in neutraal? De N-stand gebruik je als je in de file staat of ergens geparkeerd staat en de motor wilt laten draaien. Gebruik hem nooit wanneer je aan het rijden bent!
Bij vriezend weer kan het voorkomen dat de bedieningskabels vastvriezen in de buitenkabels. Dit komt doordat de waterafdichgtings rubbers dusdanig versleten zijn zodat er water kan in sijpelen. Als er dan natte sneeuw of regen valt, gevolg door vorst kunnen de bedieningskabels van de handrem bevriezen.
Iedereen heeft ooit wel eens met de handrem gereden. Dat is op zich niet echt een ramp, maar het kost wel geld. Ten eerste verbruikt de auto opmerkelijk meer brandstof en ten tweede veroorzaakt het rijden met de handrem erop slijtage aan de remschoenen.
Hellingen op doorgaande (auto)snelwegen zijn zelden steiler dan 7% en hellingen op doorgaande wegen, zelfs in het echte hooggebergte, zijn zelden veel meer dan 12%. Maar ook al ga je niet naar 'de bergen', dan nog kan je onverwacht korte en steile hellingen tegenkomen.
Schakel een geschikte versnelling in, laat de koppeling opkomen en geef gas. De parkeerrem wordt gelost en het symbool op het bestuurdersdisplay dooft.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.
De berg op
Het ideale toerental zit ergens tussen de 3000 a 4000 toeren (vaak is dat versnelling twee of drie, maar elke situatie is anders!). Tip: As je het gas intrapt, moet de auto nog kunnen versnellen. Schakel dus op tijd terug naar een lagere versnelling als je merkt dat je auto wel wat extra push kan gebruiken.