Als u de variorollen van uw scooter wilt vervangen kunt u kiezen voor lichtere en zwaardere variorollen. Door de lichtere rollen zal de krukas sneller moeten draaien om de de v-snaar op de top van de vario te krijgen. Met andere woorden, de motor zal dus meer toeren draaien voordat deze op zijn top is.
Lichtere rolletjes hebben een snellere beweging nodig om genoeg centrifugale kracht te genereren, waardoor de scooter meer toeren zal maken. Het optimale gewicht van de rollen is gemakkelijk te bepalen door met een stift een streep te trekken op het loopvlak van de v-snaar in de variateur.
Effect van lichter/zwaardere rollen:
De motor zal dus meer toeren gaan maken voordat de top is bereikt. Bij zwaardere rollen hoeft de motor minder moeite te doen de v-snaar aan de top van de vario te krijgen, de rollen zijn zwaarder en zullen zich door de middelpuntvliegende krachten makkelijker verplaatsen.
Variateur compleet. Passend op: Sym Mio 25 km, past ook op 45km alleen moeten er dan 5,8 gram rollen in.
Vario Rollen - Sym Fiddle 2S - Origineel - Nr 5 - 5,9 Gram.
Je begint met het kleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe. Bij de scooter werkt dit ongeveer ook zo, maar dan automatisch en zonder tandwielen.
gewicht per stuk: 7.5 gram.
Koppelingsrollen 16x13 (5.0gr) Turbho Rl-50 Iva Lux 50 BTC RIVA Vespelini 22121-SQ5A-9010.
Strakkere drukveer = meer wrijving = meer energie verspillen aan warmte ipv aandrijving. Malossi wit kan goed wat te slap zijn, maar probeer dan een gele, niet een rode op std setup.
Wij adviseren voor een standaard Vespa Sprint, Primavera of Piaggio Zip de 8,0 gram variorollen van Bobotech. Met deze variorollen heb je een goede balans tussen een snelle optrek en hoge topsnelheid.
De drukveer zorgt er namelijk voor dat de koppeling aangrijpt zodra het juiste toerental bereikt is. Maak je te weinig toeren bij het optrekken? Dan heb je een sterkere drukveer nodig. Bij teveel toeren kies je juist weer voor het omgekeerde.
ISO-waarde: hoe hoger je ISO-waarde, hoe lichtgevoeliger. Met een ISO van 200 of lager heb je al snel zonlicht, een statief of een flitser nodig. 400 is al een stuk breder inzetbaar en met 800 ben je nog flexibeler.
Met sterke trekveren maakt je scooter meer toeren, bij slappe trekveren grijpt hij al bij minder toeren aan. Je trekt niet sneller op met sterke trekveren, tenzij je setup daarop afgestemd is. Ze bepalen de trekkracht van 0-20 km/h, dus als je daar niet lekker kunt optrekken moet je eens naar de veren kijken.
De drukveer zit tussen de koppeling en de poulies aan de achterkant van de scooter. De drukveer zorgt er eigenlijk voor dat de snaar aan de achterkant, in de poulie, niet gelijk kan zakken en houd de motor 'op toeren'.
De variateur fungeert in feite als een automatische versnellingsbak, en zorgt ervoor dat een scooter relatief hoge snelheden kan behalen zonder dat de bestuurder hoeft te schakelen. Daarnaast zorgt de variateur ervoor dat de scooter op iedere snelheid genoeg kracht kan leveren.
Variobus glad (snel voor 25km) voor Vespa & Piaggio met carburateur en injectie motor. Hiermee zal de scooter verder kunnen doorschakelen waardoor het toerental omlaag gaat en de snelheid omhoog gaat.
Opvoeren van een Piaggio Zip 2 takt
Deze scooters worden namelijk al lang niet meer gemaakt. Het opvoeren wordt meestal gedaan door het verwijderen van de prop uit de uitlaat en het monteren van een andere sproeier en/of variorollen. Het kan ook zijn dat er een varioring is gemonteerd om de snelheid te verlagen.
Varioring kun je ook verwijderen door middel van een varioblokkeersleutel. Die schroef je bij je starterkrans vast, waardoor de krans niet meer beweegt en je de krukasmoer met een ratel los zou kunnen draaien. Dan haal je de krans weg en zou je normaal de varioring kunnen vinden. Succes!
Het is niet precies te zeggen om de hoeveel km de rollen vervangen moeten worden. Het is mede afhankelijk van de rijstijl maar ook van het type scooter. Versleten rollen krijgen vlakke kanten waardoor deze niet meer ''rollen'' in de variateur. Dit zal zorgen voor een onregelmatig toerental.